تعيين جنسيت و تشخيص بيماري ژنتيكي جنين قبل

100


تعيين جنسيت و تشخيص بيماري ژنتيكي جنين قبل از تولد


تعيين جنسيت جنين همواره در طول ساليان سال از روياهاي دست نيافتني انسانها به شمار مي‌رفته شايد براي برخي هيچ تفاوتي بين دختر يا پسر وجود نداشته اما بدون شك براي برخي ديگر مساله‌اي مهم بوده است.

امروزه به كمك تكنيك‌هاي جديد علم پزشكي بسياري از روياها و آرزوهاي انسان ممكن شده يكي از آنها تعيين جنسيت جنين است كه در ايران نيز همپاي ساير كشورهاي پيشرفته توانايي انجام اين كار فراهم شده است.

از نظر طبيعي در مقابل هر ‪ ۱۰۰‬دختر، حدود ‪ ۱۰۲‬تا ‪ ۱۰۵‬پسر به دنيا مي‌آيد در اين ميان اگر چه در جوامع پيشرفته تعيين جنسيت جنين اغلب موضوع مهمي نيست، ولي در بعضي مواقع و حتي در ميان تحصيلكردگان علاقه به يك جنس گاهي بيشتر است.

زوجيني بوده‌اند كه مثلا با داشتن سه يا چهار دختر در انتظار تولد يك پسر به تعداد فرزندان خود افزوده‌اند و نتيجه نگرفته‌اند با استفاده از اين تكنيك مي‌توان خواسته آنها را محقق كرد و به روند افزايش جمعيت در اين خانواده‌ها خاتمه داد.

در ايران انجام روش تعيين جنسيت جنين قبل از تولد و همچنين تشخيص بيماري‌هاي ژنتيكي پيش از تولد چندين سال است كه توسط مراكز درماني مختلف انجام مي‌شود و نوزادان فراواني به سلامت با استفاده از اين تكنيك متولد شده‌اند.

‪ (Preimplantation Genetic Diagnosis)PGD‬يا تعيين جنسيت جنين قبل از تولد هم در مورد تعيين جنسيت جنين به واسطه علاقه والدين به يك جنس خاص و هم به علت انتقال بيماري‌هاي ژنتيكي وابسته به جنسيت خاصي صورت مي‌گيرد.

تشخيص پيش از لانه‌گزيني گرچه امر جديدي است ولي در انسان اصول كاربردهاي باليني آن در دهه گذشته پايه‌ريزي شده و امروزه بعنوان يك روش جايگزين براي تشخيص پيش از تولد بكار گرفته مي‌شود.

در حال حاضر ‪ PGD‬تنها روش ممكن براي زوجيني است كه در معرض داشتن فرزند مبتلا به بيماري‌هاي ژنتيكي قرار دارند و در ضمن به دلايل قانوني، مذهبي و ... نمي‌توانند سقط جنين را در صورت مبتلا بودن جنين به بيماري هاي ژنتيكي تجربه نمايند.

تشخيص ژنتيكي پيش از لانه‌گزيني يا ‪ PGD‬روشي است كه امكان بررسي ژنتيكي جنين‌ها را قبل از ورود به رحم و شروع حاملگي فراهم مي‌سازد.

بدين منظور از جنين‌هاي بدست آمده به روش لقاح آزمايشگاهي (‪ (IVF‬يك يا دو سلول به عنوان نمونه برداشته

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب