بهترین خوراکی ها برای عملکرد مطلوب مغز

32

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ مغز چرب ترین اندام بدن محسوب می شود اما این چربی بر خلاف چربی های موجود در بافت های شکمی ذخیره نیست؛ بلکه در تشکیل اجزای بیولوژیک نورون ها دخالت دارد. این قشر چرب نه تنها از نورون ها محافظت می کند بلکه ایجاد ارتباطات جدید بین سلول ها را نیز تسهیل می کند. درمورد این ساختار اسیدهای چرب امگا 3 که معمولا به آنها چربی های خوب اطلاق می شود، تاثیر ویژه دارند که ماهی آزاد را می توان یکی از بهترین منابع آنها دانست. از همین رو مصرف ماهی ها برای سلامتی مغز بسیار توصیه می شوند. تحقیقات نشان می دهد کمبود اسیدهای چرب باعث اختلالات خفیف نوروفیزیولوژیک می شود و می تواند کیفیت خواب، یادگیری، موفقیت های شناختی و ادراک لذت را تحت تاثیر قرار دهد.
ماهی آزاد علاوه بر اینکه منبع غنی امگا 3 به شمار می رود، سرشار از مواد معدنی از جمله سلنیوم است. سلنیوم نیز در فعالیت دیگر آنزیم ها شرکت دارد و در پیشگیری از تشکیل رادیکال های آزاد عامل تحلیل شناختی نیز مؤثر است.
غلات؛ مؤثر در موفقیت های شناختی طولانی مدت
مغز همواره به انرژی نیاز دارد. هنگام استراحت 20% انرژی مواد غذایی مصرف می شود و اساسا نشاسته ها مسئول تامین این نیاز هستند. این تاثیر البته به کیفیت غذایی بستگی دارد اما تقسیم منظم این قندها نیز مهم است. از همین رو غلاتی با شاخص نشاسته ای پایین ارجحیت دارد که مقدار قند خون را مدت طولانی تری حفظ کرده و به طور منظم نیاز مغز را تامین می کنند.
تحقیقات نشان می دهد هنگام فعالیت هایی نظیر امتحان که توجه و تمرکز را در زمان طولانی می طلبد، توزیع مطلوب نشاسته و حفظ قند خون حساس تر است. به همین دلیل ثابت شده است افرادی که قند خون آنها به خوبی تنظیم نمی شود موفقیت های ذهنی پایین تری در حدود 8 تا 10% دارند.
گندم سبوس دار و بخارپز، باقلا پخته، لوبیا قرمز و سفید، نان چاودار سیاه، خمیرهای تخم مرغی، نخود، برنج سفید و سوپ عدس از جمله بهترین منابع غذایی نشاسته با شاخص پایین هستند.
بلوبری1 ؛ ضامن جوانی مغز
همان طور که اشاره شد، مغز انسان اندامی بسیار شکمو است. تحلیل ذخیره مورد علاقه مغز یعنی شکر سبب آزادسازی مولکول های اکسایشی می شود که به تدریج پیرشدن مغز را در پی دارد. این مولکول ها همان رادیکال های آزاد هستند. خوشبختانه ترکیباتی وجود دارند که می تواند این پدیده را که ابتلا به بیماری های استحاله ای نورون ها نظیر پارکینسون، آلزایمر و... را در پی دارد کندتر کنند: آنتی اکسیدان ها.
بلوبری بیشترین مقدار آنتی اکسیدان ها را در میان میوه ها دارد. مصرف این میوه نه تنها سبب کندشدن روند تحلیل عملکردهای شناختی می شود، بلکه این توانایی را بهبود نیز می بخشد. البته باید توجه داشت که مصرف آب میوه بلوبری به اندازه میوه آن مؤثر نیست.
انگور؛ آنتی اکسیدانی عالی برای مغز
انگور نیز مانند بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان ها به خصوص فلاونوئیدهاست. این ترکیبات عملکرد رادیکال های آزاد را متوقف می کنند. تحقیقات نشان می دهد مصرف آب انگور می تواند در بهبود حافظه مؤثر باشد. البته آنتی اکسیدان های انگور قرمز دو برابر انگور سبز است. به عبارت کلی، میوه و سبزیجات با رنگ های تند مقدار بیشتری آنتی اکسیدان دارند. از دیگر خوراکی های سرشار از آنتی اکسیدان می توان به شکلات سیاه، میوه ها و سبزیجات پررنگ مانند اسفناج و فلفل اشاره کرد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب