عفونت دهانی در کمین کودکان 10 ساله

63

هر‌پانژین از یک التهاب ویروسی دهان و گلو به وجود می‌آید که از فردی به فرد دیگر منتقل شده و عمدتا کودکان زیر 10 سال را مبتلا می‌سازد. محمد مهدی فانی متخصص بیماریهای دهان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: هر‌پانژین نوعی بیماری ا‌لتهابی بوده که دهان و گلو را مبتلا می‌کند. این بیماری ناشی از یک ویروس به نام کوکسا‌تیبیروس است که از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.
وی ادامه داد: هرپانژین از 2 کلمه لاتین گرفته شده است هرپز که به معنای تاول‌های بسیار کوچک است این عارضه عمدتا کودکان زیر 10 سال را مبتلا می‌کند.
وی افزود: این بیماری در 1 الی 2 روز اول، به صورت سردرد و تب خود را نشان می‌دهند.
وی تصریح کرد: هرپانژین معمولا با آفت تبخال اشتباه گرفته می‌شود از علائم دهانی هرپانژین می توان به درد هنگام بلع، گلودرد همراه با سرخی در ناحیه حلق و اطراف لوزه‌، تاول‌های بسیار کوچک با قطر 2 الی 4 میلی متر در داخل دهان تبدیل به زخم می‌شوند و احساس کسالت اشاره کرد.
فانی گفت:غدد لنفاوی زیر گلوی کودک مبتلا به هرپانژین ممکن است در زمان معاینه قابل لمس شود کودک مبتلا به هرپانژین درمان خاصی ندارد. در صورت داشتن تب، بهتر است به کودک داروی ضد تب داده شود دوره نقاهت این بیماری 5 الی 10 روز است.
وی اذعان داشت: سعی کنید تب بالای کودک را با آب ولرم پایین بیاورید چرا که در غیر اینصورت ممکن است آب بدن او کاهش یابد. برای درمان بیماری بهتر است کودک مایعات بیشتری بنوشد.شستشوی دقیق دست‌ها و دفع بهداشتی ترشحات بسیار مهم است.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب