مبارزه با تومورهای مغزی با کمک ویروس تبخال

66

دانشمندان موسسه سلول‌های بنیادی هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست موفق به کشف یک روش جدید موثر در مبارزه با تورمورهای مغزی با استفاده از ویروس تبخال شده‌اند. این روش شامل در دام انداختن سلولهای بنیادی حاوی ویروس تبخال در یک ژل و اعمال مستقیم آن بر روی تومور بدخیم گلیوبلاستوم مولتی فرم - شایع‌ترین تومور مغزی در بزرگسالان- در موشها بود که در پی آن میزان زنده ماندن این موجودات افزایش یافت. پیش از این نیز ویروس Oncolytic یا قاتل سرطان در دو مرحله مطالعات بالینی برای تومورهای مغزی مورد استفاده قرار گرفته، اما با موفقیت‌های محدود همراه بوده است.
اگرچه در مطالعات بالینی، درمان تومور به وسیله ویروس هرپس سیمپلکس (ویروس تبخال) بسیار امیدوارکننده بود، اما این درمان برای بیماران انسانی چندان موفقیت‌آمیز نبود چرا که محققان نمی‌دانستند این ویروس چه مدت باید در محل تومور نگهداری شود تا موثر واقع شود. تیم تحقیقاتی از سلول‌های بنیادی مزانشیمی استفاده کردند که به افزایش بافت مغز استخوان کمک می‌کند و انتقال‌دهنده بسیار موثر دارو و آغاز کننده پاسخ ایمنی بدن است. این سلولهای بنیادی همچنین می‌توانند برای انتقال ویروس تبخال مورد استفاده قرار بگیرند. آنها ویروس تبخال را به سلول‌های بنیادی مزانشیمی منتقل کرده و این ویروس جدید را به موش‌های مبتلا به تومور گلیوبلاستوما تزریق کردند.
دانشمندان در گام بعدی با استفاده از نشانگرهای تصویر برداری متعدد، انتقال این ویروس را از سلول‌های بنیادی به اولین لایه از سلول‌های تومور مغزی و پس از آن به تمام سلول‌های تومور مشاهده کردند. آنها همچنین برای از بین بردن تمام سلول‌های سرطانی، ویروس دیگری به نام TRAIL را نیز به ویروس تبخال اضافه کردند و بدین وسیله موفق شدند تعداد بسیار بیشتری از سلول‌های تومور را در موش‌ها از بین ببرند. به گفته محققان، برای استفاده از سلول‌های بنیادی تبخال (هرپس) در تومور پستان، ریه و سرطان پوست که به سمت مغز گسترش یافته‌اند نیاز به انجام مطالعات بیشتر است. این تحقیقات در مجله مرکز ملی سرطان منتشر شده است.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب