87

می گفت : همه راه ها را رفته ام ! هیچ فایده ای ندارد . رژیم همه دکترها راگرفته ام ، با کلی زحمت وهزینه بارها وزن کم کرده ام اما همیشه شکست خورده ام . هر کاری کردم ،دوباره برگشته است . این را هم امتحان می کنم .

سوال کردم : کدام راه را رفته اید ؟

گفت : رژیم همه دکترها را گرفته ام .

پرسیدم : یادتان هست دکتر روز اول چه گفت ؟ آیا دکتر گفت که به وزن مناسب رسیدید بروید به امان خدا ؟

گفت : نه ، همه دکترها می گفتند که به وزن مناسب که رسیدی باید بری روی رژیم نگهدارنده .

پرسیدم : و شما این کار را کردید ؟

جواب داد : هرگز !

تعریف کرد که با ورزش هم کم کرده اما بعد از رها کردن آن بیشتر از قبل چاق شده است ، لیزر لیپولیزرا همه انجام داده بود . ابدومینو پلاستی هم کرده بود ، بالن هم گذاشته بود ، همه دستگاه ها و همه روش ها جز جراحی معده را برای انهدام آن چند کیلو چربی به کار گرفته بود ، قرص های لاغری ، چسب و گوشواره لاغری را هم . دستگاه دراز ونشست و ترد میل هم گوشه خانه اش خاک می خوردند .نذر کرده بود تا کسی اورا از چاقی نجات دهد و حالا این جابود تا راه مرا نیز امتحان کند .

به او گفتم : توهرگز هیچ راهی را تا آخر نرفته ای ! حتی این جا هم نیامده ای که از چاقی رها شوی . آمده ای که به خودت ثابت کنی که هیچ راهی جواب نمی دهد .

من می دانم که چطور می شود لاغر شدو لاغر ماند ، تو نمی خواهی که لاغر شوی ! تو فقط از این دکتر به آن دکتر ، از این داروخانه به آن یکی ، از این سالن به آن سالن می روی تا به خودت و دیگران ثابت کنی که دردی داری بی درمان و هیچ کسی نمی تواند به دادت برسد . بهتراست بگویم خودت را بازی می دهی .

تا زمانی مشکلت رانشناسی ، درکش نکنی ؛ حل آن غیر ممکن است .بعضی ها اگر روزی یک کامیون غذا بخورند چاق نمی شوند ،تو ازاین دسته نیستی . بعضی دیگر کافیست بیشتر ازنیازبدنشان بخورند تا چاق شوند . تودر این گروهی . کبد توآنچه که بدنت به آن نیاز ندارد را تبدیل به چربی می کند و در گوشه ای انبار می کند . آنچه که تو در گوشه و کناربدنت می بینی و با آن می جنگی فقط انبار چربیست .شما هر بار به روشی انبار راازچربی خالی می کنید اما کارخانه چربی سازی شما هم چنان باز است و مواد اولیه چربی سازی هم چنان در دسترس .در کارخانه را نمی توان بست ، چون کبد کارخانه بدن است وتمام سوخت وساز بدن ما در آن انجام می شود ،درش را ببندیم می میریم اما می شود هوشمندانه جلوی چربی سازی اش راگرفت یعنی شرایط چربی سازی را برایش فراهم نکنیم ،کار آسانی ست ؛کافیست برای بدن غذا بخوریم نه برای ذهن . انسان می خورد چون از خوردن لذت می برد . او غذا را برای ساخت وساز و انرژی موررد نیاز بدن نمی خورد .او غذا را به جای همه چیزهایی که که ندارد می گذارد.آرامش ندارد ،غذامی خورد ، استرس دارد غذا می خورد ،عصبانیست غذامی خورد ؛ شاد ست باز هم می خورد . این یعنی غذاکه یک روز سوخت این بدن بوده ، امروز جایگزین چیزهای دیگر شده است وفقط سوخت نیست و درد این است .

درد آن چند کیلو چربی نیست که با تیشه به جانش افتاده ایم ؛ ریشه جای دیگریست . ما چاق نیستیم چون زیاد می خوریم ؛ما زیاد می خوریم چون حالمان خوش نیست ! حالمان بد است ! می خوریم چون غذا مرهم دردهایمان است ، حالمان راخوب می کند .می خوریم تا آرامش بگیریم ، تاشاید برای مدتی هر چند کوتاه زخم های وجودمان را ازیاد ببریم . از روی بیشتر ما در زندگی چندین کامیون رد شده است ،از روی بعضی های مان اسکانیا ؛ آن زخم ها هرگز درمان نشده اند و ما آنها را با خود حمل می کنیم ورنج می کشیم و می خوریم تا حس بهتری پیدا کنیم .مثل کودکی که نق می زندومادربرای ساکت شدنش پستانک در دهانش می گذارد و او با مکیدن آرام می شود گرچه این دوای دردش نیست . غذا دوای درد ما نیست اما آراممان می کند ؛ شاید برای زمانی بس کوتاه .چاقی درد نیست بلکه حاصل درد های درون ماست .

چاقی حاصل جهل است نه پر خوری. تا زمانی که چاقی را نشناسی از آن رها نمی شوی . چاقی خود مشکل نیست بلکه حاصل مشکلات ماست .حاصل جهل ما ، نمی دانیم که چه و چگونه بخوریم تا باوجود استعداد چاقی لاغر باشیم ، می دانیم که استرسی ، عصبی ، هیجانی می خوریم ، رژیم یک کف دست نان ویک قوطی کبریت پنیری می گیریم ولی احساس را درمان نمی کنیم ، اجازه می دهیم از جهل ما دیگران جیبشان را پر کنند ، روی بسته قارچ بنویسند " رژیمی " ، به ما دستگاه دراز نشست بفروشند که شکم کوچک می کند ، روی بدترین نان ها بنویسند " رژیمی " .

در کشوری که تنگناهای مالی آه از نهاد همه بر آورده است هر روز میلیاردها تومان خرج خالی کردن انبار چربی می شود .جراحی های مختلف ، دستگاه ها ، دارو ها ، سالن های ورزشی و ...

امروز انبار چربی را خالی می کنید ، فردا پر می شود . در عالم چاقی " بدون بازگشت " دروغی بیش نیست . از هر روشی که برای خالی کردن انبار استفاده کنید ، دوباره چاق می شوید . این بدن عوض نمی شود .حتی اگر با لیزر لیپولیز و ابدومینو پلاستی لاغر شوید ، بی شک بر می گردید ، مگر اینکه شماتغییر کنید ، سبک تغذیه وسبک زندگیتان عوض شود .بله ، با لیپولیز و جراحی چربی های شکم رابرداشتی ، اگر تغذیه ات راعوض نکنی ، چند ماه دیگر شبیه بابای دراگودر دهکده حیوانات خواهی شد . این بار انبار چربی بالاتنه و بازو هایت خواهند بود .

تنها درمان بدون بازگشت چاقی در تمام دنیا تغییر سبک زندگی و سبک تغدیه است . جز این هر راهی محکوم به شکست است .

پست های اخیر از بهروز محسنی :
 عوارض الکل
بهروز محسنی 1395.05.11
 خندبدن
بهروز محسنی 1395.05.08
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب