78

بخش مهمي از همه ورزشها را دويدن به خود اختصاص داده است. اين ورزش ساده نه فقط باعث آب شدن چربيهاي بدن مي‌شود، بلکه باعث افزايش شادابي و روحيه مثبت مي‌شود.
از مزاياي عمده دويدن مي‌توان به سلامت ماندن قلب و ريه اشاره کرد.همچنين تقويت عضلات اصلي بدن، کشش و انعطاف پذيري آنها، تقويت استخوانها، تنظيم ضربان قلب و فشار خون از مزيتهاي عمده دويدن هستند. اشخاصي که به طور منظم و مستمر اين ورزش را انجام مي‌دهند، معمولاً سالمتر از ديگران هستند. اين افراد همچنين خواب راحت‌تري دارند و عموماً استرس کمتر به سراغشان مي‌رود.
دويدن اشکال مختلفي دارد، بهترين نوع آن که براي تمامي افراد با سنين مختلف پيشنهاد مي‌شود، دويدن آرام و طولاني مدت يا همان«Jogging» است. توجه داشته باشيد که اگر از بيماريهايي نظير ديابت، درد سينه، آنژين، بيماريهاي ريوي، آسم، بيهوشي، فشار خون بالا رنج مي‌بريد و يا اخيرا عمل جراحي کرديد يا در حال حاضر باردار هستيد، حتماً قبل از انجام اين ورزش، با پزشک خود مشورت کنيد.
مشخص کردن هدف
به ياد داشته باشيد که با چند بار دويدن يا انجام هر از گاهي آن، هرگز سلامتي به بدن شما هديه نخواهد شد، بلکه انجام اين ورزش در طولاني مدت و به طور مستمر مفيد و اثر بخش خواهد بود. پس قبل از اينکه تصميم به انجام بگيريد، بايد براي خود برنامه‌ريزي کنيد.
لازم نيست سنگين شروع کنيد، اول مي‌توانيد يک برنامه سبک را طرح ريزي کنيد: دو روز در هفته، هر بار نيم يا سه ربع ساعت. اين برنامه را مي‌توانيد براي دو ماه اول داشته باشيد، سپس آن را به سه روز در هفته افزايش دهيد و بعد در صورت تمايل آن را هرروز کنيد.
مطمئن باشيد که با انجام مستمر ورزش دويدن، اثرات آن را در سلامتي خود خواهيد ديد.
چگونه شروع کنيم؟
همانند تمامي ورزش‌ها بايد قبل از انجام ورزش دويدن، بدن خود را کاملاً گرم کنيد. براي انجام اين کار مي‌توانيد از ورزشها و نرمشهاي کششي که عضلات پا، بازو و کتف را گرم مي‌کنند، استفاده کنيد. بعد از اين عمل آرام بدويد يا کمي با سرعت قدم بزنيد. فراموش نکنيد که هرگز با سرعت بالا کار خود را آغاز نکنيد.
به تدريج سرعت خود را آرام آرام افزايش دهيد. توجه داشته باشيد که با آهنگ و ريتمي منظم تنفس کنيد. هوا را هرگز از دهان تو نکشيد، ترجيحاً دهان خود را ببنديد و با بيني منظم دم و بازدم کنيد، اگر مي‌خواهيد سرعت تنفس خود را بالا ببريد، هوا را از دهان خارج کنيد.
هرگاه احساس تنگي نفس کرديد و تنفس برايتان سخت شد، کمي استراحت کنيد تا نفستان به حالت عادي برگردد و دو مرتبه شروع به دويدن کنيد.
قدمهاي خود را مرتب برداريد. توجه کنيد که کف پاهايتان به حالت استاندارد برروي زمين قرار گيرند، يعني اول پاشنه، بعد قسمت مياني و سپس پنجه‌ها. پاهايتان را در يک راستا حرکت دهيد، دقت کنيد که دويدن اشتباه مي‌تواند سلامت مفاصل و کمر شما را به خطر بي‌اندازد.
کجا بدويم؟
سعي کنيد مسيري که براي دويدان انتخاب مي‌کنيد، در طبيعت باشد. پارکها، باغها، جنگلها، کنار رود يا ساحل را انتخاب کنيد. بهتر است مسير هموار باشد تا دويدن مرتب و منظم‌تر انجام شود.
لباس و تجهيزات
از لباسهاي سبک و راحت مانند گرمکنهاي ورزشي استفاده کنيد. انتخاب کفش موضوع بسيار مهمي در اين ورزش است. کفشي که انتخاب مي‌کنيد حتما بايد براي دويدن در نظر گرفته شده باشد. معمولا اين نوع کفشهاي ورزشي راحت و انعطاف پذير هستند و کفه‌اي نازک دارند. سطح زيرين آنها صاف و مسطح نيست. پاي شما در اين نوع کفشها بايد کاملا احساس راحتي کند. اگر مسير طولاني را انتخاب مي‌کنيد كه در آن امکانات اوليه در دسترس نيست، سعي کنيد حتماً با خود يک قمقمه کوچک آب و تجهيزات پانسماني مانند چسب زخم و باند همراه داشته باشيد. اين وسايل را ترجيحا در کيف کمري خود قرار دهيد و توجه کنيد که وزن آنها خيلي سنگين نشود. مي‌توانيد کمي هم مواد خوراکي به همراه داشته باشيد تا در حين استراحت آنها را ميل کنيد

پست های اخیر از دکتر ناصر ایروانی منش :
 اجسام را چگونه بلند کنیم؟
دکتر ناصر ایروانی منش 1393.01.28
 چگونه درست بنشینیم
دکتر ناصر ایروانی منش 1393.01.25
 دیسک بین مهره ها چیست؟
دکتر ناصر ایروانی منش 1393.01.10
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب