اسرار زندگی طولانی و موفق و مفید چیست؟

87

انسان چگونه می تواند با مسئله پیری بدون دغدغه کنار بیاید؟ در حقیقت سوال اصلی این است که اسرار یک زندگی طولانی مدت بدون عیب و نقص در چیست ؟ نت نوشت این بار به مسئله زندگی طولانی مدت و عمر مفید پرداخته است.



سن مسئله ایست که در عصر حاضر بسیار جدی و حائز اهمیت می باشد. افزایش سن در هر سبک زندگی با مسائلی از جمله از دست دادن قدرت، افزایش بیماری ها، کاهش مهارت های شناختی و در نهایت یک زندگی سخت و طاقت فرسا همراه است. این مسائل اجتناب ناپذیر در کنار درک مرگ و این که انسان هر روز به مرگ نزدیک و نزدیک تر می شود بسیار مهم و در عین حال سخت است. افراد نادری در جهان پیدا می شوند که بتوانند این مسائل را نادیده گرفته و یا به سهولت آن را قبول کنند. نخستین مسئله ای که در پذیرش این دوره پیش می آید این است که انسان چگونه می تواند با مسئله پیری بدون دغدغه کنار بیاید؟ در حقیقت سوال اصلی این است که اسرار یک زندگی طولانی مدت بدون عیب و نقص در چیست ؟
آیا زندگی طولانی ممکن است ؟

اسرار زندگی طولانی

ما تنها موجوداتی هستیم که تمام عمر خود را صرف شناختن مرگ می کنیم و در نهایت نیز با علمی ناقص دنیا را ترک می گوییم. طول متوسط عمر یک انسان عادی چیزی در حدود ۷۱ سال است که البته این عمر نیز تنها برای یک سری مردم خوش شانس ممکن است اتفاق افتد و این که ممکن است حتی یک انسان بیش از ۱۰۰ سال هم عمر کند و عمر طولانی را تجربه کند.

دانش علمی نشان می دهد که هیچ انسانی بیش از ۱۲۲ سال عمر نداشته است. اما تمامی انسان ها دوست دارند کمی سحر و جادو بدانند تا بتوانند اندکی هم که شده به عمر خود اضافه کنند. امید به زندگی در کشورهای مختلف جهان متفاوت است اما تقریبا در بیشتر کشورها در حدود سن ۷۹ سال یا کمتر است. واکسن ها، آنتی بیوتیک ها و سبک های جدید زندگی این میزان را به خودی خود افزایش داده است. درمان های جدید بیماری ها، پیشرفت های ژنتیکی و حتی پیشرفت انسان در درک زوال عقل نیز در افزایش طول عمر تاثیرات مثبتی به جا گذاشته است.

زندگی به شرط خوشبختی

ممکن است مسئله ای وجود داشته باشد که درد پیری و مرگ را کمی کمرنگ کند و آن چیزی نیست جز” عادت به خوشبختی”.

درست زمانی که احساس آرامش می کنید، زمانی که در حال بازی کردن هستید و به مسائل اطرافتان فکر نمی کنید، یک وعده غذایی سالم و دوست داشتنی میل می کنید و . . . تمامی این اوقات شما احساس خوشبختی دارید . این گونه احساسات شما را از پیری دور می کند. دانشمندان در مورد پروژه طول عمر این گونه می گویند : ” ما در یک جامعه انسان فریب به مدت طولانی با لیستی از عادت ها زندگی می کنیم” تمامی انسان ها در صدد از دست دادن وزن به باشگاه ها می روند پس چرا تمامی انسان ها سالم نیستند و طولانی مدت عمر نمی کنند ؟ افرادی که طولانی مدت زندگی می کنند و به سختی کار می کنند و به خوبی از زندگی شان لذت می برند آن ها چگونه با این چند مسئله کاملا متضاد کنار می آیند ؟؟؟ در هر صورت می توان گفت که ممکن است این مسئله اتفاق افتد ” یک زندگی طولانی و در عین حال دلنشین ”

اگر به زندگی افراد مسنی که از زندگی خود لذت می برند نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که این افراد به سختی کار نمی کنند، سفرهای آخر هفته شان را خارج از شهر انتخاب می کنند و وقت آزاد خود را برای مطالعه کتاب های قدیمی صرف می کنند، ” با ترس مقابله می کنند و دفاع از خود را می آموزند. طبق گفته چند فرد بالای ۶۰ سال ” ما در بدترین موقعیت ، بهترین وضعیت را داریم
شهر در دست افراد پیر

در ایالت متحده امریکا ۸۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال دارند و در بافت شهری زندگی می کنند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۶۰ درصد از مردم در شهر زندگی می کنند و بسیاری از آن ها بالای ۶۰ سال هستند. این در حالی است که با سرعت بالا راه رفتن در پیاده رو ها را از دست می دهیم، پله های مترو با کندی بیشتری تردد خواهد داشت و قاعدتا در بیشتر مکان های عمومی افراد سرعت کاری کمتری خواهند داشت.

در کشورهای پیشرفته و بزرگ بهترین مکان های شهری را جهت افراد سالمند اختصاص خواهند داد. معمولا در این شهر ها ۱۰ نقطه بزرگ شهر به این مکان ها اختصاص خواهد یافت. این مکان ها دارای سیستم بهداشتی قوی، فرصت های آموزشی مستمر و حمل و نقل عمومی گسترده است که در تمام آن ها از فرهنگ و هنر استفاده شده است. البته این به آن معنا نیست که افراد مسن نمی توانند در شهرها زندگی کنند بلکه جهت از بین بردن احساس انزوا و تنهایی این افراد می باشد. طبق آماری که به دست آمده افراد سالخورده نه تنها به خانواده نیازمند هستند بلکه روابط شخصی نیز برای آن ها حائز اهمیت است.

در مجموع می توان گفت که زندگی عادی و بدون دردسر در ایام سالخوردگی نیازمند محیطی کاملا مهیا می باشد که نه تنها شامل آرامش فیزیکی می شود بلکه روابط شخصی و اجتماعی را نیز در بر می گیرد. به نحوی که افراد مسن با در نظر گرفتن شرایط روحی روانی می توانند دوران پیری مثمرثمر و همراه با لذتی را بگذارند و از عمر خود به نحو بهتری استفاده کنند.

پست های اخیر از روان شناسی و روانپزشکی :
 چند روش برای کنترل استرس روزمره
روان شناسی و روانپزشکی 1398.11.02
 راه‌های طبیعی افزایش دوپامین
روان شناسی و روانپزشکی 1398.08.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب