مدیر بیمارستان مرکز طبی کودکان در گفت‌و گو با فارس: 8 بار ابتلا به عفونت گوش میانی در سال علامت نقص ایمنی است - See more at

25

نیما رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، با تشریح بیماری‌های نقص ایمنی و انواع آن اظهار داشت: بیماری‌های‌ نقص‌ ایمنی‌ عبارت‌ است‌ از؛ وجود نقص‌ در دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌. دستگاه‌ ایمنی‌ سالم‌ در حالت عادی از بدن‌ در برابر میکرب‌ها،باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و سرطان‌ محافظت‌ می‌کند، وقتی‌‌ دستگاه‌ ایمنی‌ نتواند به‌ نقش‌ خود خوب‌ عمل‌ کند، بدن‌ مستعد عفونت‌ و سرطان‌ می‌شود.
وی افزود: بیماری‌های نقص ایمنی به 2 صورت اولیه و ثانویه است. در نوع ثانویه یا اکتسابی، برخی بیماری‌ها مانند ایدز، سرطان‌ها، متاستاز آنها، شیمی‌ درمانی، رادیوتراپی و سوء تغذیه سیستم دفاعی بدن را دچار نقص می‌کنند.
مدیر بیمارستان مرکز طبی کودکان گفت: در نقص ایمنی اولیه که عامل اصلی آن ژنتیک است، یکی از اجزای دفاعی بدن به صورت کمی و کیفی دچار مشکل می‌شود و در این حالت مبارزه با عوامل بیماری‌زا به خوبی صورت نمی‌گیرد.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نقص ایمنی اظهار داشت: عفونت‌ها مهم‌ترن علامت بیماری‌های نقص ایمنی اولیه هستند در واقع به دلیل نقص ژنتیکی، سیستم ایمنی بدن ضعیف عمل می‌کند و با عفونت خود را نشان می‌دهد.
مدیر بیمارستان مرکز طبی کودکان تصریح کرد: 220 نوع بیماری نقص ایمنی اولیه شناخته شده است، برخی از آنها کم علامت و بی‌علامت هستند و برخی آنقدر شدید هستند که کودک تولد یک سالگی خود را نمی‌بیند.
وی با تاکید بر بحث آموزش و اطلاع رسانی گفت: 70 تا 90 درصد بیماران شناخته نمی‌شوند بنابراین آگاهی از شناخت علائم بسیار موثر است.
وی افزود: برخی خانواده‌ها سرماخوردگی و اسهال را به ویژه در کودکان جدی نمی‌گیرند و خودسرانه به درمان می‌پردازند، تکرار این رفتار موجب مزمن شدن بیماری می‌شود، ابتلا بیش از 8 بار در سال به عفونت گوش میانی، 2 بار مبتلا شدن به عفونت سینوزیتی و ریوی و همچنین کودکی که نسبت به واکسن عارضه شدید نشان می‌دهد می‌تواند مستعد بیماری نقص ایمنی اولیه باشد.

مدیر بیمارستان مرکز طبی کودکان تصریح کرد: اگر کسی در خانواده خود شخصی را به دلیل عفونت از دست داده است باید به پزشک مراجعه کند چراکه می‌تواند مستعد این اختلال باشد، نکته مهم در مورد تشخیص و درمان به موقع است.
وی با بیان اینکه بیش از هزار و 500 مورد بیمار مبتلا به نقص ایمنی در کشور شناخته شده است گفت: بیشتر مبتلایان کودکان هستند و برخی موارد نیز دیرتر شناخته شده و بروز پیدا می‌کنند.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نقص ایمنی افزود: اکثر بیماری‌ها مربوط به نقص سیستم آنتی‌بادی است و نیاز به داروی IVIG یا ایمونوگلوبولین داخل وریدی دارند.
وی ادامه داد: اگر در خانواده‌ای بیماری مشابه وجود داشته باشد باید تشخیص قبل از تولد داده شود و مبتلایان نیز داروهای خود را به طور مرتب مصرف کنند تا دچار مشکل نشوند.
مدیر بیمارستان مرکز طبی کودکان تاکید کرد: نباید اطلاع‌رسانی به گونه‌ای باشد که خانواده‌ها را بترساند یک بار سرماخوردگی نمی‌تواند دلیل نقص ایمنی اولیه باشد، اما از آن طرف هم نباید نسبت به عفونت‌ها بی‌خیال بود، دقت کنید که اگر فردی از حالت عادی خارج شود باید موضوع را بررسی کند.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نقص ایمنی با اشاره شیوع برخی از این بیماری‌ها در پسرها گفت: حدود 15 بیماری نقص ایمنی وجود دارد که تنها در پسرها دیده می‌شود و بقیه بین دو جنس مشترک است، برخی بیماری‌ها نیز در دهه دوم و سوم خود را نشان می‌دهند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب