شبها ایستاده آب نخورید

82

یکی از توجهات بزرگان دینِ مبین اسلام به نحو ه ی نوشیدن آب در روز بوده است، چنانکه در این باره از امام صادق (ع) روایت شده است که ایشان فرموده اند: نوشیدن آب در روز به حالت ایستاده بهتر و سالمتر است برای بدن، و در جایی دیگر این امام همام می فرمایند: نوشیدن آب ایستاده در روز گوارا می کند غذا را و نوشیدن آب در شب در حالت ایستاده باعث آب صفرا می شود، و نیز بیان داشته اند: نوشیدن آب ایستاده در روز عرق را سرازیر و بدن را قوی می کند.

یکی دیگر از دستورات ائمه اطهار (ع) کراهت نوشیدن آب به یک نفس و برتری نوشیدن به 3 نفس می باشد، چنانکه در این باره سلیمان بن خالد نقل کرده است: از امام صادق (ع) پرسیدم از مردی که آب را به یک نفس می نوشد. پس حضرت فرمودند: کراهت دارد و این نوشیدن چهارپایان است. گفتم: کدام چهارپا؟ فرمودند: شتر، همچنین در جایی دیگر این امام همام بیان داشته اند: رسول خدا (ص) از نوشیدن آب به یک نفس نهی کرده و می فرمودند: در دو تا سه نفس و آرام بنوشید.

از جمله دیگر توصیه های ائمه اطهار (ع) در هنگام نوشیدن آب ثواب نام خدا بردن قبل از نوشیدن و حمدش بعد از آن است. در این باره از امام صادق (ع) نقل شده است که ایشان فرمودند: مردی نوشیدنی می نوشد و به خاطر آن، خدا او را به بهشت برد. راوی می گوید پرسیدم: چگونه چنین چیزی ممکن است ای پسر رسول خدا (ص)؟ حضرت فرمودند: «مردی آب می نوشد پس قطع می کند و آب را کنار می گذارد با آنکه اشتها دارد پس از حمد خدا باز می گردد، باز می نوشد، باز کنار می گذارد، با آنکه اشتها دارد، حمد خدا می گوید باز می گردد باز می نوشد پس خداوند به خاطر آن بهشت رابر وی واجب می کند.»

همچنین در جایی دیگر امام صادق (ع) می فرمایند: رسول خدا (ص) هر گاه آب می نوشید می فرمود: حمد خدایی را که آبی گوارا و صاف به ما نوشاند و آبی شور و تلخ ننوشاند و ما را به گناهانمان نگرفت، و نیز این امام همام بیان داشته اند: هر گاه یکی از شما آب بنوشد پس بگوید «بسم الله» و قطع کند پس بگوید: شکر خدا و سپس بنوشد. پس بگوید «بسم الله» باز قطع کند باز بگوید شکر خدا باز بنوشد. پس بگوید «بسم الله» باز قطع کند، این آب تا مادامی که در شکم وی است تسبیح خدا گوید، تا خارج شود.

همچنین از حضرت علی (ع) روایت شده است که ایشان فرموده اند: هر کس ذکر خدا گوید بر غذا و نوشیدنی و حمدش را در آخر غذا گوید از نعمت های آن غذا هرگز از وی نپرسند.

علاوه بر این بنابر روایات رسیده از ائمه اطهار (ع)، یکی از اموری که برای ان ثوابی منحصر به فرد ذکر شده است، سیراب کردن بندگان خداوند متعال می باشد. در این باره از امام باقر (ع) روایت شده است که ایشان فرموده اند: هر کسی مؤمنی را در هنگامِ تشنگی آب دهد، خداوند از شراب سر به مهر خویش به او ببخشد.

همچنین رسول خدا (ص) درباره ی پاداشاین عمل فرموده اند: هر کس مؤمنی را آب دهد به مقداری که می تواند، خداوند ببخشد به وی به هر نوشیدنی هفتاد هزار حسنه به او و اگر ببخشد از آبی به مقداری کم پس مثل این است که آزاد کرده ده نفر از اولاد اسماعیل (ع) را.

علاوه بر این از رسول خدا (ص) روایت شده است که ایشان بیان داشته اند: هر کس مؤمنی را غذا بدهد در گرسنگی خداوند از میوه های بهشتی بوی بدهد و هر کس بپوشاند برهنه ای را خداوند از حریر و لباس های بهشتی بر وی پوشاند و هر کس بنوشاند نوشیدنی به تشنه ای خداوند از شراب سر به مهر بوی بنوشاند و هر کس کمک کند یا مشکلی را حل کند خداوند سایه عرشش را بر وی اندازد در روزی که جز سایه او سایه ای نیست.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب