58

رانیتیدین برای این افراد مرگ آور است

اغلب اختلالات و ناراحتی‌های معده در اثر تغذیه نامناسب از نظر نوع، ترکیب و نحوه غذا خوردن ایجاد می‌شود.

دکتر حسن اکبری متخصص و دانشیار آسیب‌ شناس سلولی با اشاره به اینکه اغلب اختلالات و ناراحتی‌های معده ناشی از ورم معده است؛ اظهار کرد: این مشکلات در اثر تغذیه نامناسب از نظر نوع، ترکیب و نحوه غذا خوردن ایجاد می‌شود.


وی مصرف آب سرد فراوان یعنی هر آبی که دمای آن کمتر از دمای بدن ما است و خوردن آب در بین غذاها و خوردن میوه‌هایی با طبع سرد و به صورت ترکیبی را باعث بروز اختلالات معده دانست و با اظهار تاسف گفت: متاسفانه امروزه برای درمان تمام این اختلالات از داروهایی مانند رانیتیدین، فاموتیدین و سایمیتیدین استفاده می‌شود در حالی که توجهی به عوارض آن نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه رانیتیدین دارویی است که در زخم معده و گاسیتریت یا التهاب معده تجویز می‌شود و بسیاری از مردم به صورت خود تجویزی به وفور آن را استفاده می‌کنند؛ تصریح کرد: این دارو با مهار گیرنده‌های H۲ (هیستامین نوع دو) سلولهای محیطی مخاط معده، ترشح اسید معده را کم می کند، ولی دارای عوارض خطرناکی است.

اکبری رانیتیدین را در بیماران کلیوی و قلبی منجر به افزایش احتمال مرگ دانست و افزود: همچنین این دارو باعث کاهش جذب ویتامین B۱۲ می‌شود و جذب موادی که نیاز به محیط اسیدی معده دارند را کم می‌کند و از جمله هضم و جذب پروتئین‌ها را کم میکند و افزایش خطر ذات‌الریه را نیز زیاد می‌کند.

پست های اخیر از بهروز محسنی :
 عوارض الکل
بهروز محسنی 1395.05.11
 خندبدن
بهروز محسنی 1395.05.08
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب