چه بخوریم که افسرده نشویم؟

28

افسردگی یکی از شایع ترین عوارض زندگی در عصر ما است. تغذیه، نقش بسیار مهمی در بروز افسردگی و در نتیجه بهبود این بیماری دارد. اگر در افراد افسرده دقت کرده باشید می بینید که این افراد از تغذیه ی مناسبی بر خوردار نیستند و همین امر بیماری آنان را تشدید می کند.

اما حالا بد نیست بدانیم برای بالا بردن میزان انرژی در بدن بیماران افسرده چه رژیم و چه مواد غذایی مناسب است؟
اگر میزان فولیک اسید در بدن پایین بیاید، باعث ضعف و خستگی و در نتیجه افسردگی می شود. با مصرف سبزی های سبز برگ ، جگر، قارچ، سیب زمینی، نان گندم و آب پرتقال فولیک اسید را به حد مورد نیاز بدن تان برسانید.

مثل همیشه عنصر روی بر روی سیستم عصبی بسیار تاثیر گذار است. منابع این عنصر گوشت مرغ و ماهی، شیر، جگر، کنجد و تخم مرغ است.
دریافت منیزیم در کاهش افسردگی بسیار اهمیت دارد. اگر در طول روز میزان کافی شیر بخورید می توانید مطمئن باشید که منیزیم کافی را دریافت کرده اید. اما این عنصر در دانه ها، مغز ها و برگ گیاهان سبز نیز بسیار یافت می شود
مصرف ویتامین E در بهبود افسردگی نقش به سزایی دارد. روغن های گیاهی به علت دارا بودن آنتی اکسیدان بهترین منبع برای تامین ویتامین E در بدن می باشند. اما در نظر داشته باشید که حرارت دادن به روغن ازتاثیر این ویتامین می کاهد. روغن آفتابگردان، تخم مرغ، ذرت، زیتون و بادام منبع غنی این ویتامین هستند.

و اما مصرف ویتامین C به علت تاثیرات بالایی که بر روی فعالیت های عصبی دارد، بسیار توصیه می شود. سبزی ها و مرکبات بهترین منبع برای این ویتامین به شمار می آیند.

یک ماده ی معدنی به نام سلنیوم وجود دارد که کمبود آن در نوجوانان و محصلان دبیرستانی بسیار شایع است، که همین امر، یکی از دلایل افسردگی در سنین نوجوانی محسوب می شود.

منبع این ماده معدنی جگر، گوشت ماکیان، غذاهای دریایی و گوشت قرمز است
اما از خوراکی هایی که از روند افسردگی پیشگیری می کنند، می توان به چای سبز، شکلات تلخ، کربوهیدرات ها، امگا 3، ماهی، روغن زیتون، چربی های مفید، قهوه و موادی که دارای کافئین هستند اشاره کرد.

در صورتی که از یک رژیم غذایی مناسب بهره ببرید و وزنتان را کنترل کنید احتمال ابتلا به افسردگی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهید. توصیه ی دیگر این است که از هیجانات زیاد بپرهیزید تا دچار اضطراب نشوید. حفظ آرامش یکی از مهمترین راه های بازگشت به زندگی بدون افسردگی است.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب