سقط چیست ؟

78

سقط چیست ؟
تعریف پزشکی سقط به از دست رفتن ناگهانی حاملگی پیش از هفته ۲۴ حاملگی( زمانی که جنین شانس زنده ماندن در بیرون از رحم را پیدا می کند ) گفته می شود.
● این مسئله چرا اتفاق می افتد؟
متأسفانه سقط از شایعترین علل بستری مشکلات علل زنانگی در انگلستان است. حساس ترین مطالعات مشخص نموده به طور طبیعی در زوجهای بارور حاملگی در ۶۰ درصد چرخه های قاعدگی اتفاق می افتد. این مطالعات پیشنهاد می کنند که ۵۰ درصد حاملگی ها پیش از لانه گزینی در رحم از دست می روند. بلافاصله پس از لانه گزینی (قبل از آنکه حاملگی از لحاظ بالینی قابل تشخیص باشد) حدود ۳۰ درصد حاملگی ها از بین می روند.

و حتی پس از آنکه حاملگی از نظر بالینی قابل شناسایی شود نیز حدود ۲۵% سقط تا هفته ۱۴ اتفاق می افتد.
خطرناکترین زمان بین هفته ۶ تا ۸ بارداری است. حدود نیمی از جنین های سقط شده در این دوره دچار ناهنجاریهای کروموزومی هستند. ممکن است سقط تا چند هفته بعد نیز اتفاق نیفتد تا زمانی که خونریزی مختصر یا درد قاعدگی مانندی رخ دهد.
دومین علت شایع سقط این است که جنین به طور نامناسبی در بافت مخاط رحم جایگزین شده باشد.
عامل خطر دیگر سن مادر است. با افزایش سن مادر خطر سقط نیز افزایش می یابد.
سیگار کشیدن، داروهای خاص (تجویز شده یا ممنوع)، حاملگی چند قلو، وضعیتهای بد کنترل شده مانند دیابت و اختلالات خود ایمنی مانند لوپوس می توانند خطر سقط را افزایش دهند.
● نشانه ها
شایعترین نشانه سقط خونریزی از مهبل است که می تواند از یک لکه بینی خفیف تا خونریزی شدید متفاوت باشد. خون می تواند حاوی لخته یا بافت های دیگر باشد.
به هرحال خونریزی مهبلی در طی حاملگی همیشه به معنای وقوع سقط نیست. به ویژه اگر خونریزی خفیف است و فقط مدت کوتاهی دوام می آورد. خونریزی طولانی یا سنگین همانند یک قاعدگی یا سنگین تر از آن به احتمال بیشتری سقط را مطرح می کند.


اغلب گرفتگی های عضلانی با دردهای مشابه قاعدگی و کمی درد وجود دارد. احساس گرفتگی می تواند ریتمیک و بسیار ناراحت کننده مشابه انقباضات زمان زایمان باشد. ممکن است میزان زیادی مایعات از دست برود به ویژه اگر حاملگی پیشرفت بیشتری داشته است. در بعضی زنان علائم معمول حاملگی مانند تهوع، درد پستانی و خستگی ممکن است بدون انتظار متوقف شود.
هر علامت این چنینی باید بلافاصله به پزشک گزارش شود، اگر سقط شروع شده باشد کار کمی می توان برای پیشگیری از انجام آن نمود.

آگهي


● درمان
اگر سقط کامل شده باشد، دیگر به درمان نیازی نیست. وقتی سقط قبل از هفته ۱۰ حاملگی اتفاق می افتد، احتمال بیشتری دارد که کامل شود و رحم کاملاً خالی شده و دهانه رحم بسته شود. اگر سقط کامل نشود نیاز به درمان دارد. گرچه در بعضی موارد بهتر است اجازه داده شود که سقط سیر طبیعی خود را طی نماید. تصمیم در خصوص اینکه آیا درمان طبی نیاز است یا خیر بستگی به مرحله حاملگی، میزان خونریزی، هر گونه خطری برای سلامتی و انتخاب شخصی هر زن دارد.
وقتی حاملگی قبلاً بدون خونریزی متوقف شده باشد بدون آنکه فرد متوجه شده باشد، یا زمانی که میزان قابل توجهی خونریزی وجود دارد،درمان با دارو یا جراحی برای برداشتن بافت باقیمانده لازم می شود. گرچه خونریزی پس از آن نیز ممکن است طولانی شود، تحقیقات نشان می دهد که پرهیز از جراحی می تواند خطر عفونت را زیاد کند.
به هر حال مهم است که زن از نزدیک مورد مراقبت قرار بگیرد تا اطمینان حاصل شود که بافت سقط شده به طور کامل دفع شده است، چرا که هر تأخیر قابل توجهی می تواند باعث عفونت شود.
درمان جراحی، نیازمند یک بیهوشی کوتاه مدت ۵ دقیقه ای برای تخلیه رحم است.
● سقط مکرر
سقط یک حادثه بسیار شایع است و بسیاری زنان حتی دو مورد سقط را تجربه می کنند. داشتن بیش از یک مورد سقط ممکن است منجر به ایجاد اضطراب از عدم وقوع حاملگی گردد. اما حتی بعد از دو مورد سقط نیز غیر محتمل است که مشکل زمینه ای در میان باشد و همیشه شانسی برای باردار شدن در آینده وجود دارد. بعد از سه سقط متوالی، توصیه به انجام برخی آزمایشات برای رد نمودن برخی علل خاص می گردد.

احتمالاتی که مطرح است، اختلالات هورمونی، مشکلات ژنتیکی، اختلالات رحم یا اختلالات ایمنی مانند سندرم آنتی فسفولیپید است.
تأثیر جسمانی یک سقط به سرعت از بین میرود. هر گونه خونریزی باید پس از ۱۰ روز متوقف گردد و حدود ۳ هفته بعد قاعدگی بعدی اتفاق می افتد.گاهی عفونت می تواند خونریزی را طولانی تر کند یا منجر به ترشحات خارش دار، بودار یا سبز رنگ گردد. اگر چنین اتفاقی بیفتد یک دوره درمان آنتی بیوتیکی برای از بین بردن این وضعیت تجویز می گردد.


اثر عاطفی سقط می تواند از این هم بیشتر باشد. واکنش طبیعی به سقط « سوگ » است و این حالت بطور طبیعی پس از هر داغداری شدید ، می تواند بوجود آید. بسیاری افراد احساس کرختی و پوچی را پس از سقط توصیف میکنند. احساس حسادت و گاهی خشم نسبت به دیگران شایع است.
همراه با هر عزاداری، راه مناسبی برای دست و پنجه نرم کردن با اثر عاطفی سقط وجود دارد. بعضی زوجها جا می زنند، احساس تنهایی می کنند و گوشه گیر می شوند. دیگران ممکن است بخواهند در مورد آن صحبت کنند و با تقسیم تجربه شان با دیگران احساس راحتی کنند. مردان و زنان اغلب با سقط به شکل متفاوتی برخورد می کنند و احساسات خود را به اشکال متفاوتی بروز می دهند.
برخی زوجها ممکن است، تصمیم بگیرند که بلافاصله بارداری دیگری داشته باشند. در حالیکه دیگران ممکن است احساس کنند که هنوز زود است و نیاز به زمان بیشتری دارند. توصیه می شود پیش از حاملگی مجدد حداقل تا زمانی که یک قاعدگی طبیعی باز گردد، صبر شود.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب