شیرین‌کننده‌های مصنوعی از آن چیزی که فکر می‌کنید برای سلامتی شما خطرناک‌تر است

66

این روزها استفاده از انواع شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای تولید محصولات غذایی صنعتی و شیرین، رواج پیدا کرده است. گاهی برخی از افراد هم ترجیح می‌دهند که به‌جای شیرین‌کننده‌های طبیعی از انواع مصنوعی آنها در خانه و برای نوشیدن چای یا حتی طبخ کیک و شیرینی کمک بگیرند.
این در حالی است که دکتر غلامرضا کردافشاری، متخصص طب سنتی در این باره به خبرنگار پایگاه خبری سلامانه می‌گوید: «شاید محصولات صنعتی تولیدشده با شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند انواع نوشابه‌های رژیمی، دارای کالری کمتری نسبت به انواع معمولی‌شان باشند اما مضرات مصرف آنها کمتر نخواهد بود. به‌طور مثال، ساکاروز موجود در این محصولات می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند سرکوب سیستم ایمنی، به‌هم خوردن تعادل بین آب و الکترولیت‌ها، کاهش انعطاف‌پذیری و عملکرد بافت‌ها، افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی،‌ افزایش چربی و فشار خون و کاهش سطح ویتامین E در بدن بشوند».
وی تاکید می‌کند که این شیرین‌کننده‌های مصنوعی با ایجاد تغییراتی در ذائقه چشایی افراد، باعث پرخوری و چاقی هم می‌شوند.
استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌افزاید: «متاسفانه، گروهی از این شیرین‌کننده‌ها مانند آسپارتام، می‌توانند با تغییرات هورمونی، حتی باعث بروز افسردگی در فرد هم بشوند».
کردافشاری درنهایت یادآور شد که ابتلا به یبوست، سنگ کیسه صفرا، سنگ کلیه، آسم و آلرژی، سردردهای گاه و بی‌گاه، میگرن، پیری زودرس، کاهش حافظه و سرطان‌های پروستات، پستان، تخمدان و رکتوم هم می‌تواند از عوارض استمرار در مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی یا خوراکی‌های حاوی آنها باشد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب