پیگیر افزایش سهمیه دارو برای بیماران هموفیلی هستیم

78

مدیر اداره نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه جزء اولین دانشگاه‌هایی بود که طرح تحول سلامت را آغاز کرد.
"دکتر لعیا صدیق راد" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان‌غربی، با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت از 15 اردیبهشت آغاز شده و گزارش‌هایی به صورت دو هفته یک بار تهیه می شود، افزود: با توجه به اینکه در این طرح بیمارستان‌های دولتی موظف هستند تمام داروها و لوازم تجویزی را در اختیار بیماران قرار دهند، در یک ماه ابتدایی با برخی مشکلات مواجه بودیم اما خوشبختانه با گذشت زمان به بهترین شکل ممکن به اجرای این طرح می‌پردازیم.
وی تصریح کرد: بسته دوم تخصیص هزینه‌ها از وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و بیمارستان‌ها وظیفه دارند بر اساس این ابلاغیه امکانات خود را به بیماران اختصاص دهند.
دکتر صدیق راد با اشاره به اینکه طرح مساعدت دارویی بیماران خاص، صعب‌ العلاج و نیازمند از 2 سال گذشته آغاز شده است، افزود: در برخی موارد مشاهده شده که این طرح با برنامه‌های موجود در سند تحول اشتباه گرفته می‌شود، در حالی‌که خوشبختانه هم اکنون اجرای این دو طرح در کنار هم بخش زیادی از هزینه‌ها را از دوش بیماران برداشته و تقریباً مبلغ پرداختی از طرف بیمار به 30 درصد کل هزینه رسیده است.
وی در ادامه گفت: در سال 92 و در قالب طرح مساعدت دارویی بیماران خاص، صعب‌العلاج و نیازمند، قبل از اینکه طرح تحول نظام سلامت به اجرا برسد، نزدیک به 13 میلیارد ریال مساعدت به افراد واجد شرایط تعلق گرفته است.

مدیر اداره نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه داروخانه‌ها روزهای خوبی را سپری نمی‌کنند، افزود: در دو سال اخیر برخی از داروخانه‌ها با افزایش قیمت دارو و با توجه به اینکه از حمایت‌های دولتی نیز برخوردار نبودند، همچنین به علت اینکه شرکت‌های پخش دارو به صورت نقدی به معامله می‌پردازند، از لحاظ اقتصادی متزلزل شده و ذخیره داروی آنها کاهش یافت.
وی افزود: خوشبختانه در چند ماه گذشته تعامل با شرکت‌های بیمه بهتر شده و بخشی از بدهی این شرکت‌ها به داروخانه‌ها که در برخی موارد به 8 ماه می‌رسید، پرداخت شده است.
دکتر صدیق راد در خصوص کمبود دارو برای بیماری‌های خاص گفت: طبیعی است که برخی داروها خصوصاً داروهای وارداتی در بعضی مقاطع دچار کمبود شوند، به طور مثال در چند ماهه اول سال 91 با مشکل عمده‌ای روبرو بودیم. اما در حال حاضر و از شروع سال 93 با وجود ارتباط شبکه‌ای شعب شرکت‌های پخش دارو در تمام استان‌های کشور کمبودی از لحاظ دارو در استان وجود ندارد و سازمان غذا و دارو در بهترین شرایط دو سال اخیر به سر می‌برد.
وی با بیان این مطلب که سامانه ثبت مشخصات بیماران هموفیلی هم اکنون تکمیل شده است، گفت: مشکل اصلی کمبود دارو مربوط به بیماران هموفیلی می‌باشد، که متاسفانه با توجه به ناقص بودن تعداد ثبت نام سهمیه کمی برای استان تعلق می‌گیرد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر از طریق معاونت درمان پیگیر افزایش سهمیه دارو برای این بیماران تا زمان اصلاح آمار هستیم.
مدیر اداره نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: افرادی که در استان با بیماری هموفیلی درگیر هستند، می‌توانند با ثبت نام در این سامانه از امکاناتی که وزارت بهداشت در اختیار آنان قرار می‌دهد استفاده کنند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب