تعیین جنسیت؟پسر یا دختر؟

30

تعیین جنسیت؟پسر یا دختر؟

تعیین جنسیت



در بسیاری از گونه ها دو کروموزوم نا هم شکل در تعیین جنسیت نقش دارند اما این تنها روشی نیست که به وسیله ی آن جنسیت مشخص می شود در بسیاری از گونه های پرده بالان hymeno Petra ( حشرات، زنبورها و ... ) جنسیت از روی پلوئیدی تعیین می شود : افراد هاپلوئید نر و افراد دیپلوئید ماده هستند یا در مکانیزم آللی که جنسیت بر اساس یک آلل یا آلل های چند گانه که مرتبط به ژن های نا همشکل نمی شوند تعیین می شود یا حتی ممکن است به وسیله ی عوامل محیطی جنسیت تعیین شود.
جنسیت بعضی از مارمولکل ها (gecko)به وسیله ی دما تعیین می شود اگر تخم ها در دمای باشد نوزادان ماده به دنیا می آیند اگر تخم ها در دمای باشند نوزادان نر به دنیا می آیند و در دمای یا نیمی از تخم ها به نوزادان نر و نیمی دیگر به نوزادان ماده تبدیل می شوند.
جنسیت بعضی از کرم های آبزی و نرم تنان بستگی به سطحی دارد که روی آن قرار می گیرند برای مثال یک نوع نرم تن به نام Crepidulaبه شکل پیوسته به هم رشد می کنند و در مجموعه ی آن ها فردی که به یک ماده متصل شده باشد نر و فردی که به یک نر متصل شده باشد ماده می شود این نحوه تعیین جنسیت به تولید مثل این جانور کمک می کند همچنین حضور تعداد زیادی نر در این جاندار باعث می شود که یک نر به ماده تبدیل می شود.



‍Calvin B.Bridges




کروموزوم های جنسی



چهار روش پایه ای برای تعیین جنسیت بر پایه ی کروموزوم ها وجود دارد : XO,ZW,XYو روش کروموزوم مرکب (Compound chromosome). در مورد XYجنس ماده دارای دو کروموزوم هم شکل است (XX)مانند آنچه در انسان و مگس سرکه دیده می شود و نرها دو کروموزوم ناهم شکل دارند (XY) در مورد ZWنرها دو کروموزوم هم شکل دارند (ZZ)و ماده ها دارای کروموزوم های ناهم شکل هستند (ZW)توجه کنید که W,Z و غیره ... تنها نمادی برای نشان دادن کروموزوم هاست و چیزی در مورد اندازه یا شکل آن ها بیان نمی کند در مورد XOفقط یک کروموزوم جنسی وجود دارد مثلاً در مورد بعضی ملخ ها و سوسک ها ماده ها معمولاً به صورت XXو نرها به صورت XOهستند و در مورد روش آخر چندین کروموزوم Y,Xدر تعیین جنسیت نقش دارند مثل بعضی از سوسک ها و ساس ها (bedbug)باید تاکید کنیم که کروموزوم ها خودشان جنسیت را تعیین نمی کنند بلکه ژن هایی که آن ها منتقل می کند این کار را انجام می دهد به طور کلی ژنوتیپ نوع غده ی جنسی فرد را تعیین می کند که از طریق ترشح هرمون ها فنوتیپ ماده یا نر را در فرد ایجاد می کند.



سیستم XY



حالت XYدر انسان وجود دارد که ماده ی آن 46 کروموزوم دارد که به صورت 23 دسته ی دو تایی از کروموزوم های همولوگ ( هم شکل ) منظم می شوند و نر آن با همان تعداد کروموزوم دارای 22 جفت همولوگ و هم شکل و یک جفت نا هم شکل که همان XY است می باشد در طول میوز ماده ها گامت هایی تولید می کنند که فقط کروموزوم X دارند در حالی که نرها دو نوع گامت تولید می کنند که شامل Xیا Yمی باشند به همین دلیل ماده ها را Homogameticو نرها را Hetrogameticمی نامیم همان طور که می توان در شکل 1 دید تولید مثل باعث تولید تعداد زاده های نر و ماده ی برابر می شود.
شکل 1
جدایی کروموزوم های جنسی انسان در طی میوز و تشکیل سلول های تخم بعد از آن در مگس سرکه هم سیستم تعیین جنسیت به همین ترتیب است اما بر خلاف انسان کروموزومY بزرگ تر از کروموزوم X است

از آنجایی که هر ماده ی انسان یا مگس سرکه به طور طبیعی دارای دو کروموزوم Xو هر نر آن دارای یک کروموزوم Xو یک کروموزوم Yاست در شرایط طبیعی نمی توان تعیین کرد که وجود کروموزوم Yباعث ایجاد فنوتیپ نر می شود یا نبود کروموزوم Xدوم.
یک راه برای حل این مسئله این است که افرادی را جدا کنیم که تعداد کروموزوم های آن ها فرد است در این جا ما دو حقیقت را در نظر می گیریم اول اینکه در موارد کمیابی افرادی، نه لزوماً مانا، بوجود می آیند که تعداد بیشتری از مجموعه های کروموزومی را دارا هستند این افراد را پلی پلوئیدی می نامیم ( مثلاً تریپلوئید برای 3n و تتراپلوئید برای 4n) دوم اینکه، باز هم در مواردی نادر افرادی بوجود می آیند از یکی از کروموزوم ها بیشتر یا کمتر دارند این افراد که aneaploidنام دارند در اثر شکست در جدا شدن درست دو کروموزوم همولوگ در فرآیند میوز ایجاد می شوند این پدیده nondisjuction نام دارد.
وجود افراد پلی پلوئید و آنو پلوئید این امکان را بوجود می آورد که تعیین کنیم عامل اصلی ایجاد فنوتیپ نر چیست برای مثال یک فرد یا یک مگس سرکه که همه ی کروموزوم های غیر جنسی آن درست است ( یعنی 44 کروموزوم آتوزوم برای انسان و 6 کروموزوم آتوزوم برای مگس سرکه ) و فقط یک کروموزوم جنسی XبدونY دارد می تواند به این سوال ما جواب دهد که آیا کروموزومY تعیین کننده ی فنوتیپ نری است یا نبود کروموزوم دومX. اگر کروموزوم Y باعث ایجاد جنسیت مرد شود این فرد باید ماده باشد و اگر نبود کروموزوم دوم Xصفت نری را ایجاد کند این فرد باید نر باشد و نتیجه ی آزمایش نشان می دهد که یک فرد XOیک مگس سرکه ی نر و یک انسان ماده است.
( شکل زیر
کروموزومهای مگس سرکه(Drosphila melano gaster

( شکل زیر
کاریوتیپ انسان، به کروموزوم های X,Y توجه کنید )


تعیین جنسیت؟پسر یا دختر؟




تاثیر غذاها در تعیین جنسیت جنین



تحقیقات انجام شده در خارج نشان داده است که تغذیه نیز تا حدودی در تعیین جنسیت نقش دارد. به دلیل تنوع و تفاوت عادت های غذایی در کشورهای مختلف، رژیم غذایی استانداردی برای تعیین جنسیت جنین وجود ندارد. اما طبق تحقیقات می توان از تعادل یون های منیزیم، سدیم، پتاسیم و کلسیم در بدن استفاده کرد.


:: زمان شروع برنامه غذایی




برای شروع رژیم، حداقل دو پریود ماهانه قبل از تاریخ پیش بینی شده برای بارداری، مورد نیاز است، یعنی حداقل 2 ماه قبل از بارداری. رژیم باید تا زمانی که بارداری با انجام تست های آزمایشگاهی دقیقاً مشخص شود، ادامه داشته باشد.


:: اجرای این رژیم های غذایی در چه مواردی ممنوع است؟

ابتدا باید مطمئن شوید که ممنوعیتی برای اجرای رژیم نداشته باشید. مثلاً رعایت رژیم غذایی برای پسردار شدن در موارد: فشار خون بالا، ناراحتی های قلبی و نارسایی های کلیوی ممنوع است و همچنین رعایت رژیم غذایی برای دختردار شدن در موارد: اختلالات عصبی، بالا بودن کلسیم خون و نارسایی های کلیوی ممنوع است.

:: برای پسردار شدن چه باید خورد؟

برای پسردار شدن باید از مواد غذایی حاوی سدیم و پتاسیم بالا استفاده کرد و مصرف کلسیم محدود گردد. مواد غذایی زیر توصیه می شود:

مرکبات، زردآلو، آناناس، موز، هلو، گلابی، سیب، گوجه سبز، آلو، خیار، خرما، گیلاس، تمشک، توت فرنگی، انجیر، خربزه، آب میوه و سبزی، حبوبات، کنگرفرنگی، گوجه فرنگی، پیاز، چغندر قرمز، زیتون، قارچ، کلم، ذرت، نخودسبز، سیب زمینی، سبوس، گندم، شاه بلوط، تره شاهی، کنسرو ماهی، ژامبون، کره، ماء الشعیر، کلوچه، نوشابه گازدار، نقل، قهوه، چای، مایونز.

:: برای دختر دار شدن چه باید خورد؟

برای دختر دار شدن باید از مواد غذایی حاوی کلسیم بالا استفاده شود و مصرف سدیم و پتاسیم محدود گردد. مواد غذایی زیر توصیه می شود:

پنیر سفید، ماست، شیر، تخم مرغ، بادام و بادام زمینی بدون نمک، گردو، لوبیا سبز، مارچوبه، کاهو سبز، ماکارونی، گوشت 100 گرم در روز، ماهی که با بخار پخته شده باشد و آبش کاملاً گرفته شده باشد.

:: نکاتی که باید در نظر داشت

اگر چه اصول کار ساده است، ولی روش اجرای آن آسان نیست و دقت در اجرای آن شدیدا لازم است و بایستی تحت نظر یک متخصص تغذیه یا پزشک صورت پذیرد. هر گونه انحراف از رژیم توصیه شده، شانس موفقیت را کم می کند.

این رژیم بایستی توسط زن رعایت شود و نوع تغذیه ی مرد به طور مطلق تاثیری در مکانیسم این عمل ندارد، ولی مصرف آن توسط زوجین موجب آسانی اجرای آن می شود. در ضمن ترکیب یونی داروهایی که زن در طول مدت اجرای رژیم دریافت می کند، موثر است، به ویژه قرص هایی که به شدت غنی از سدیم هستند.

توصیه می شود مصرف تمام قرص های ضد بارداری در دوران اجرای رژیم متوقف شود. بنابراین برای پیشگیری از بارداری از سایر روش ها همراه با روش نزدیکی منقطع استفاده گردد. البته بایستی تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود، چون ممکن است در مواردی پاسخ ندهد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب