خطر ابتلا به چاقی و اضافه وزن در نوزادان ماد

103

خطر ابتلا به چاقی و اضافه وزن در نوزادان مادران چاق بیشتر است



نوزادان مادران چاق دچار اضافه وزن می شوند .
پزشکان به زنانی چاقی که قصد بچه دار شدن دارند توصیه می کنند پیش از بارداری وزن خود را کاهش داده و به وزن طبیعی و سالم برسند؛ چرا که در غیر این صورت خطر ابتلا به چاقی و اضافه وزن را در فرزندان خود افزایش می دهند.



 محققان دانشگاه آرکانزاس در آمریکا می خواهند دریابند، چگونه رویدادهایی که در رحم و شاید در ماه های نخست عمر برای کودک اتفاق می افتد در توانایی او در تنظیم وزن خود در سنین بالاتر تاثیر می گذارد.
در حقیقت، سیگنال های مرتبط با وزن مادر، بطور دایم سازوکارهای تنظیم وزن را در کودک تغییر می دهد.
برنامه ریزی که بدن مادر برای جنین می کند می تواند خطر اضافه وزن را در سنین بزرگسالی کودک افزایش داده و وی را در معرض خطرات و مشکلات ناشی از چاقی قرار دهد.
محققان با انجام بررسی های آزمایشگاهی، وزن گیری را در بین نوزادان موش ها بررسی کردند. پدران بچه موش ها، لاغر و مادران آنها گروهی لاغر و گروهی چاق بودند.
پژوهشگران دریافتند تمام بچه موشها در زمان تولد و هنگامی که از شیر گرفته شدند، دارای وزن طبیعی بودند. اما وقتی مقادیر نامحدود غذای چرب در اختیار آنها قرار گرفت، آن دسته از بچه موش های مادران چاق نسبت به نوزادان مادران لاغر حساسیت بیشتری به غذاهای چرب از خود نشان دادند و بطور چشمگیری وزن اضافه کردند که بخش عمده ای از این وزن به شکل چربی در بدن آنها ذخیره شد.
این مطالعه تاکید دارد که چاق بودن مادر باردار در برنامه ریزی سوخت و ساز و سازوکارهای کنترل وزن جنین تاثیر می گذارد. چاقی موش مادر به تنهایی نوزاد را مستعد چاقی می کند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب