برای رسیدن به کنترل مطلوب دیابت چه اقداماتی باید انجام داد؟

55

یک فوق تخصص غدد اطفال با اشاره به اینکه اگر یک بیمار دیابتی HbA1c بیش از 8 داشته باشد، یعنی دیابت این بیمار تحت کنترل نیست گفت: این بیماران بر اساس صلاحدید پزشک معالج نیاز به تغییر روش های درمانی دارند.

دکتر ایرج ایران زاد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه هرچند درمان‌هاي مختلفي براي كنترل ديابت وجود دارد گفت: تشخیص دیابت با دو روش قابل انجام است. استفاده از میزان هموگلوبين A1C که معرف و معدل میزان کنترل قند خون طی 3 ماه اخیر در بیمار دیابتی است.

وی افزود: انجمن دیابت آمریکا بر اساس آخرین مقالات عدد 6.8 را کنترل مطلوب می‌داند و به عبارتی عدد کمتر از 7 را به عنوان اهداف درمانی قلمداد می‌کند.

ایران زاد گفت: اگر یک بیمار دیابتی HbA1c بیش از 8 داشته باشد، یعنی دیابت این بیمار تحت کنترل نیست و نیاز به تغییر روش های درمانی دارد.

این فوق تخصص غدد اطفال استفاده از فند خون ناشتا را راهکار دیگری برای بررسی دیابت دانست و گفت: تعریف دیگری که برای دیابت کنترل نشده وجود دارد، این است که اگر بیمار دیابتی علی رغم مصرف دارو در آزمایشی که برای او درخواست می‌شود قند خون ناشتای بیش از 120 و یا قند دو ساعت بعد از ناشتا بالاتر از 180 داشته باشد، در محدوده حداقلی دیابت کنترل نشده تعریف می‌شود و باید برای نیل به نتیجه بهتر برای او اقدماتی انجام داد.

برای رسیدن به کنترل مطلوب چه اقداماتی باید انجام داد؟

ایران زاد گفت: در مرحله اول باید شرح حال از نحوه روند زندگی بیمار گرفت، سپس میزان داروی مصرفی و زمان مصرف آن را جویا شد زیرا برخی از بیماران ممکن است در میزان دارو و یا زمان مصرف آن اشتباه کنند و این خود باعث عدم کنترل صحیح می‌شود.

وی یادآور شد: بیمار دیابتی قرص متفورمین را همزمان با صرف غذا مصرف نکند یا قرص گلی بن کلامید را بعد از غذا میل کند و یا نوبت مصرف بعد از ظهر را حذف یا فراموش کند.

این فوق تخصص غدد اطفال تصریح کرد: اصلاح روند زندگی باید به بیمار دیابتی تاکید شود که روزانه 20 دقیقه پیاده‌روی به مدت 5 روز در هفته داشته باشد و به رژیم غذايی خود بیش از پیش توجه داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه یکی از بزرگترین باورهای غلط این است که بیمار دیابتی باید پرهیز کامل از هرگونه مواد غذايی داشته باشد که این باور نه تنها نادرست است بلکه در بسیاری از موارد باعث بروز عوارض ديگري می شود که مهمترین آن حملات افت قند خون است.

ایران زاد یادآور شد: یک بیمار دیابتی در روز باید به دفعات ولی محدود غذا تناول کند که بهترین الگو شامل صبحانه، میان وعده ساعت 10 صبح (یک میوه و یک عدد بیسکوئیت ساقه طلائی سبوس‌دار)، ناهار، عصرانه (کمی نان و پنیر و سبزی یا تعداد محدودی انجیر خشک)، شام و هنگام خواب نیز ترجیحا 2 تا 3 عدد خرما همراه با نصف لیوان شیر پاستوریزه کم چربی است تا هم خواب خوبی داشته باشد و هم از حملات هیپوگلیسمی در خواب ایمن باشد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب