لوسمی(سرطان خون)

93

محققان مولکولی کشف کرده اند که شاید به درمان بهتر اشکال تهاجمی سرطان خون کمک کند
________________________________________________

پژوهشگران طی تحقیقات بر روی دو خواهر دو قلو موفق به کشف مولکول جدیدی شدند که در روند ابتلای فرد به بیماری لوسمی (سرطان خون) موثر است .


سرطان خون یا لوسمی بیماری پیشرونده و بدخیم اعضای خون ساز بدن است. این بیماری در اثر تکثیر و تکامل ناقص گویچه‌های سفید خون و پیش سازهای آن در خون و مغز استخوان ایجاد می‌شود. لوسمی یکی از چهار سرطان شایع در میان کودکان است.
گروهی از محققان بین المللی، یک مسیر مولکولی را که شامل ژنی به نام SETD2 است، شناسایی کردند. این ژن می تواند هنگام رمزگشایی و تکثیر دی ان ای (DNA) در سلول های خونی، جهش ایجاد کند.
به گفته محققان اشکال تهاجمی سرطان خون مانند ام ال ال ( MLL ) به سرعت در بیماران پیشرفت می کنند. این بدان معنی است که درمان سریع از طریق شیمی درمانی، رادیوتراپی و یا پیوند مغز استخوان برای بیمار مورد نیاز است.
محققان با مقایسه سلول های خونی دو خواهر دوقلو کشف کردند که جابه جایی کروموزومی در همجوشی ژن سرطان خون (MLL – NRIP3) به وجود می آید و ارتباط بین (MLL – NRIP3) و (SETD2) سبب به وجود آمدن سرطان خون حاد در کودکان می شود.
محققان امیدوارند کشف اهداف مولکولی جدید راه را برای کشف داروهای بهتر و درمان اشکال تهاجمی سرطان خون باز کند.
شرح کامل نتایج این بررسی در نشریه Nature Genetics به چاپ رسیده است.
در لوسمی یا همان سرطان خون، مغز استخوان به صورت غیر عادی، مقدار بسیار زیادی سلول خونی تولید می‌کند. این سلولها با سلولهای خون نرمال و عادی متفاوت هستند و درست عمل نمی‌کنند. در نتیجه، تولید سلول‌های سفید خون طبیعی را متوقف کرده و توانایی فرد را در مقابله با بیماری‌ها از بین می‌برند.
سلول‌های لوکمی همچنین بر تولید سایر انواع سلول‌های خونی که توسط مغز استخوان ساخته می‌شود از جمله گویچه های قرمز خون که اکسیژن را به بافت‌های بدن می‌رسانند، و پلاکتهای خونی که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند، اثر می‌گذارند.

پست های اخیر از بهروز محسنی :
 عوارض الکل
بهروز محسنی 1395.05.11
 خندبدن
بهروز محسنی 1395.05.08
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب