بیماری های عروقی

93

بيماری عروقی چيست؟

بيماری عروقی يک کلمه عام است که به گروهی از مشکلات که عروق خونی (عروق مغز يا قلب) را درگير می کند اشاره دارد.افرادی که بيماريهای عروقی دارندممکن است مشکلاتی از قبيل بيماری های عروق کرونر,حمله قلبی و سکته قلبی داشته باشند.

• بيماری عروق کرونر چيست؟

عروق کرونر رگهايی هستند که خونرسانی به قلب را بر عهده دارند. بيماری عروق کرونر( CAD )در نتيجه سخت شدن ديواره عروق کرونربه وجود می آيد.اين سخت شدگی آترواسکلروزيس ناميده می شود.ماده ای متشکل از چربی که پلاک ناميده می شود در ديواره سخت شده شريان شکل می گيرد و جريان خون را کند يا متوقف می کند.اگر قلبتان خون کافی برای فعاليت نداشته باشد دچار آنژين يا حمله قلبی می شويد. آنژين يک درد فشاری يا احساس فشار در قفسه سينه می باشد.
حمله قلبی ( سکته قلبی) زمانی رخ می دهد که بخشی از عضله قلب در اثر عدم خون رسانی کافی عروق کرونر بميرد يا آسيب ببيند. حمله قلبی معمولا در نتيجه بسته شدن (يا تنگی) عروق کرونر به وجود می آيد که اين تنگ شدگی خود نتيجه لخته خونی می باشد که از يک پلاک آترواسکلروتيک منشاء گرفته است.

سکته مغزی چيست ؟

سکته مغزی وقتی رخ می دهد که عروق خون رسان مغز بسته شوند. وقتی خون رسانی به بخشی از مغز متوقف شود آن بخش آسيب می بيند. که در اين حالممکن است شما توانايی انجام فعاليت هايی را که توسط آن بخشی از مغز (که خون رسانی به آن مختل شده) کنترل می شد را از دست بدهيد مثلا توانايی صحبت کردن يا حرکت دادن دست و پا .

گونه می توان از مشکلات ناشی از بيماريهای عروقی جلوگيری کرد؟

مهم است که شما ريسک فاکتورهای (عوامل خطر )خودتان را بدانيد و از تاريخچه(سابقه) خانوادگی خود مطلع باشيد . اگر شما ديابت يا سابقه خانوادگی بيماريهای عروقی داريد بيشتر درمعرفی خطر ناشی از مشکلات بيماريهای عروقی هستيد . کليد کاهش اين عوامل خطر تغيير شيوه زندگی است.

سيگار نکشيد: اگر سيگاری هستيد پزشکتان برنامه ای به شما می دهد تا بتوانيد سيگار کشيدن را متوقف کنيد و دوباره شروع نکنيد . اگر سيگاری نيستيد شروع به سيگار کشيدن نکنيد.
ورزش: قبل از شروع با پزشک خود مشورت کنيد تا ورزش های مناسب را به شما آموزش دهد سعی کنيد به اين ترتيت شروع کنيد :4-6 بار در هفته و حداقل 30 دقيقه در هر بار. ورزش منظم سيستم قلبی و عروقی شما را تقويت کرده و وزنتان را تحت کنترل قرارميدهد. همچنين ورزش فشار خون را پايين آورده و سطح کلسترول LDL را کاهش می دهد.
درست بخوريد : رژيم غذايی حاوی سديم (نمک) و روغن های اشباع شده کم داشته باشيد .از خوردن غذاهای حاوی نمک زياد بپرهيزيد و هنگام صرف غذا به آن نمک نزنيد. کالری دريافتی شما از کلسترول بايد 30 درصد ( ويا کمتر) کل کالری دريافتی روزانه باشد . پزشکتان به شما کمک خواهد کرد تا رژيم غذايی مناسب خود را تهيه کنيد.

آيا داروها خطر مشکلات ناشی از بيماريهای عروقی را کاهش می دهند؟

کاهش کلسترول LDL خطرحمله يا سکته قلبی را کاهش می دهد. اگر نياز است که سطح کلسترول خونتان را کاهش دهيد رژيم غذايی سالمی داشته باشيد ، ورزش کنيد و سيگار نکشيد. به هر حال اگر با وجود تغيير شيوه زندگی بعد از شش ماه تا يک سال تغييری در کلسترول خونتان ايجاد نشد پزشک داروهايی تجويز می کند . درمان فشار خون بالا هم می تواند خطرحمله يا سکته قلبی راکاهش دهد .پزشک دارو هايی برای کاهش فشار خون تجويز می کند. فقط داروها يی را مصرف کنيد که توسط پزشکتان تجويز شده است. با پزشکتان در مورد اينکه آيا خوردن آسپرين در دوز کم می تواند خطر حمله يا سکته قلبی را در شما کاهش دهد مشورت کنيد. آسپرين از تشکيل لخته و در نتيجه بسته شدن (تنگی) عروق جلوگيری می کند.اگر فشار خونتان بالاست قبل از خوردن آسپرين بايد تحت کنترل باشيد. به ياد داشته باشيد حتی اگر پزشک داروهايی برای کاهش خطر بيماری ها يا حملات قلبی برايتان تجويز کند يک نکته مهم باقی می ماند و آن حفظ تغيير شيوه زندگی است که می تواند به شما کمک کند تا بيماری عروقی خود را تحت کنترل قرار دهيد.

پست های اخیر از کیان داوودی :
 برونشیت‌ مزمن
کیان داوودی 1393.02.05
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب