نکروز یا باکتری بدن خوار چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

21

نکروز یا باکتری بدن خوار چیست و چگونه اتفاق می افتد؟ خونریزی ها، جراحت و زخم ها را نباید سرسری گرفت. چند نوع باکتری وجود دارد که با بروز جراحت ها و زخم ها فعال شده و شروع به خوردن بافت های زنده بدن می کند.



نکروز یا باکتری بدن خوار درست مثل کابوس شبانه می ماند. معمولا کسی تصورش را نمی کند باکتری وجود داشته باشد که ایجاد عفونت کرده و با خوردن بدن فرد در زمان کوتاهی بین ۳ تا ۵ روز سبب مرگ او می شود.
عفونت قوی که پوست و بافت های را زنده زنده می خورد

نام اصلی نکروز بیماری نکروتایزینگ فاسیتیس Necrotizing fasciitis و یک عفونت نادر ولی بسیار خطرناک است که ابتدا پوست را عفونی کرده، به سرعت در تمام بدن منتشر شده، بافت های نرم از بین می برد. در واقع نکروتازینگ به معنی «عامل مرگ بافت های بدن» است. در افرادی که به این عفونت مبتلا می شوند باکتری تمام بافت های نرم زیر پوست را می خورد. این باکتری قادر است حتی بافت ارتباطی اطراف اعصاب، ماهیچه ها، رگ های خونی و چربی را از بین ببرد. سم هایی که باکتری تولید می کند باعث آلودگی هر چه بیشتر بافت ها و مرگ آن ها می شود.
باکتری از طریق زخم یا جراحت پوست وارد بدن می شود

گروهی از باکتری ها بیشتر نوع استرپتوکوکوس (Group A strep)، و چند باکتری دیگر عامل بروز نکروز است. با توجه به نوع باکتری این بیماری به درجه  ۱، ۲، ۳  و ۴ دسته بندی می شود. استرپتوکوکوس ها بیشترین باکتری عامل این بیماری هستند. این باکتری ها معمولا روی سطح پوست، گلو، دل و روده افراد زندگی می کند بدون آن که مشکل خاصی ایجاد کند.

ولی در موارد معدودی در صورت بروز جراحت یا زخم این باکتری ها می تواند فعال شود.
نحوه بروز بیماری نکروز

عفونت به شکل های زیر اتفاق می افتد:

    باکتری یا در بدن غیرفعال است یا در صورت جراحت از طریق سوزن، خراش، بریدگی یا زخم های دیگر وارد بدن می شود.
    گاهی باکتری در بدن فرد زمانی فعال می شود که عفونت یا خونریزی بوجود می آید.
    در بعضی موارد نادر از طریق فرد آلوده به افراد دیگر منتقل می شود.

نشانه های بیماری نکروز

علامت ها چند ساعت بعد از ایجاد زخم شروع می شود که شامل موارد زیر است:

    درد شدید : در محل جراحت حتی اگر روی پوست باشد شخص درد شدیدی دارد. دردی که از دردهای معمولی خیلی بیشتر است. چرا که بافت های زیر پوست را هم تحت تاثیر قرار می دهد. درد به هیچ وجه حتی با مسکن ساکت نمی شود و حتی بدتر هم می شود.
    تغییر رنگ پوست، عرق کردن، تاول: در ناحیه عفونت گرمای بدن بیشتر است. قرمزی و حتی کبودی پوست دیده می شود. مناطقی از پوست که عرق می کند معمولا نرم تر است. حتی در پوست می توان لکه هایی را مشاهده کرد که نشان دهنده لخته شدن خون است.
    تب و نشانه هایی شبیه به آنفولانزا: در مراحل اولیه شخص علائم شبیه به آنفلوانزا دارد مثل تب و لرز، استفراغ، درد شکم، اسهال، درد در تمام بدن و گلو درد.
    خستگی،  گیجی و بیحالی ، تاری دید: وقتی بیماری درمان نشود از آن جا که باکتری به سرعت در بدن منتشر می شود و ارگان های داخلی را درگیر می کند علائمی مثل گیجی، و خستگی شدید در فرد دیده می شود. فرد در این مرحله هوشیاری خود را از دست می دهد.

علت ابتلا به بیماری نکروز

هر چند همه افراد متاسفانه در معرض ابتلا به بیماری نکروز هستند ولی افراد زیر باید بیشتر مراقب خود باشند:

    بیماران کلیوی
    دیابتی ها
    سرطان
    بیماری های مزمن دوره ای
    هر نوع بیماری که سطح سیستم ایمنی بدن را ضعیف نگه دارد

بیماری نیازمند مراقبت های فوری پزشکی است

این بیماری از نظر پزشکی جزو بیماری های اورژانسی محسوب می شود. پس از ابتلا به بیماری فرد می تواند  ۱ تا ۲ روز و حداکثر تا ۵ روز دوام بیاورد. در صورتی که به محض ابتلا به عفونت در مراحل اولیه و بخصوص ساعات اولیه بیماری قابل کنترل و درمان است.
روش های درمان بیماری نکروز

آنتی بیوتیک های قوی، جراحی که با خارج کردن بافت های عفونی انجام می شود، قرنطینه بیمار، کنترل و دفع سموم از بدن بیمار از درمان های فوری بیماری است. در بعضی موارد که بافت های ماهیچه های بیمار برداشته می شود به احتمال زیاد بعد از خوب شدن فرد نیاز به فیزیوتراپی دارد تا بتواند ضمن ترمیم بافت ها قدرت خود را دوباره بازیابد و از معلول شدن او جلوگیری شود.

درمان های تکمیلی نکروز مثل کنترل فشارخون، بررسی وضعیت کارکرد تمام اعضای داخلی بدن، کنترل سطح مایعات بدن از دیگر روش های مکمل برای درمان کامل بیماری است.

پست های اخیر از بیماریها و روش های درمانی :
 حقایقی در مورد سکته مغزی، قاتل خاموش
بیماریها و روش های درمانی 1399.04.21
 نحوه نگهداری بیمار مبتلا به کرونا در منزل
بیماریها و روش های درمانی 1398.12.14
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب