بررسی علل وزوز گوش و درمان آن

103


نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران گفت: سر و صدا،‌ مصرف برخی داروها، ضربه به سر و استرس جزو علل وزوز گوش هستند و طبق آمارها 10 تا 15 درصد افراد به ویژه در سنین سالمندی ممکن است به وزوز گوش مبتلا شوند.


سعید ملایری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در پاسخ به سؤال یکی از  شهروندان درباره وزوز گوش، اظهار داشت: وزوز گوش، زنگ زدن گوش است بدون اینکه صدای خارجی وجود داشته باشد، این عارضه به عنوان بیماری مستقل درنظر گرفته نمی‌شود‌، بلکه بیشتر علامت است. 


وی افزود: طبق آمارها و تخمین‌ها 10 تا 15 درصد افراد به ویژه در سنین سالمندی ممکن است به وزوز گوش مبتلا شوند.


* سر و صدا،‌برخی داروها،‌ضربه به سر و استرس علل وزوز گوش


مدرس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان علل وزوز گوش گفت: در معرض سر و صدای بلند قرار گرفتن، استفاده از داروهای مسمومیت‌زای گوش و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، ضربه به سر و استرس می‌تواند موجب وزوز گوش شود.


نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران ادامه داد: افرادی که در کارخانجات یا محیط‌های پر سر و صدا مشغول فعالیت هستند، به احتمال زیاد به وزوز گوش مبتلا می‌شوند، همچنین بیش از 20 دارو شناسایی شده است که یکی از عوارض جانبی آن وزوز گوش است.


ملایری گفت: استرسی یکی از عواملی است که می‌توند منجر به وزوز گوش شود، تحقیقات نشان می دهد بسیاری از مبتلایان به وزوز گوش دچار نوعی تنش در سیستم‌های شنوایی و مسیرهای پردازش عصب شنوایی هستند و استرس خانوادگی و اجتماعی می‌تواند تنش را به عارضه‌ای مداوم به نام وزوز گوش تبدیل کند.


* وزوز گوش ربطی به کم‌شنوایی ندارد


وی افزود: برخی افراد دچار کم‌شنوایی نیستند، اما از وزوز گوش رنج می‌برند، بنابراین عارضه وزوز گوش همراه با کم‌شنوایی نیست و بسیاری از افرادی که شنوایی طبیعی دارند نیز دچار وزوز گوش می‌شوند.


مدرس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه وزوز می‌تواند به فانتوم شنوایی تبدیل شود، اظهار داشت: وزوز گوش که آغاز آن از سیستم شنوایی است می‌تواند بعدها به فانتوم شنوایی تبدیل شود. در فانتوم شنوایی، فرکانس‌هایی به شکل وزوز بروز می‌کند، به طوری که مناطق شنیداری مغز دچار برانگیختگی و خودانگیختگی می‌شوند.


وی افزود: این اختلال مانند فانتوم عضوی است که فرد با وجود قطع عضو، گاهی احساس تحریک مثلاً خارش در آن عضو دارد که این مسئله مربوط به مناطق پردازشی مربوط به آن عضو در مغز است و برانگیختگی هم منجر می‌شود تا فرد احساس کند که آن عضو هنوز حس دارد.


* روان‌درمانی و صوت‌درمانی درمان وزوز گوش


نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران ادامه داد: درمان دارویی در بهبودی این عارضه اثری ندارد و بیشتر با روش‌های توانبخشی باید از میزان شدت و آسیب این عارضه کم کرد.


این متخصص شنوایی‌شناسی گفت: روش‌های مبتنی بر شواهد علمی مانند روان‌درمانی و صوت‌درمانی از میزان شدت و آسیب وزوز گوش می‌کاهد. در روان‌درمانی، فرد با مکانیسم وزوز گوش آشنا می‌شود و هدف این است که فرد با آشنایی این عارضه بتواند آن را کنترل کند. در صوت‌درمانی نیز از اصوات فیلترشده و انواع خاصی از موسیقی برای کاهش اثرات گوش استفاده می‌شود.


* آنتی‌اکسیدانها و سبزیجات از ابتلا به وزوز گوش پیشگیری می‌کند


نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران تصریح کرد: برای سلامت سیستم شنوایی، استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها و سبزیجات تازه می‌تواند روشی پیشگیرانه محسوب شود، همچنین اگر فردی به این عارضه مبتلا شد، آن را خطرناک تلقی نکند، زیرا برخی افراد می‌ترسند که این عارضه نشانه تومور مغزی باشد و این ترس موجب می‌شود تا مناطق هیجانی مغز یا سیستم لیمبیک تحریک شود و وزو‌ز گوش به عارضه‌ای فلج‌کننده تبدیل شود.


* ارزیابی شنوایی را فراموش نکنید


وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود مبتلایان به وزوز گوش در اولین فرصت نزد متخصص گوش و حلق و بینی رفته و ارزیابی شنوایی شوند تا مسیرهای درمانی را طی کنند.


 


 

پست های اخیر از موسسه دانش بنیان نیوشا :
 هفته جهانی ناشنوایان گرامی باد
موسسه دانش بنیان نیوشا 1397.07.02
 افرادی که سرگیجه های شدید دارند بخوانند
موسسه دانش بنیان نیوشا 1395.05.20
 تاثير شير مادر در کاهش عفونت گوش کودک
موسسه دانش بنیان نیوشا 1395.02.08
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب