خانم های بالای 30 سال بخوانند

98

عامل عمده این نوع سرطان ویروسی است که از راه ارتباط جنسی منتقل می شود.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: پروتکل غربالگری سرطان دهانه رحم زنان کشور بر اساس مستندات داخلی و گایدلاین های خارجی تدوین و در اختیار مراکز درمانی و دانشگاهی قرار گرفته است، که مطابق آن زنان بالای ۳۰ سال باید هر ۵ سال یکبار تست پاپ اسمیر بدهند.

ناهید خداکرمی از تدوین راهنمای بالینی برای غربالگری سرطان دهانه رحم خبر داد و گفت: سرطان دهانه رحم جزو معدود سرطان هایی است که می توان ضایعات سرطانی را قبل از اینکه تبدیل به توده شوند، شناسایی کرد. وی افزود: عامل عمده این نوع سرطان ویروسی است که از راه ارتباط جنسی منتقل می شود. اگر به نوجوانان و جوانان بیاموزیم که روابط جنسی را در چارچوب اخلاقی و خانواده رعایت کنند و در عین حال از رفتارهای پرخطر بپرهیزند، قطعاً کمتر با مشکلی به نام سرطان دهانه رحم روبه رو خواهند شد.

عضو کمیته مرگ و میر مادری با اشاره به این که این نوع سرطان قابل پیشگیری است، افزود: بعضاً شاهد بودیم که برخی خانم ها از روی نگرانی هر شش ماه یا یک سال برای تست پاپ اسمیر (تست تشخیص سرطان رحم) مراجعه می کردند، ولی اکنون بر اساس مستندات داخل کشور و رجوع به گایدلاین های خارج کشور پروتکلی را در رابطه با راهنمای بالینی سلامت تدوین کرده ایم که در کتاب راهنمای بالینی سلامت وزارت بهداشت هم منتشر شده و در اختیار مراکز دانشگاهی و درمانی قرار گرفته است. خداکرمی ادامه داد: طبق این راهنمای بالینی، به تمام زنان توصیه می شود که از سن 30 سال به بعد هر پنج سال یکبار تست پاپ اسمیر بدهند و اگر خانمی طی 15 سال متوالی نتیجه تست او منفی بود می تواند تا سن 60 سالگی هر 10 سال یکبار این تست را به تأخیر بیندازد.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران به زنانی که ازدواج مجدد دارند یا احتمال رفتار پرخطر از طرف همسر آنها وجود دارد، توصیه کرد تا پزشک خود را از این موضوع مطلع کرده و غربالگری خود را هر سه سال یکبار انجام دهند. وی افزود: خانم های زیر 25 سالی نیاز به غربالگری این نوع سرطان ندارند مگر اینکه جز افراد پرخطر باشند، چرا که تحقیقات نشان داده بسیاری از ضایعات سرطانی در این سن خود به خود دفع می شوند.

خداکرمی اظهار امیدواری کرد تا بیمه ها تست پاپ اسمیر را پوشش دهند و مراکز بهداشتی درمانی در آینده بتوانند به صورت رایگان این تست را برای خانم ها انجام دهند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران در مورد شیوع این نوع سرطان در کشور نیز اظهار کرد: از هر 100 هزار نفر 2.61 نفر به این سرطان مبتلا می شوند. تزریق واکسن HPV از بروز این سرطان جلوگیری می کند ولی مشکل اینجاست که قیمت این واکسن گران است و در مراکز خصوصی عرضه می شود.

پست های اخیر از دکتر طاهره افتخار :
 HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی
دکتر طاهره افتخار 1392.08.15
 زایمان طبیعی بدون درد
دکتر طاهره افتخار 1392.08.15
 تغذیه سالم در دوران بارداری
دکتر طاهره افتخار 1392.08.15
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب