چند روش برای حفظ سلامتی و طراوت پوست…؟

117


با مصرف میوه ها مقداری از کمبود غذایی را می توان تأمین کرد، زیرا ترکیبات غذایی که برای بدن لازم است، کم و بیش در ساختمان میوه ها به کار رفته اند.
مصرف مداوم میوه ها به دلیل داشتن آب، قندها، چربی ها، پروتئین ها، اسیدهای آمینه، ویتامین ها و… در پیشگیری از بیماری های مختلف خصوصاً بیماری های پوست و مو مانند ریزش مو و حتی درخشندگی، استحکام و رشد و نمو موها نقش چشمگیری را ایفا می کنند و حالت طراوت و زیبایی را به پوست و مو می دهند، با توجه به این که علت اصلی ریزش مو در افراد، کمبود ویتامین، پروتئین و املاح معدنی است، بنابراین عدم مصرف میوه ها و سبزی ها صدمات جبران ناپذیری را بر جای می گذارد.
پوست برای شاداب ماندن، اجزای پروتئینی به نام رشته های کلاژن دارد که این اجزا وظیفه شاداب نگه داشتن پوست، ایجاد خاصیت کشسانی یا الاستیک و جلوگیری از پیری زودرس را به عهده دارد.
ویتامین های A ، C و E باعث جلوگیری از پیری پوست می شوند و اثرات مضر نور آفتاب، سیگار و استرس را تا حدودی جبران می کند.
این ویتامین ها که به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می کنند بیشترین نقش را در جوانی و شادابی پوست دارند که منبع این ویتامین ها میوه ها و سبزی ها هستند.
منبع غنی ویتامین A در میوه هایی مانند هویج یا میوه های زرد مانند زردآلو است و مرکبات نیز منبع غنی از ویتامین C هستند اما ویتامین E را به علت محدود بودن منابع حاوی این ویتامین به عنوان یک مکمل به صورت قرص و دوره ای و هر چند وقت یک بار می توان استفاده کرد.


با تمام این مسائل بهترین راه های حفظ شادابی و طراوت پوست می تواند روشهای زیر باشد، به شما پیشنهاد می کنیم برای جوان نگه داشتن پوست این نکات زیر را رعایت کنید:


۱- هر ۴ تا ۵ساعت میوه های مختلف بخورید:
با بالارفتن سن، قدرت محافظت طبیعی آنتی اکسیدان های پوست افت می کند. در پیش گرفتن رژیمی سرشار از میوه ها و سبزی ها با رنگ های متنوع می تواند شما را از چین و چروک پوست محافظت کند.
صدها ماده مغذی حاوی آنتی اکسیدان وجود دارد اما مهم ترین آن ها شامل ویتامین C موجود در گوجه فرنگی، مرکبات و فلفل دلمه است.
ویتامین E موجود در میوه های مغزدار و آواکادو، Polyphenols موجود در پودر طبیعی کاکائو و میوه های توتی، Quercetin موجود در پیاز و کلم بروکلی و کاروتنوئید موجود در سبزی هایی با برگ های سبز و‌ میوه های نارنجی از دیگر آنتی اکسیدان های مهم است.


۲ – مایعات بیشتری بنوشید:
یکی از عوارض بی آبی از دست رفتن انعطاف پذیری پوست است که علت عمده خطوط ریز در صورت می باشد. نوشیدن روزی ۸ لیوان آب و شیر می تواند بسیار مفید و موثر باشد. اگر کمتر آب می نوشید، چای سبز، شیر کم چرب و گاهی قهوه میل کنید. به طور طبیعی میوه و سبزی سرشار از آب است که باعث تردی آن ها می شود.


۳ – ۳۰درصد کالری موردنیاز خود را از پروتئین تامین کنید :
پس از ۳۰سالگی توده عضلانی هر ۱۰سال حدود ۳ تا ۸ درصد کاهش پیدا می کند و باعث کاهش قدرت می شود و راه چاره آن برنامه روزانه ورزش های قدرتی و مصرف پروتئین است. مصرف بالای پروتئین حیوانی به خصوص در حفظ عضلات در زنان بالای ۵۰ سال کمک می کند. پروتئین نیز در رفع خستگی مفرط، حفظ قند خون و رشد و بازسازی سلولی نقش کلیدی دارد. سعی کنید ۳۰درصد کالری روزانه خود را از طریق منابع سالم پروتئین مانند گوشت فاقد چربی، گوشت مرغ، غذاهای دریایی، غلات، فرآورده های لبنی کم چرب و غذاهای حاوی سویا تامین کنید.


۴ – از غلات مفید استفاده کنید:
غلات سرشار از آنتی اکسیدان مانند، بلغور، ارزن، جو دو سر (چاودار) علاوه بر این که سبوس دارند، خوش طعم، حاوی فیبر و مواد مغذی ضدپیری بیشتری نسبت به موادغذایی غیرسبوس دارد.


حفظ سلامتی و طراوت پوست

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب