زگیل و راه درمان آن

116

زگیل تكثیر غیر سرطانى سلول هاى پوست است كه توسط عفونت‌های ناشی از ویروس‌های خانواده پاپیلوما ویروس(HPV) ایجاد می شود. زگیل در كودكان بیشتر از بزرگسالان شایع است، اما مى تواند در هر سنى بروز كند.


زگیل‌ها (برآمدگی‌های كوچك پوستی ناشی از آلودگی به ویروس‌های پاپیلوما) ممكن است در هر جای بدن ظهور كنند؛ مثلا روی پوست نقاط مختلف بدن مثلا دست ‌پا یا صورت، روی اندام تناسلی و حتی درون دهان.


زگیل‌ها بسیار مسری هستند و  با تماس پوستی به راحتی منتقل می‌شوند، یعنی می‌توانند از یک قسمت به سایر نقاط بدن و نیز سایر افراد سرایت كنند.


به دلیل تنوع انواع ویروس‌هاى پاپیلوما (بیش از 60 نوع) انواع زگیل وجود دارد.


زگیل دردناك نیست، مگر اینكه بر روى پا ایجاد شود. در اكثر موارد، زگیل در مدت زمان طولانى به تدریج از بین مى رود و نیازى به درمان ندارد.


انواع شایع زگیل


انواع شایع زگیل شامل موارد زیر است:


زگیل معمولى: این زگیل در اطراف ناخن ها و در پشت دست ظاهر مى شود. معمولاً داراى سطحى زبر بوده و رنگ آن زرد مایل به خاكسترى یا قهوه اى است.


زگیل پا: در كف پا ایجاد مى‌شود و بر روى آن نقاط سیاه دیده مى‌شود كه همان رگ‌هاى خونى است كه زمانى آن را تغذیه مى‌نمودند. دسته‌هاى زگیل كف پایى، “موزائیك” نامیده مى شوند. این زگیل‌ها مى‌توانند دردناك باشند.


زگیل مسطح: زگیل هاى كوچك صافى هستند كه گاه در دسته هاى صد تایى دیده مى‌شوند و اغلب در صورت كودكان به وجود مى آیند.


زگیل تناسلى: در ناحیه تناسلى به وجود مى آید و گاه از طریق رابطه جنسى منتقل مى‌شود. این نوع زگیل بر خلاف سایر انواع زگیل، سطح نرمى دارد.


زگیل نخى: این نوع زگیل، كوچك، دراز و باریك است و معمولاً بر روى پلك‌ها، صورت و گردن دیده مى‌شود.


محلول‌های موضعی ضد زگیل در داروخانه‌ها وجود دارد كه بدون نسخه قابل تهیه هستند. توجه داشته باشید كه این محلول‌ها را هرگز نباید برای زگیل‌های روی صورت یا اندام تناسلی به كار برد. برای درمان زگیل در این مناطق بدن با پزشكتان مشورت كنید.
درمان زگیل:


زگیل‌ها در بسیاری از موارد خود به خود ناپدید می‌شوند، ولی در برخی افراد نیاز به درمان دارند. زگیل در كودكان غالباً بدون درمان ناپدید مى‌شود.


درمان زگیل بستگى به عوامل چندگانه زیر دارد:


مدت زمانى كه زگیل روى پوست ظاهر شده است


محل زگیل


نوع زگیل


شدت زگیل


درمان مى‌تواند شامل موارد زیر باشد:


كاربرد اسید سالیسیلیك و اسید لاكتیك (كه محل زگیل را نرم مى كنند)


سرما درمانى با نیتروژن مایع


استفاده از جریان الكتریكى براى از بین بردن زگیل


ایمنی‌درمانی


جراحى با لیزر


درمان زگیل‌های كف پایی  


زگیل‌های كف پایی ناشی از عفونت ویروسی پوست كف پا هستند.


این زگیل‌ها در نتیجه راه رفتن با پای برهنه در مكان‌هایی مانند دوش‌های عمومی یا رختكن‌ها به افراد منتقل می‌شوند.


زگیل كف‌پایی ممكن است مانند پینه به نظر برسد، اما به طور معمول دانه‌های سیاهی – كه مویرگ‌های خونی هستند- درون زگیل مشاهده می‌شود كه پینه‌ها آنها را ندارند.


زگیل كف‌پایی ممكن است به خصوص هنگام راه رفتن باعث درد و ناراحتی شود. انجمن جراحان ارتوپدی آمریكا می‌گوید در صورتی كه زگیل كف‌پایی باعث درد شدید شود باید به پزشك مراجعه كنید.


درمان معمول این نوع زگیل شامل برداشتن آن با جراحی به همراه مقداری از پوست حاشیه آن و كاربرد داروی موضعی و پانسمان است. 


پزشك شما ممكن است استفاده از اسید سالیسیلیك را- به صورت مایع یا برچسب- برای كاستن و نهایتا حذف زگیل پیشنهاد كند



در سير موارد زير يافت مى شود: گوگرد، يد، سيليس و مهمتر از همه اسانس گوگردى به نام آليل . سير يك ماده ضد عفونى كننده طبيعى و پلشت پر بسيار جالب توجهى براى ريتين است . تجمع مواد فوق الذكر در سير سبب شده است كه مصرف اين گياه بدن انسان را در برابر بيماريها، عدم تعادل غددى و اغلب اختلالات ديگر محافظت نمايد.
از آنجا كه سير سبب شده است كه مصرف اين گياه بدن انسان را در برابر بيماريها، عدم تعادل غددى و اغلب اختلالات ديگر محافظت نمايد.
از آنجا كه سير ترشح غدد معده را تحريك نموده و قابليت تحرك جدار آن را فعاليت مى بخشد يك ماده اشتهاانگيز و در عين حال كمك كننده هضم به شمار مى رود.

 



يكى از عللى كه معده نتواند سير را بطور هميشگى مصرف و تحمل نمايد آن باشد كه آنرا بخوبى نجويده و كاملا با بزاق ممزجش نكرده اند يا آنكه مخاط دستگاه گوارش زياد تحريك يا خراشيده شده است . در حالت اول بايستى مراقبت نمود كه سير را در دهان بخوبى بجوند و با آب دهان ممزوج و مخلوط سازند و در حالت دوم ، قبل از غذا كمى آب و يك قاشق مربا خورى از مواد پانسمان كننده معده ميل كنند. واقعا جاى بسى تاسف است كه انسان خود را از خوردن سير محروم كند زيرا مى توان يقين حاصل كرد كه سير كليه ترشحات رسوبى انگلى (بلورهاى اسيد اوريك و غيره ) مبتلايان به تصلب شرائين را حل كرده و از تكليس ‍ سرخرگها جلوگيرى مى كند.
سير قلب را به كار واداشته و خون را تصفيه نموده و در نتيجه جريان خون را تسهيل مى نمايد. فشار خون را پائين برده به سر حد عادى مى رساند. كسانيكه داراى فشار خون عادى يا كمى پائين تر از معمول هستند نبايستى از اين لحاظ بيمى به خود راه دهند زيرا آنچه مسلم است آن است كه سير همه چيز را به حال تعادل برمى گرداند. اگر داروى پائين آورنده فشار خون براى كسى كه داراى فشار خون پائين است خطرناك واقع مى شود سير بالعكس داراى چنين اثر نامطلوبى نبوده بلكه اثر بهبود بخشنده و مطلوبى بر روى چنين افراد بر جاى مى گذارد.
فراموش نكنيم كه سير دفع كننده قوى كرم روده است كه بعضى اوقات مى توان با سير گردنبندى ساخته يا آنرا در كيسه كوچكى ريخته به گردن كودك بياويزيم تا انگلها از بدن او فرار كنند و اين همان كارى است كه در ازمنه قديم در بعضى نواحى انجام مى دادند.
براى مصرف داخلى ساده ترين راه آن است كه به تمام غذاهاى خود سير اضافه كنيم . در صورت امكان بهتر آن است كه سير به شكل خام خورده شود زيرا پختن قسمت اعظم ماده مؤ ثر آنرا از بين مى برد.
اگر بخواهيم سريعتر و بيشتر عمل كند دوتا چهار عدد سير را رنده كرده در يك گيلاس آب گرم مى ريزيم و مى گذاريم تمامى شب بماند و بخوبى خيس بخورد. صبح روز بعد آن را صاف كرده آب آن را بنوشد و تفاله اش ‍ را بدور بيندازد. طريقه ديگر آنكه سير را شب قيمه قيمه كرده جعفرى و روغن زيتون به آن بيفزايند و صبح همراه با صبحانه ميل كنند. مى توان سير را قيمه اى خورد كرده بر روى قطعه اى از نان كه كره روى آن ماليده باشند بريزند و به مصرف برسانند.
امروزه چنين دريافته اند كه سير از محافظين و پيشگيرى كننده هاى سرطان شناخته شده است . بعلاوه داروى مؤ ثر بر ضد سياه سرفه و اغلب سرفه هاى عصبى به شمار مى رود.
طريقه اى كه دكتر واسيلف به كار مى برد و ما آن را آزمايش كرده و موفقيت حاصل نموديم آن است كه شب هنگام مقدار لازم و كافى سير را پوست كنده در 250 گرم آب جوشان مى ريزيم . براى كودكان تا يكساله 15 گرم ، كودكان تا پنج ساله 25 گرم و ده الى دوازده ساله 40 گرم و از آن بزرگتر 60 تا 80 گرم از اين محلول را روزى هشت تا ده قاشق بدهند (قاشق مرباخورى تا 5 ساله قاشق دسر خورى تا كودكان ده الى دوازده ساله و از بزرگترها را قاشق سوپخورى مى دهند). در صورتيكه كودكان از خوردن آن امتناع كردند مى توان به نسبت يك به دو مقدارى شكر به آن اضافه كنند.
علاوه بر آن سير در موارد استعمال خارجى نيز داراى خواص غير قابل ترديدى است .

براى مراقبت و از بين بردن ميخچه و زگيل (كف پا و غيره ) و كيست هاى كوچك از سير استفاده مى كنند. بدين ترتيب كه سير پوست كنده را بر روى ميخچه يا كيست مى مالند و اين كار را چندين بار در روز تكرار مى كنند و پس از خاتمه كار، درمان را با استفاده از يك مشمع كوچك تكميل مى نمايند.
در مورد زگيل ، سير را حلقه وار به اندازه قسمت شاخى زگيل بريده و روى آن مى گذارند و يا پانسمان مى گذارند و يا پانسمان مى كنند بطوريكه بخوبى روى زگيل بچسبد. اين كار را روزى دو مرتبه صبح و شب تكرار كرده و پانسمان را عوض مى نمايند.
گانگليونهاى محتقن را با مخلوطى از سير پوست كنده و روغن زيتون ماساژ مى دهند. در مورد كريهائى كه منشا روماتيسمى داشته باشد هر شب تامپون پنبه اى را از عصاره سيرى كه تازه بدست آمده باشد آغشته نموده در گوش بيمار مى گذارند. كسانى كه از دندان درد شكايت داريد يا از گوش درد مى نالند يك حبه سير را تنزيب نازكى پيچيده در گوش ‍ مى گذارند تا بتوانند در موقع لزوم به كمك تنزيب آن را خارج كنند. در كرمخوردگى دندان سير پوست كنده را در داخل كرمخوردگى بگذارند. در اين موارد احتياجى به مراجعه دندان پزشك نخواهد بود.
همچنين سير كمك خوبى در درمان مبتلايان به روماتيسم و نقرس ‍ مى باشد. بدين ترتيب كه قسمتهاى دردناك را با مخلوطى از روغن زيتون كافورى و سير(نسبت دو قسمت روغن كافورى و يك قسمت سير) بخوبى ماساژ دهند. ماساژ ستون مهره ها با مخلوط فوق قدرت و نيرو به بدن بخشيده شخص را مستعد انجام هر كار مى كند. بيمارى جرب را نيز مى توان با همين مخلوط درمان نمود. در اين وقت بجاى روغن از آب مخصوص استفاده مى كنند.



.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب