استرس مهم ترین دلیل نامنظمی سیکل قاعدگی

111

دکتر فاطمه زارع در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه رژیم غذایی از مهم ترین عوامل موثر ابتلا به منظم شدن سیکل قاعدگی است، گفت: مصرف بیش از اندازه غذاهای آماده یا مواد حاوی مواد نگهدارنده موجب نامنظم شدن سیکل قاعدگی می شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ساوه یادآور شد: تغییر ناگهانی وزن افراد موجب نامنظم شدن سیکل قاعدگی می شود بنابراین هرگونه اضافه وزن یا کاهش وزن ناگهانی موجب ابتلا به این مشکل می شود.
وی با اشاره به اینکه عادت ماهیانه زنان از سن 9 تا 50 سالگی ادامه دارد، افزود: بی نظمی سیکل قاعدگی در سال های اول و آخر دوران عادت ماهیانه مشاهده می شود، بنابراین باید عادت ماهیانه افراد در سنین 20 تا 40 سالگی منظم باشد.
زارع با تاکید به اینکه استرس مهم ترین عامل موثر در ابتلا به نامنظمی سیکل قاعدگی است، اظهار کرد: استرس موجب ترشح هورمون کورتیزول می شود، بنابراین این هورمون موجب تغییر هورمون های استروژن و پروستروژن فرد و ابتلا به این عارضه می شود.
این دکترای بهداشت باروری خاطرنشان کرد: محرک های نور و صدا می تواند موجب نامنظم شدن سیکل قاعدگی شود. همچنین افرادی که ورزش های سخت و حرفه ای را دنبال می کنند ممکن است مبتلا به این بیماری شوند.

زارع تصریح کرد: عادت ماهیانه طبیعی افراد بین 21 تا 35 روز است اما اگر فرد زودتر از 21 روز یا دیرتر از 35 روز عادت ماهیانه شود باید به پزشک مراجعه کند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از دانش آموزان هنگام امتحانات مبتلا به نامنظمی سیکل قاعدگی می شوند، گفت: مصرف داروهای روانی و ضد افسردگی می تواند موجب اختلال در نظم عادت ماهیانه زنان می شود همچنین زنانی که در آستانه ابتلا به یائسگی هستند نیز ممکن است به این عارضه مبتلا شوند.
زارع خاطرنشان کرد: کم کاری تیروئید موجب طولانی شدن فاصله زمان عادت ماهیانه افراد می شود. پرکاری تیروئید نیز می تواند منجر به عادت ماهیانه زودهنگام یا خون ریزی های شدید شود.
این دکترای بهداشت باروری اظهار کرد: عادت ماهیانه زودهنگام موجب کاهش آهن خون بدن افراد می شود. عادت ماهیانه دیرهنگام نیز می تواند در زوج های جوان موجب ایجاد استرس در خصوص بارداری شود، بنابراین این افراد دائم در حال تنش هستند.
وی با اشاره به اینکه عدم پیگیری این بیماری می تواند منجر به مشکلات جبران ناپذیر شود، گفت: بسیاری از زنان معتقدند که نامنظم بودن سیکل قاعدگی آن ها ناشی از عفونت دستگاه تناسلی است که این عقیده نادرست است بنابراین هر محرک بیرونی نمی تواند منجر به نامنظم شدن سیکل قاعدگی شود.
زارع یادآور شد: این افراد عادت ماهیانه دیرهنگام خود را جدی تلقی نمی کنند و این عامل موجب مشکلات خانوادگی، حاملگی های ناخواسته و سقط جنین می شود.
این دکترای بهداشت باروری در پایان با تاکید به اینکه مصرف مواد تازه و سبزیجات برای بیماران مبتلا به این بیماری الزامی است، تصریح کرد: این افراد باید از هرگونه استرس دوری کنند. مصرف نامنظم قرص های بارداری و آنتی بیوتیک های قوی می تواند منجر به اختلال در عادت ماهیانه یا لک بینی شود.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب