ابولا خطرناکترین ویروس بی‌درمان جهان

90

ابولا (Ebola) گاه به گاه به طور مرگباری در میان انسان ها و میمون ها در آفریقا شایع می شود. این ویروس با ایجاد تب شدید و خونریزی بیمار را از پا درمی آورد و خیلی سریع گسترش می یابد.ابولا تبی خونریزی‌دهنده است که توسط ویروسی به همین نام منتقل می‌شوداین ویروس از خانواده فیلوویروس ها است که پس از وارد شدن به بدن ، نوعی بیماری تب دار و خونریزی دهنده ایجاد می کنداولین بار در سال 1976 در کشور جمهوری دموکراتیک کنگو کشف شد و سپس در کنار رودخانه‌ای موسوم به ابولا در آفریقای غربی شیوع پیدا کرد و به ابولا موسوم شد.تا مدتی درباره بیماری ابولا اطلاعاتی وجود نداشت؛ تا اینکه مشخص شد تبی خونریزی ‌دهنده است که با تب، سردرد، درد بدن، تهوع و استفراغ، دانه زدن بدن و خونریزی همراه است.این خونریزی‌ها ابتدا از دهان، بینی، گوش و دستگاه ادراری آغاز می‌شود و سپس جوارح داخلی مانند معده، روده را درگیر می‌کند.
این بیماری فرد مبتلا را به واسطه خونریزی و شوک طی 5 تا 7 روز به کام مرگ فرو می‌برد.ویروس ابولا خطرناکترین ویروس موجود در جهان است زیرا 70 تا 90 درصد کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، از بین می‌روند.خون، ادرار، ترشحات بینی و عرق فرد مبتلا عامل انتقال این ویروس است.تنفس راه انتقال بیماری نیست ولی از آنجا که ممکن است ترشحات بیمار از طریق تنفس منتقل شود، توصیه می‌شود در مواجهه با این بیماران ماسک زده شود.


بیماری ابولا در 2 ماه گذشته سیری پیش‌رونده در آفریقا داشته است. این امر باعث شده است تا سازمان جهانی بهداشت این بیماری را به عنوان یک اورژانس پزشکی در جهان قلمداد کند. بیماری ابولا بزرگترین و خطرناک ترین بیماری در 4 دهه گذشته است و به اعلام وضعیت فوق العاده در زمینه بهداشت عمومی در سطح جهان نیازمند است. بیماری ابولا در غرب آفریقا نیازمند تحرک هماهنگ شده بین المللی برای توقف گسترش در سطح جهان است. بیماری ابولا در کشورهای سیرالئون، گینه و لیبریا تاکنون نزدیک به 900 نفر کشته گرفته است. لیبریا، سیرالئون، گینه و نیجریه چهار کشور آفریقایی هستند که بیشترین آمار مبتلایان به بیماری را دارند. این بیماری از طریق حیوان به انسان منتقل می شود.از وقتی که سازمان جهانی بهداشت (WHO) نسبت به گسترش دامنه شیوع ابولا به سایر کشورها هشدار داد، جهان با وضعیت اضطرار جدی روبرو شده است. با این حال وزارت بهداشت آفریقای جنوبی تاکید می‌کند که نیاز به نگرانی جدی نیست چرا که فعالیت‌های مراقبتی ما کاملا موثر بوده است افراد بیمار به صورت ناگهانی با درد مفاصل و تب شدید و التهاب روبه رو می شوند. زمان بیمار شدن افراد تا بروز علائم بیماری نیز بین 2 تا 12 روز است.این بیماری واکسن و دارویی ندارد و تاکنون دانش پزشکی نتوانسته است درمان مناسبی برای آن پیدا کند ولی چیزی که مهم است این که فرد مبتلا به سرعت می‌تواند این بیماری را به اطرافیان اعم از کادر پزشکی و خانواده خود منتقل کند.به همین دلیل باید فرد مبتلا را به سرعت در قرنطینه‌ّای دوبخشی ایزوله کرد به گونه‌ای که کسانی که برای مراقبت و غذا دادن به محیط این افراد وارد می‌شوند پوشش کامل شامل دستکش، گان، عینک، ماسک و چکمه به تن داشته باشند و هنگام خروج از این محیط، در محیط دیگری تمام این پوشش را معدوم کنند چرا که استریل کردن این پوشش‌ها نیز امکان ابتلای فرد استریل‌کننده رادر پی دارد.نکته مهم درباره شیوع بیماری ابولا اینکه در صورت فوت بیمار، پیکر وی را باید هرچه سریع‌تر در عمق زیاد خاک دفن کرد و پودر آهک بر روی آن ریخت تا ویروس به اطراف منتقل نشود.
باید از هرگونه انجام مراسم کفن و دفن و سوگواری برای فوت‌شدگان خودداری کرد زیرا این امر مستلزم دفن نشدن پیکر و انتقال بیماری است برای مثال ممکن است در مراسم سوگواری غذا توزیع شود و در صورت مبتلا بودن یکی از افراد این بیماری به دیگران منتقل شود.خوشبختانه هیچ موردی از ابتلا به ویروس ابولا تا کنون در ایران گزارش نشده است.


چگونه منتشر می شود؟

ـ تب خونریزی دهنده ابولا از بیماری های مشترک بین انسان و دام به شمار می رود.

ـ این بیماری فقط انسان، میمون و شامپانزه را مبتلا می کند.

ـ محل زندگی ویروس ابولا احتمالا در بدن گروهی از همین حیوانات است.

ـ انسان ها ناقل ویروس نیستند و به طور تصادفی به ویروس آلوده می شوند.

ـ اینکه چگونه ویروس ابولا از بدن حیوانات به بدن انسان وارد می شود به طور کامل مشخص نیست.

ـ پس از آنکه فردی به این ویروس آلوده شد، انسان های دیگر را آلوده می کند.

ـ یکی از راه های انتقال عفونت بین انسان ها، تماس مستقیم با خون و ترشحات بدن فرد آلوده است که معمولا در بین اطرافیان بیمار که سعی در نگهداری و پرستاری او دارند، رخ می دهد.

ـ یکی دیگر از راه های شایع گسترش این ویروس انتقال آن در بین بیماران و کارکنان یک بیمارستان یا درمانگاه است.
چه علایمی دارد؟

علایم این بیماری در همه بیماران یکسان نیست.پژوهشگران هنوز نمی دانند چرا تعدادی از افراد پس از ابتلا به این بیماری بهبود می یابند و برخی دیگر کشته می شوند.به هر حال می توان گفت پاسخ ایمنی بیمارانی که در اثر ویروس ابولا کشته می شوند، چندان قوی نیست.در چند روز اولی که انسان به ویروس آلوده می شود، تب بالا، سردرد، درد عضلات، دل درد، اسهال و خستگی بروز می کند.بعضی از بیماران در این مرحله دچار گلودرد، سکسکه، قرمزی و خارش چشم، بثورات پوستی، اسهال خونی و استفراغ خونی می شوند.با گذشت یک هفته از آلودگی، درد قفسه سینه، شوک و مرگ اتفاق می افتد. بعضی از بیماران در این مرحله کور شده و خونریزی می کنند.ابولا تا زمانی که علائم آن بروز نکند مسری نیست. علایم اصلی ابتلا به این بیماری شامل ضعف شدید،‌ درد عضلانی، تب ناگهانی، سردرد، استفراغ، اسهال، دل‌درد، کم‌اشتهایی، نارسایی کبدی و کلیوی و خونریزی داخلی می‌شود.ویروس ابولا از راه تماس با ترشحات بدن فرد مبتلا قابل سرایت است. این ترشحات شامل بزاق، اسپرم، ترشحات مخاطی، عرق، استفراغ، مدفوع و خون می‌شوند.
. .

تشخیص و درمان

تشخیص زودرس تب خونریزی دهنده ابولا دشوار است چرا که علایم اولیه آن مثل خارش و قرمزی چشم و بثورات پوستی، در بیماری های دیگری که شایع تر هستند نیز دیده می شود.ما اگر پزشک به این بیماری مشکوک شود، باید فورا از بیمار آزمایش خون به عمل آورد. اگر بیمار اسهال خونی نیز داشته باشد، مدفوع او هم مورد آزمایش قرار می گیرد.برای درمان این بیماری هیچ درمان مشخصی وجود ندارد. در حال حاضر اکثر درمان هایی که به بیماران داده می شود، درمان های تقویتی هستند.این درمان ها شامل کمک به حفظ فشار خون بیمار، حفظ مایعات بدن و نیز کمک به تنفس بیمار هستند.چند سال پیش در شیوع ابولا در کیکویت، پزشکان راه جدیدی را برای درمان بیماران امتحان کردنداز آنجا که این ویروس در 90 درصد موارد کشنده است، لذا افراد بهبودیافته باید دست‌کم به مدت دو ماه احتیاط کنند زیرا ممکن است همچنان به این ویروس آلوده باشند و اطرافیان خود را مبتلا کنند. در مردان این ویروس حتی هفت هفته پس از بهبود از راه اسپرم قابل انتقال است. ویروس مهلک ابولا همچنین از راه تماس فیزیکی با اجساد مبتلایان قابل انتقال است. سازمان جهانی بهداشت هشدار می‌دهد که اجساد افراد مبتلا به ابولا باید فورا و تحت شرایط کاملاً بهداشتی و مطمئن دفن شوند.

http://www.kordestanweb.ir

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب