توضیحاتی در مورد لک های بارداری به نام ملاسما…؟

47

توضیحاتی در مورد لک های بارداری به نام ملاسما...؟

اطلاعاتی در مورد لک های بارداری به نام ملاسما…؟


ملاسما یا ماسک حاملگی زمانی که در زنان باردار بوجود می آید به صورت تغییر رنگ قهوه ای مایل به زرد یا تیره پوست است. هر چند که می تواند در زن و مرد ایجاد شود، بیشتر در زنان شایع بوده، به خصوص در زنان باردار و کسانی که مصرف قرص های ضد بارداری خوراکی یا کاشتنی یا درمان جایگزینی هورمونی (HRT) دارند دیده می شود.
علایم ملاسما به صورت ماکولها یا لک های مسطح تیره تا قهوه ای به طور معمول در بالای گونه ها، بینی، لب بالا و پیشانی دیده می شود که حدود مشخص دارند ولی حاشیه لک نا منظم میباشد. این لکه ها اغلب به تدریج در طول زمان بیشتر میشود. ملاسما هیچ علائم دیگری فراتر ازاشکال در زیبایی ایجاد نمی کند.
ملاسما تصور می شود به خاطر تحریک ملانوسیت یا سلول های تولید کننده رنگدانه پوست ایجاد گردد. این عمل در زنان توسط هورمونهای استروژن و پروژسترون، بیشتر زمانی که پوست در مجاورت نور آفتاب قرار می گیرد، صورت میگیرد. زنان با پوست قهوه ای روشن که درمعرض آفتاب شدید زندگی می کنند، بیشتر مستعد برای این بیماری هستند. زمینه ژنتیکی نیز عامل عمده ای در تعیین ابتلا به ملاسما می باشد.
بروز ملاسما در بیماران مبتلا به بیماری تیروئید افزایش می یابد، با این تصور که تولید بیش از حد هورمون تحریک کننده ی (MSH) ملانوسیت توسط استرس می تواند باعث شیوع این بیماری شود. سایر علل نادر ملاسما عبارتند از واکنش آلرژیک به داروها و لوازم آرایشی.
تشخیص ملاسما معمولا بالینی و با دیدن میسر می گردد. ولی گاهی لازم است از وسیله ای به نام چراغ وود استفاده کرد. لامپ وود ۳۴۰ — ۴۰۰ نانومتر طول موج دارد و تحت لامپ وود، ملانین اضافی در اپیدرم را می توان از درم مشخیص داد.
تغییر رنگ معمولا خود به خود در طی یک دوره چند ماهه پس از زایمان و یا متوقف کردن قرص ضد بارداری خوراکی یا هورمون های جایگزین درمان از بین می رود. ولی در اشکال مقاوم، درمان های دارویی متعددی وجود دارد که با تجویز متخصص پوست برای محو شدن لک ها تجویز می شود.


درمان های موجود برای محو شدن از لکه هاعبارتند از:


۱- عوامل depigmenting بی رنگ کنندگی موضعی، مانند هیدروکینون که یک ماده شیمیایی است که مهار tyrosinase آنزیمی که دخیل در تولید ملانین است انجام می دهد.
۲- ترتینوئین ، اسید ی که باعث افزایش چرخه سلول های پوست (کراتینوسیت) می گردد. این درمان نبایستی در دوران بارداری استفاده شود.


۳- اسید Azelaic : فکر می شود به کاهش فعالیت ملانوسیت ها کمک میکند.


۴- لایه برداری صورت با hydroxyacids آلفا یا لایه برداری شیمیایی با اسید گلیکولیک.


۵- Microdermabrasion و dermabrasio سطحی وعمیق


۶- درمان با لیزر و IPL که امروزه جزو درمان های موثر به حساب می آیند. اما یادآوری می شود که لک های عمقی (Dermal) به درمان پاسخ مناسب نداده و تست لامپ وود باید مورد استفاده قرار گیرد برای تعیین اینکه آیا ملاسما در اپیدرم یا درم است. اگر ملاسما در درم است، لیزر Fraxel مقداری کمک کننده است.
لازم به ذکر است در همه روش های فوق اثر درمانی تدریجی بوده و نیازمند زمان است و در این مدت دوری از تماس با نور خورشید بایستی رعایت گردد و از ضد آفتاب های فیزیکی و شیمیایی با تجویز پزشک استفاده نمود چون امواج ماورای بنفش و نور مریی هر دو می توانند باعث تحریک تولید رنگ داده گردند.


لک های بارداری


رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب