واکسن پنتاوالان و پنوموکوک از اول مهر ماه جزو واکسیناسیون کشوری قرار می‌گیرد

40

سیاری گفت: واکسن پنتاوالان و پنوموکوک از اول مهر ماه جزو واکسیناسیون کشوری قرار می‌گیرند، همچنین ارتقاء کیفیت خدمات و تامین خدمات آزمایشگاهی، رادیولوژی در سطح اول از دیگر برنامه‌های بسته بهداشتی است. به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت امروز ۱۰ شهریور در هفتاد و هشتمین اجلاس روسای بیمارستان‌های علوم پزشکی گفت: تغییر در منابع مالی، تحول در ساختار و منابع از محورهای مهم بسته بهداشتی طرح تحول محسوب می‌شود و باید توجه داشت که اولویت ما در ساختار نظام بهداشتی تقویت و تکمیل برنامه پزشک خانواده، تقویت و تکمیل ارائه خدمات بهداشتی به حاشیه نشین‌های شهر‌ها است.
سیاری با بیان اینکه در بخش منابع، پیش بینی‌های مناسب صورت گرفته و جای نگرانی نیست، افزود: هزار و ۹۹۵ خانه بهداشت در حال ساخت است که تا پایان بهمن ماه تجهیز می‌شود، بهبود محل زیست پزشکان، تامین خودرو برای پزشک خانواده از جمله اهداف ساختار نظام بهداشتی است.
سیاری ادامه داد: در حال حاضر ۴۷ هزار مرکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی داریم که ۵ هزار و ۳۳۳ ردیف خالی برای تامین نیرو داریم، همچنین نیاز ما به پزشک در این شبکه‌ها بیش از ۸ هزار پزشک است که ۳ هزار پزشک کمبود داریم.
معاون بهداشتی وزارت بهداشت عنوان کرد: از شما روسای بیمارستان‌ها درخواست می‌کنم که خانه‌های بهداشت روستایی که به بیغوله تبدیل شده را سرو سامان دهند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اجرای برنامه خود مراقبتی، اقدام تدریجی برنامه‌های بهداشت روان و آسیب‌های اجتماعی و توسعه برنامه واکسیناسیون برنامه کشوری را از دیگر برنامه‌های بسته بهداشتی عنوان کرد و گفت: واکسن پنتاوالان و پنوموکوک از اول مهر ماه جزو واکسیناسیون کشوری قرار می‌گیرند، همچنین ارتقاء کیفیت خدمات و تامین خدمات آزمایشگاهی، رادیولوژی در سطح اول از دیگر برنامه‌های بسته بهداشتی است.
وی با بیان اینکه کاهش آمار بیماری‌های غیر واگیر از اهداف مهم این بسته است، افزود: برنامه کاهش بیماری‌های غیر واگیر نیز تدریجا در این بسته ادغام می‌شود. طبق آمار رژیم غذایی نامناسب، فشار خون، توده بدنی بالا، سه عامل اصلی شیوع این بیماری‌ها هستند. در واقع ۱۹ میلیون ایرانی کم تحرک، بیش از ۵ میلیون نفر سیگاری، بیش از ۷ میلیون نفر دیابتی و بیش از ۱۵ میلیون نفر چربی خون بالا دارند که باید این آمار اصلاح شود.
وی ادامه داد: طبق این بسته به از‌ای هر 3تا 4 هزار نفر یک کارشناس برای رصد سلامتی این افراد مشخص می‌شود. وی با اشاره به اینکه کارت سلامت ایرانیان در قالب این بسته بهداشتی طراحی شده است، اظهار داشت: معیار انتصاب مدیران در حوزه بهداشتی تهیه شده که به کلیه دانشگاهها ابلاغ می‌شود، بنابراین باید مدیران بر اساس معیارهای ابلا‌غی انتخاب شوند. وی در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: کمبود ویتامین D در افراد 12 تا 22 سال در بین سالهای 80 تا 91 4 درصد بوده که امسال به 24 درصد افزایش یافته است، همچنین 86 درصد زنان باردار 5 ماه کمبود ویتامین D دارند . وی ادامه داد: شیوع گواتر و کوتاه قدی در برخی از استانها بیداد می‌کند، همچنین طبق بررسی انجام شده میزان سزارین در استان گیلان بالاتر از استان‌های دیگر است که روسای دانشگاه گیلان باید برنامه‌ای برای این کاهش آمار اجرا کند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب