حساسیت پوستی چیست؟

102
176144.jpg

 


آیا می دانید حساسیت پوستی با چه نشانه هایی نمود پیدا می کند و بر روی پوست صورت یا بدن شما ظاهر می شود؟


هرگونه تغییری که در پوست افراد در تـماس با مـاده خاصی ایجاد شود را می توان ساده ترین تعریف برای حسایت پوستی عنوان کرد.
انواع و اقسام مواد که در محیط وجود دارند و انسان روزانه با آنها در تماس است می تواند در افراد خاص ،که از نظر ژنتیکی زمینه مساعد دارند ایجاد حساسیت کند .

شایعترین حساسیت زاها شامل :


* گـرده گـیاهان ( با گرده افـشانـی گــیاهان در فـصل بهار،این نوع حساسـیت بیشــتر دیده می شود که می تواند همراه با عطسه و آبریزش از بینی و ریزش اشک باشد ).

* پوشاک و پوشیدنی ها ( انواع لباس هایی که در آنها نایلون،چرم و غیره- به جز پوشاک نخی- استفاده شده باشد می تواند در افراد مستعد ایجاد حساسیت کند؛در این افراد ضایعات بیشتر در نواحی که بیشتر با لباس در تماسند دیده می شود)

* غذاها ( از جمله :غذاهای دریایی،گوجه،بادمجان و خوراکی هایی که مواد رنگی در آن استفاده شده است و... )


* تنقلات


* نیکل:این فلز،در انواع فلزات ناخالص و خاک دیده می شود و شایعترین علت حساسیت از بین حساسیت زاهاست (افرادی که به این فلز حساسیت دارند با در دست کردن ساعت هایی که بند آنها فلزی است و یا عایق پشت ساعت پاک شده باشد،پوشیدن جواهرات بدلی و طلا با عیار پایین،دچار ضایعات پوستی در ناحیه تماس می شوند )

 


 

* عوامل دیگر:موارد زیادی در محـیط وجود دارند که باعث حساسـیت پوستــی می شوند و ذکر تـمام آنها مقدور نیست.البـته ذکر این نکته الـزامی است که موارد گفـته شده فقـط در افراد مستعد ایـجاد حـساسـیت می کنند.
151409.jpg

روزنه پوستی چیست؟
روزنه یا همان منافذ پوستـی در حقیقت محل خـروج چربـی از غدد چربی است.در افرادی که تا حدودی این غدد فعال می باشند و پوست چـربی دارند این منافذ دیده می شود ( در همه افراد این منافذ وجود دارد ).نبایـد هـیچـوقـت به فکر بستن این منافـذ بود،چـون با بستن این منافـذ، محـل خـروجی این غـدد بسـته می شـود و جـوش صورت ایجاد می شود.روش هایی وجود دارد که میتوان این منافذ را غیرقابل دید کرد تا دیده نشوند.وقــتی ترشحات چــربی در این منافــذ وجود داشته باشند به علت اکسیده شدن، مواد چربی در این منافذ به رنگ تیره دیده می شوند. راحــت ترین روش این است که این ترشحـات چــربی را با شستشو از بین برد.شستشوی مکرر با صابون های ضد جوش به این امر کمک می کند .

 


 

روش دیگر:
با استفاده از کرم و ژل های حاوی AHA است که مقداری لایه برداری می کنند و لوسیون و کرم ترتینوئین (که نیاز به تجویز پزشک دارند).می توان با این کار این منافـذ را غـیرقابل رؤیـت کرد.روش های دیگری نیز وجود دارد که احتیاج به پزشک مجرب دارد و در اینجا از ذکر آنها خودداری می کنیم.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب