خواص گل گاو زبان

51

1- گاو زبان حاوی تانن ها , لعاب , ساپونین , اسید سیلیک و مواد معدنی مفید می باشد .
2- گل گاو زبان بدن را تحریک نموده و مبادلات سلولی را تنظیم و سیستم اعصاب را آرام نموده و مانع ناراحتی می گردد .
3- شیره تازه این گیاه برای درمان ناراحتی های عصبی بسیار سودمند می باشد .
4- گل گاو زبان اثر صفراآور – تصفیه کننده خون – ملین – مدر و تسکین دهنده دارد .
5- از جوشانده 8 الی 10 گرم در یک چهارم لیتر آب این گیاه در درمان ناراحتی های مجاری تنفسی , سرفه , گرفتگی صدا و ناراحتی برونش ها استفاده می شود .
6- برگ های تازه گل گاو زبان حاوی مقدار زیادی ویتامین ث می باشد و معمولا در کشورهای اروپایی از این برگ ها در تهیه نوع سالاد بهاره استفاده می کنند و برای چاشنی آن نیز از انیسون سبز و پیاز استفاده می نمایند .
7- از گل گاو زبان نوعی آب مقطر تهیه می شود که اثر ضد سودا و بلغم داشته و در بیماری های تنفسی و اعصاب مورد استفاده درمانی فراوان قرار می گیرد .
8- مصرف جوشانده گل گاو زبان با عسل برای درمان آسم تاثیر شفابخشی دارد .
9- جویدن برگ تازه گل گاو زبان در درمان جوش های چروکی دهان اطفال , برفک و سستی ریشه دندانها و رفع حرارت دهان سودمند است .
10- جوشانده گل گاو زبان دارای اثر نشاط آور بوده و موجب باز شدن رنگ چهره می شود و در رفع تنگی نفس , درد گلو و دلهره نافع می باشد , در ضمن مخلوط گاو زبان با لیمو عمانی و کمی سنبل الطیب در درمان افسردگی شفابخش می باشد .
11- در خواص این گیاه آمده است که جوشانده گل گاو زبان مخلوط با گیاهان داروئی موثر دیگر برای درمان مننژیت – ورم حجاب حاجز – مالیخولیا و جنون اثر مثبتی داشته و با ضعف حافظه و حواس پرتی مقابله می کند .
12- گل گاو زبان از جمله گیاهان داروئی به شمار می آید که بر روی حواس پنجگانه بدن اثر گذارده و موجب تقویت و فعال شدن آنها می گردد .
13- مصرف دم کرده گل گاو زبان اثر تقویت کننده بر روی اعصاب , قلب و کلیه ها دارد , همچنین برای افرادی که بیماریهائی نظیر ;
کلسترول – افسردگی – تب – سکته – تبخال – رماتیسم – نفریت – یرقان – سرماخوردگی – بی خوابی با منشاء عصبی – ورم معده – ناراحتی های ایام یائستگی – ورم سینه – بواسیر – سرخک – انزال زود رس – انسداد کلیه ها – فشار خون – نفخ – اسید اوریک – تپش قلب – ورم حفره های بینی – بی اختیاری ادرار – سینوزیت – دل درد – سوء هاضمه – سرخک – تصلب شرائین – بی نظمی در عادت ماهانه و نقرس مبتلا می باشند اثر بخش بوده و می تواند اثر درمانی نیکوئی ظاهر سازد .


خواص گل گاو زبان چیست؟


*** توجه :
گل گاو زبان گیاهی است علفی و یکساله با شاخه های متعدد و برگ های متناوب و بیضی شکل , خوشه های گل به رنگ بنفش مایل به قرمز در انتهای شاخه ها قرار دارد , همه اندام های گیاه پوشیده از پرزهای خشن است , وطن اصلی این گیاه کشورهای منطقه مدیترانه بوده است ولی امروزه در اکثر نقاط دنیا کشت می شود .
برای مصارف داروئی سرشاخه های گلدار , برگ ها و گلها را جداگانه جمع آوری نموده و بعد از خشک کردن به مصارف درمانی می رسانند .


خواص گل گاو زبان از لحاظ علمی


مضرات گل گاو زبان :
زیاده روی در مصرف گل گاو زبان برای اشخاصی که طحال ضعیفی دارند زیان آور می باشد , همچنین برای افرادی که فشار خون پائینی دارند مضر است .

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب