107

متاسفانه در بسیاری از محیط‌های کاری، ارگونومی موضوع مطرحی نیست و در نتیجه افراد با مشکلات بلندمدتی مانند کمردرد، سندروم تونل‌کارپ، گردن‌درد، مشکلات بینایی و غیره روبه‌رو می‌شوند.



ارگونومی علم مطالعه چگونگی موثر بودن افراد در محیط کاری‌شان است؛ همچنین با عوامل ریز و درشتی مرتبط است که می‌توان آنها را در نظر گرفت تا کارمندان در طول روز بهره‌ورتر باشند
«ارگونومی علم مطالعه چگونگی موثر بودن افراد در محیط کاری‌شان است؛ همچنین با عوامل ریز و درشتی مرتبط است که می‌توان آنها را در نظر گرفت تا کارمندان در طول روز بهره‌ورتر باشند. به عبارت ساده‌تر، مطالعه ارگونومیک برای تشخیص این‌ امر طراحی شده که آیا کارمند سودمندی تمام‌ و کمال خود را در محل کارش به اجرا می‌گذارد یا نه. اگر در این بررسی به این نتیجه برسیم که بهره‌وری کارمند افزایش می‌یابد و او از تغییر وسایل کار مانند صندلی، میز، مانیتور و غیره «بهره‌مند» می‌شود، این تغییرات لازم برای مطمئن کردن کارمند است که متحمل آسیب نخواهد شد و قادر است از این پس کارش را با میزان بهره‌وری کامل انجام دهد.

متاسفانه در بسیاری از محیط‌های کاری، ارگونومی موضوع مطرحی نیست و در نتیجه افراد با مشکلات بلندمدتی مانند کمردرد، سندروم تونل‌کارپ، گردن‌درد، مشکلات بینایی و غیره روبه‌رو می‌شوند. فواید کار در محیط ارگونومیک بی‌شمار است اما مهم‌ترین فواید آن هم برای روسا و هم برای کارمندان جذاب است؛ مانند کاهش هزینه‌های افزایش بهره‌وری، بهبود روحیه کارمند و تقویت کیفیت کار.

هر چه افراد مشغول به کار در محیط ارگونومیک بیشتر باشند در نتیجه عوامل خطر کمتر و کوچک‌تر می‌شوند و در عوض مقدار هزینه خسارت به کارمندان نیز کاهش می‌یابد. فراهم کردن فضایی آرام و راحت برای کارمندان، خطر بروز آسیب هنگام فعالیت را پایین می‌آورد و آنها احساس می‌کنند در شرکت‌شان جایگاه ارزشمندی دارند چرا که از آنها مراقبت می‌شود.

آمار و ارقام نشان از آن دارد که بسیاری از بزرگسالان بیش از ٧٠ درصد از ساعت بیداری‌شان را به نشستن می‌گذرانند و در زندگی روزانه آنها فعالیت جسمی جایگاه آنچنانی ندارد. حضور کامپیوتر در زندگی انسان به کاهش فعالیت جسمانی منجر شده است به این دلیل که بسیاری از بزرگسالان در مشاغل دفتری مشغول به کار هستند؛ شغل‌هایی که آنها را ملزم به نشستن پشت میز می‌کند. فراهم کردن محیط کاری ارگونومیک برای کارمندان فقط بر عهده کارفرمایان نیست.

در ادامه چهار راهکار برای بهبودی وضعیت محیط کار را پیشنهاد کرده‌ایم:

١- وضعیت طبیعی خود را پیدا کنید. وقتی روی صندلی نشسته‌اید پاها را جلوی خود روی زمین بگذارید و دست‌ها را روی ران‌ها، شانه‌ها رها و کمی به عقب تکیه بدهید. این وضعیت باید احساس راحتی به شما بدهد.

٢- جای‌گیری موس و کیبورد

ارتفاع: حدود ٦ سانتیمتر بالاتر از پاها. شیب: شیب‌ کیبورد را تا حد امکان کم کنید و دورتر از خودتان قرار دهید.

٣- جای‌گیری مانیتور

فاصله: تکیه بدهید و دست‌تان را دراز کنید، انگشتان‌تان باید به مانیتور برسد. ارتفاع: چشمان‌تان را ببندید، آنها را باز کنید. چشم شما باید روبه‌روی آدرس بار صفحه گوگل باشد.

٤- تنظیم صندلی

شکل: به حالت طبیعی فکر کنید.

طول: وقتی راحت نشسته باشید باید به اندازه یک مشت بین صندلی و پای‌تان فضا باشد. ارتفاع: وقتی نشسته‌اید باید پای‌تان روی زمین قرار بگیرد.

٥- بلند شوید و راه بروید! انجام فعالیت‌های جسمانی بخش اساسی تداوم زندگی سالم است. پس بلند شدن و کشیدن عضلات‌تان در طول روز را فراموش نکنید!

پست های اخیر از روان شناسی و روانپزشکی :
 چند روش برای کنترل استرس روزمره
روان شناسی و روانپزشکی 1398.11.02
 راه‌های طبیعی افزایش دوپامین
روان شناسی و روانپزشکی 1398.08.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب