اجرایی شدن بومی‌گزینی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی

86

میرزاده از پذیرش 20هزار نفر در دوره کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد و گفت: با افزایش ظرفیت پذیرش دوره‌های تحصیلات تکمیلی، بومی‌گزینی در این مقاطع تحصیلی اجرایی شده است. به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار با آیت‌الله شیخ علی خاتمی، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه زنجان با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تشکیل هیأت امنای استانی، گفت: خوشبختانه این قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی هیأت‌های امنا را از حالت تشریفاتی خارج کرد و در حال حاضر هیأت‌های امنا در استان اختیاراتی دارند که برای اداره امور دانشگاه‌ها کافی است و ارتباط خوبی بین هیأت امنای استان‌ها و مرکزی وجود دارد و برای اداره امور اجرایی، استخدامی، برنامه‌ریزی و تصویب مقررات دانشگاه برنامه‌ریزی شده و این موضوع موجب کاهش تمرکززدایی و واگذاری بسیاری از امور به استان‌ها شده است.
وی با اشاره به معرفی یک نماینده تام‌الاختیار در استان‌هایی که از لحاظ فرهنگی و حتی جغرافیایی سنخیت دارند، اظهار داشت: با توجه به اینکه 31 استان در کشور وجود دارد، استان‌ها را میان 12 نماینده تام‌الاختیار تقسیم کرده‌ایم و خوشبختانه دکتر خدابخشی که به عنوان نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه در استان‌های زنجان، آذربایجان غربی و اردبیل معرفی شده، به خوبی با این منطقه آشناست.
750 فرهیخته بدون رابطه استخدامی، با دانشگاه آزاد همکاری دارندمیرازده به تشکیل 14 شورای راهبردی اشاره کرد و افزود: شوراهای راهبردی در تصمیم‌گیری‌ها، به ارکان دانشگاه کمک می‌کنند که ارکان دانشگاه، علاوه بر هیأت موسس و هیأت امنا که در رأس آن آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی قرار دارد، شامل رئیس دانشگاه و شورای دانشگاه می‌شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: با تشکیل 14 شورای راهبردی، حدود 250 نفر از فرهیختگان، صاحبنظران و دانشمندان در زمینه‌های اقتصادی، علمی و اجتماعی به دانشگاه کمک می‌کنند.
وی افزود: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه بسیار بزرگی است، رئیس دانشگاه هرچقدر باتجربه و باهوش باشد، نمی‌تواند با تصمیمات انفرادی برنامه‌ریزی کند و بنابراین نیازمند مشورت و خردجمعی است که با احتساب اعضای هیأت امنای استان ها، حدود 750 فرهیخته بدون اینکه رابطه استخدامی با دانشگاه داشته باشند، با این دانشگاه همکاری دارند و این نشانگر اهمیت دانشگاه آزاد اسلامی و حوزه تأثیر آن است که از همه طیف‌های سیاسی در چهارچوب نظام دلسوزانه در تصمیم‌سازی‌ها، دلسوزانه مشارکت و فعالیت دارند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه با استفاده از این مشورت‌ها، برنامه‌ها و استراتژی هایی استخراج می شود، اظهار داشت: درنهایت ارکان دانشگاه مسئولیت‌های واگذارشده را دنبال می‌کنند. در حال حاضر ساختار ساختار و سازوکار سیستماتیک جدیدی در دانشگاه شکل گرفته که محور آن براساس مشورت است.
وی افزود: خوشبختانه این روند نتیجه خوبی داشته به گونه‌ای که در سال گذشته برای اولین بار در بهمن‌ماه بودجه را نهایی و در اسفندماه نیز در هیأت امنای مرکزی تصویب کردیم. همچنین برای اولین بار افزایش حقوق کارکنان در فروردین ماه اعمال شد.
میرزاده با بیان اینکه الکترونیکی کردن بسیاری از امور به توسعه دانشگاه کمک زیادی کرده، تصریح کرد: با الکترونیکی کردن امور، از مبادلات نامه‌های اداری، رفت‌وآمدهای مراجعه‌کنندگان جلوگیری شده که به عنوان نمونه می‌توان به الکترونیکی کردن سامانه نقل و انتقال دانشجویی اشاره کرد که 22هزار متقاضی نقل و انتقال از این طریق بدون واسطه در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند در حالی که در گذشته افرادی برای انجام انتقال واحد دانشگاهی، باید حداقل 5 تا 6 سفر انجام می‌دادند که هم‌اکنون به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه به واحد مبدأ این کار انجام می‌شود.
وی گفت: بنا داریم در 20 برنامه سیستم اتوماسیون اداری سراسری دانشگاه را اجرا کنیم تا در کمترین زمان ممکن امور انجام می‌شود و این کار هم‌اکنون در دست اقدام است و قبل از پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.
50درصد ظرفیت کلیه دانشگاه‌های کشور بدون متقاضی است
وی با اشاره به دو چالش بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی گفت: متأسفانه دانشگاه آزاد با دو چالش مالی و کاهش رشد جمعیت دانشجویی مواجه است چرا که براساس نتیجه سرشماری سال90 مرکز آمار ایران، از سال 86 رشد جمعیت جوان کاهش یافته است.
میرزاده با بیان اینکه 50درصد ظرفیت کلیه دانشگاه های کشور بدون متقاضی است، اظهار داشت: فضای آموزشی دانشگاه آزاد پاسخگوی پذیرش یک میلیون نفر است در حالی که 500هزار نفر هم متقاضی نیستند.
وی افزود: در کنار کاهش رشد جمعیت، توسعه دانشگاه‌های بسیاری نیز اتفاق افتاده به گونه‌ای که 2516 دانشگاه در چند سال اخیر تأسیس شده که اغلب آنها غیرانتفاعی بوده‌اند و هرکدام سهمی از این جمعیت فعلی به خود اختصاص می‌دهند.
میرزاده ادامه داد: البته در خصوص دوره‌های کاردانی و کارشناسی این مشکل وجود دارد در حالی که در مورد کارشناسی ارشد و دکتری، شرایط کاملاً برعکس است.
دستاوردهای مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامیوی درخصوص دستاوردهای مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی گفت: توسعه تحصیلات تکمیلی از جمله دستاوردهای جدید است که براساس آن رشته‌های دکتری و کارشناسی ارشد به خوبی توسعه یافته‌اند.
دکتر میرزاده با بیان اینکه توسعه تحصیلات تکمیلی برای کشور امری بسیار ضروری است، تصریح کرد: در ایران متأسفانه ظرفیت دانشگاه‌های کشور برای دوره‌های کاردانی و کارشناسی خالی است، در حالی که برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری به دلیل درخواست‌های زیاد، نیازمند ظرفیت‌سازی هستیم.
میرزاده افزود: دوره دکتری هرساله بیش از 330هزار متقاضی دارد در حالی که فقط حدود 18-17هزار نفر از آنها معادل کمتر از 6درصد موفق به ورود به دانشگاه ها می‌شوند. همچنین متأسفانه دانشگاه های کشور در جذب متقاضیان دوره کارشناسی ارشد هم ناتوان هستند. در این دوره حدود یک میلیون تقاضا وجود دارد در حالی که 260هزار نفر جذب می‌شوند و این در حالی است که سهم دانشگاه آزاد دراین میان از همه دانشگاه‌ها بیشتر است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: براساس گزارش وزارت علوم، حدود 150هزار نفر برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری، متقاضی خروج از کشور هستند و این موضوع از لحاظ فرهنگی و حتی اقتصادی به نفع کشور نیست. بر این اساس ظرفیت دوره تحصیلات تکمیلی را افزایش داده‌ایم و هیأت علمی موردنیاز هم به واحدها معرفی شده‌اند.
اجرایی شدن بومی‌گزینی در دوره‌های تحصیلات تکمیلیمیرزاده افزود: با توافقی که دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم انجام داد و حمایت دکتر فرجی دانا، توانستیم با رعایت استانداردهای آموزشی و جذب 26هزار عضو هیأت علمی جدید و تجمیع واحدهای علوم و تحقیقات، ظرفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی را توسعه دهیم. به عبارتی توانستیم با اجرای طرح تجمیع، بومی‌گزینی را در دوره‌های تحصیلات تکمیلی اجرایی کنیم.
میرزاده از پذیرش 10هزار دانشجو در نیمسال تحصیلی مهر و بهمن‌ماه در دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد خبر داد و گفت: در این دو نیمسال، جمعاً 20هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری پذیرفته می‌شوند.
وی با تأکید بر اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی گسترش کمّی متوقف شده، خاطرنشان کرد: به دنبال توسعه کیفی هستیم، ملاک ما در دانشگاه آزاد اسلامی براساس این تعریف شده که دانشگاه آزاد، دانشگاهی علمی و اسلامی است و همه شئونات اسلامی، دیدگاه‌های مقام معظم رهبری، نظام و چارچوب‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبات هیأت موسس و هیأت امنا و اسناد بالادستی، در برنامه‌های ما نقش محوری دارد.
تقدیر از بانوان باحجاب و باوقار در دانشگاه آزاد اسلامیمیرزاده شایعات مطرح‌شده در برخی امور ازجمله مسئله حجاب گفت: در کشور ما معمولاً بعضی از رسانه‌ها کمتر شئونات تقوایی را رعایت می‌کنند و شایعاتی ازجمله سهل‌انگاری در مسئله عفاف و حجاب دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی را مطرح می‌کنند که صحت ندارد.
وی در رابطه با این موضوع اضافه کرد: صدور این بخشنامه که از سوی حراست دانشگاه آزاد اسلامی تهیه شده بود، به این دلیل بود که گزارش‌هایی به دست ما می‌رسید که برخبی نیروهای حراست برخوردهای مناسبی با دانشجویان نداشتند. بر این اساس تصمیم گرفته شد مجری طرح برخورد با بدحجابی تغییر کند و به‌جای برخورد فیزیکی و حراستی با این مسئله، توسعه فرهنگ عفاف و حجاب از سوی دفاتر فرهنگی با همکاری روسای واحدها و حراست مدنظر قرار گیرد.
دکتر میرزاده از برگزاری مراسم تقدیر از بانوان باحجاب و باوقار در دهه اول مهرماه خبر داد و افزود: بانوان باعفاف، محجبه و باوقار دانشگاه؛ چه دانشجو، چه کارمند و اساتید و اعضای هیأت علمی، شناسایی و در این مراسم از آنها تقدیر خواهد شد. البته ما در دانشگاه طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی زیادی ازجمله برگزاری کارگاه‌های لباس داریم. لازم به ذکر است که طرح‌های فرهنگی تنها منحصر به بحث حجاب و عفاف نیست بلکه در 8 حوزه دین، اخلاق، امام، رهبری، انقلاب و... برنامه‌های متنوعی داریم.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد دارای 472 واحد، 110 آموزشکده سما، 600 مدرسه و حدود 30هزار عضو هیأت علمی تمام‌وقت و همین تعداد حق‌التدیسی است، اظهار داشت: مجموع اساتید ما، از وزارتین بهداشت و علوم بیشتر است و در چنین مجموعه عظیمی جنس تصمیمات باید با فضای علمی و دانشگاهی هماهنگ باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه 40درصد از بار آموزش پزشکی کشور در 98 واحد برعهده دانشگاه آزاد است، گفت: این دانشگاه دارای 30 بیمارستان است که از این تعداد، 11 بیمارستان فعال است، 5 بیمارستان تا پایان امسال به اتمام می‌رسد و 16 بیمارستان دیگر ظرف 4 سال آینده تکمیل و به بهره‌‌برداری خواهد رسید. دانشگاه آزاد اسلامی در مجموع 3هزار تخت بیمارستانی دارد و امسال نیز 500 میلیارد تومان بودجه برای توسعه پزشکی در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه در سال جاری باید میزان وابستگی به شهریه در واحدهای دانشگاهی 12درصد کاهش یابد، خاطرنشان کرد: بعضی از واحدها اعلام کرده‌اند که تا پایان سال میزان وابستگی خود به شهریه را تا 18درصد کاهش خواهند داد که این موضوع در تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی بی‌سابقه است.
وی افزود: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد دانش‌بنیان، دانشگاه آزاد اسلامی نیز تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستورکار خود قرار داده و تاکنون حدود 178 شرکت دانش‌بنیان و 23 مرکز رشد و فناوری در دانشگاه آزاد ایجاد شده که تا سه سال آینده تعداد مراکز رشد به 150 مرکز خواهد رسید. با تأسیس این مراکز، دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند با حفظ شأن علمی دانشگاه و با مشارکت فارغ‌التحصیلان، کارهای دانش بنیان را توسعه دهد.
وی با بیان اینکه مشارکت دانشگاه آزاد در شرکت های دانش بنیان بین صفر تا 35درصد بیشتر نیست، اظهار داشت: این شرکت‌ها علاوه بر اینکه متعلق به فارغ‌التحصیلان یا اساتید است، در عین حال می‌تواند منبع درآمدی برای دانشگاه هم باشد.
میرزاده با اشاره به تفویض اختیار تصمیم‌گیری در خصوص واحدهای زیان‌ده به هیأت‌های امنای استانی گفت: واحدهای زیان‌ده یا باید هزینه‌های خود را از طریق فروش اموال مازاد و غیره تأمین کنند و یا با واحدهای همجوار ادغام و یا تغییر کاربری دهند که تصمیم‌گیری در این خصوص برعهده هیأت امنای استانی است.
وی افزود: زمان پذیرش مسئولیت بنده در مهرماه سال گذشته، 235 واحد زیان‌ده بودند که البته تعداد آنها در این مدت به 171 واحد کاهش یافته و امیدوارم تا پایان سال طراز مالی دانشگاه تعداد واحدهای زیان‌ده را کاهش دهد.
میرزاده با بیان اینکه امیدوارم بتوانیم کسری بودجه امسال دانشگاه را از طریق پذیرش دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد و دریافت وام‌ کم‌بهره از بانک‌ها تأمین کنیم، اظهار کرد: نمایندگان ولایت فقیه، نمایندگان تام‌الاختیار در استان‌ها و اعضای شورای فرهنگی، دانشگاه آزاد را در حل مشکلات خود یاری دهند.
امام جمعه زنجان: تحقیقات شیشه عمر آموزش عالی استدر ادامه این دیدار که با حضور نمایندگان استان زنجان در مجلس شورای اسلامی و به میزبانی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه زنجان برگزار شد، آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه در مقطعی دانشگاه آزاد اسلامی نیازمند توسعه کمی بود که این توسعه به خوبی انجام شد، اظهار داشت: در حال حاضر باید توسعه تحصیلات تکمیلی در کنار مباحث تحقیقی مدنظر قرار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه تحقیقات، شیشه عمر آموزش عالی است، گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی توسعه کمی به اندازه کافی انجام شده است.
خاتمی با اشاره به اینکه محیط دانشگاه، محیط احزاب نیست، بیان کرد: استاد و دانشجو به عنوان روشنفکران جامعه، پیشگامان یک جامعه محسوب می‌شوند بنابراین نباید از آنها به عنوان سرباز احزاب استفاده کرد.
وی همچنین درخصوص تغییرات در دانشگاه آزاد گفت: خوشبختانه تغییرات در دانشگاه آزاد اسلامی تحت تأثیر مسائل سیاسی نبوده است.
در پایان این دیدار، نمایندگان استان زنجان پیشنهاداتی برای ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی به دکتر میرزاده ارائه کردند.
جلسه با نمایندگان استان زنجان در فضایی آرام و دوستانه در دفتر امام جمعه زنجان تشکیل و مقرر شد جلسات ادواری با نمایندگان برای تعامل بیشتر ادامه یابد.
گفتنی است در سفرهای استانی جلسه رئیس دانشگاه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی همواره جزو برنامه‌های اصلی سفرها بوده است.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب