چرا زنان با بالا رفتن سن چاق می شوند؟ راه چاره چیست؟

48

خانم هایی که در سنین بالا و با وجود مشکلات چاقی پس از یائسگی می توانند وزن ایده آل داشته باشند و اندام خود را به خوبی حفظ کنند چه کار می کنند؟



کنترل وزن ایده آل و تناسب اندام در دوران جوانی به خصوص در خانم ها یک مسئله مهم است. که هم از لحاظ سلامتی و هم از لحاظ زیبایی ظاهری اهمیت دارد و از مشغولیات ذهنی بیشتر خانم ها به شمار می رود. اما زمانی که سن بالا می رود با چاقی پس از یائسگی رو به رو می شوند و این مسئله با این که همچنان در رده مسائل حائز اهمیت قرار می گیرد کمی دشوار و شاید گاهی غیرقابل امکان می شود. خانم هایی که در سنین بالا و با وجود مشکلات چاقی پس از یائسگی می توانند وزن ایده آل داشته باشند و اندام خود را به خوبی حفظ کنند چه کار می کنند؟ این سوال را امروز نت نوشت پاسخ می دهد.

چرا زنان مسن بیشتر چاق می شوند ؟

با بالا رفتن سن ورزش های هوازی، بالا رفتن از پله ها، بلند کردن وزنه های سنگین و تمامی کارهایی که اندام شما را در جوانی حفظ می کرده است، دشوار می شود و جای آن ها را یک سری پیاده روی های ساده و فعالیت های بدنی با محدودیت زیاد، می گیرد. این مسئله می تواند مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند. این مشکل فقط مختص به زنان نیست بلکه آقایان را نیز شامل می شود اما زنان به یک سری دلایل علمی و پزشکی بیشتر و سریع تر از مردان دچار چاقی می شوند.

با بالا رفتن سن هورمون ها در بدن آقایان تغییر چندانی ندارد و این در حالی است که هورمون های اساسی در بدن زنان به شدت کاهش پیدا می کند و چاقی پس از یائسگی یکی از آن هاست. تخمدان ها در دوران یائسگی و پس از آن به اندازه کافی هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینیزه (LH) جهت تنظیم استروژن، تستوسترون و پروژسترون تولید نمی کنند. این سبب می شود که بدن با کمی تغییرات در هورمون ها عملکردها را درست انجام ندهد. آتروفیز عضلانی در بدن رخ می دهد و این به خودی خود سبب اختلال در عملکرد برخی از عضلات خواهد شد. بیشتر توزیع چربی در بدن زنان، پس از یائسگی در ناحیه شکم رخ می دهد. توده های استخوانی کاهش یافته و محیط هورمون یائسگی منجر به کاهش سنتز و جذب ویتامین D می شود. تغییراتی عروقی نیز در بدن پیدا می شود که باعث سفتی و خشکی شریان ها شده و ممکن است به فشار خون بالا منجر شود. تمامی این پارامترها سبب می شوند که برخی از عوارض جانبی پیری سبب شوند که انجام حرکات ورزشی حتی در مرحله ساده و راحت برای فرد دشوار باشد.

چگونه با چاقی پس از یائسگی مقابله کنیم ؟
Older-woman-exercising

در صورتی که تجربه کافی در ورزش ندارید هرگز یک مرتبه سراغ ورزش های سنگین نروید

ورزش کردن در بهبود وضعیت بدن و چاقی پس از یائسگی کمی موثر است و تا حد زیادی می تواند الگوهای توزیع چربی بدن را تغییر دهد. در صورتی که تجربه کافی در ورزش ندارید هرگز یک مرتبه سراغ ورزش های سنگین نروید. ممکن است کمی بی خوابی و مشکلات عصبی به سراغ شما بیاید ولی سعی کنید برای افزایش وزن خود برنامه ریزی داشته باشید. هفته ای دو مرتبه فعالیت بدنی سبک داشته باشید و این را همیشه حفظ کنید.
گوشت و لبنیات پروتئین حیوانی

افراد مسن نیاز به پروتئین بیشتری نسبت به سایر گروه های سنی دارند. لبنیات فقط مخصوص جوانان نیست. برای حفظ توده عضلانی و توده استخوانی که در جوانی به آن شکل داده اید علاوه بر گوشت و لبنیات به مواد مغذی دیگر مانند آهن، مس، روی، کارنیتین، فسفاتیدیلسرین نیاز دارید که در تخم مرغ، گوشت قرمز و . . . یافت می شود.
برنامه ورزشی هوازی

در سن بالا هر چه فعالیت بدنی بیشتر باشد توده عضلانی بیشتر از دست می رود و قدرت استخوان افزایش پیدا می کند. یک برنامه ورزشی هوازی تنظیم کنید که این می تواند از یک پیاده روی شروع شود. افرادی که سن بالایی دارند می بایست حتما از ورزش های سبک تر شروع کنند و سپس آن را گسترده کنند. می توانید پیاده روی های طولانی و سخت انجام دهید یا دوچرخه سواری کنید و یا این که شنا را انتخاب کنید. پیاده روی را با دوستانتان به صورت ۳ روز در هفته شروع کنید و افزایش دهید.
حواستان به گلوکز باشد

می بایست سعی کنید میزان گلوکز را در رژیم غذایی خود کاهش داده تا حساسیتی نسبت به انسولین نداشته باشید. زنانی که در دوران یائسگی هستند بهتر است به مهار متابولیسم کربوهیدرات بپردازند. بدن این افراد با مصرف کربوهیدرات بیشتر اضافه وزن پیدا خواهد کرد.
استروژن جایگزین استفاده کنید

طبق تحقیقات استروژن نقش بسیار مهمی در عملکرد فیزیولوژیکی زنان ایفا می کند. ورزش کردن زنان بعد از یائسگی و استفاده از HRT برای این گروه و چاقی پس از یائسگی بسیار مفید است. می توانید کمبود این هورمون را طبق نظر پزشک با داروهای کمکی جبران کنید. تا کمتر عوارض یائسگی را احساس کنید.

پست های اخیر از رژیم غذایی و تناسب اندام :
 اصول صحیح سوزاندن چربی‌های بدن
رژیم غذایی و تناسب اندام 1398.10.24
 شاغل‌ها با این 9 روش لاغر شوید
رژیم غذایی و تناسب اندام 1398.10.11
 روزی چند قاشق برنج بخوریم چاق نمی شویم؟
رژیم غذایی و تناسب اندام 1398.08.21
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب