دیابت و مصرف انواع مواد غذایی

58

یک متخصص تغذیه با بیان این که افراد دیابتی محدودیتی در مصرف انواع مواد غذایی به شرط تعادل در مقدار آن ندارند گفت: این افراد باید مصرف چربی ها، قند و پروتئین ها را محدود و مواد غذایی دیر جذب مانند نان های سبوس دار، میوه و سبزیجات کم شیرین را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

دكتر مسعود كيمياگر در گفت و گو با خبرنگار ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشكي تهران با بیان این که دیابت یکی از بیماری های شایع غدد و متابولیسم است افزودک این بیماری به دوسته وابسته و غیر و ابسته به انسولین دسته بندی و اغلب از دوره ميانسالي آغاز مي شود.

وي با تاكيد بر اينكه افرادي كه داراي اضافه وزن هستند بيشتر در معرض ابتلا به ديابت نوع دو هستند گفت: تغيير شيوه زندگي و كم تحركي از جمله شیوع این بیماری در مردم به ویژه جوامع شهری شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي افزود: استفاده بيشتر از موادي نظیر آردهاي تصفيه شده ونان هاي سفيد كه داراي قند هاي ساده بيشتري هستند و سريع تر جذب مي شوند، مصرف قند و شكر بيشتر و نوشابه ها موجب آشکار شدن استعداد نهفته دیابت در افراد شده است.
  
این متخصص تغذیه با بيان اينكه پايه رژيم غذايي  افراد ديا بتي غذاي معمولي است تصريح كرد: در افراد ديابتي بايد مصرف مواد با تعديل مقدار مصرف همراه باشد و جذب مواد قندی تدریجی صورت گیرد همچنین به این افراد توصیه می شود از مواد نشاسته اي كه قند آنها به تدريج جذب مي شود بيشتر استفاده كنند. 
   
دکتر کیمیاگر با تاكيد بر اينكه در افراد ديابتي مصرف قندهاي ساده بايد به ميزان كم و در حد 5 درصد كل كالري مورد نياز روزانه باشد گفت: مصرف مواد قندی مانند  قند، شكر، عسل، مربا و انواع شيريني ها و شكلات ها بايد به ميزان بسيار كم باشد ولي منع مصرف ندارند.

وي با اشاره به اينكه ميزان انرژي مورد نياز روزانه در افراد مختلف متفاوت است گفت : فردي كه روزانه به 2 هزار كيلو كالري نياز دارد ، 5 درصد از اين مقدار 100 كيلو كالري مي شود كه معادل با 20 گرم مواد قندي است يعني مصرف 2 قاشق مربا خوري عسل يا مربا در اين فرد مجاز است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در اين افراد پايه رژيم كربوهيدرات هاي پيچيده همچون نان، برنج و ماكاروني است و که 50 درصد انرژي مورد نياز روزانه افراد دیابتی را تامين مي كند.

این متخصص تغذیه ياد آورشد: مصرف هيچ نوع ميوه اي در افراد ديابتي ممنوع نيست ولي بايد ار ميوه هاي شيرين مانند هندوانه و خربزه به اندازه 2 برش كوچك  و انگور نيز به مقدار كم استفاده شود.

تنظیم قند خون افراد دیابتی در گرو کاهش وزن
  
دکتر کیمیاگر با تاكيد بر اهميت كاهش وزن از طريق كاهش مصرف ميزان كالري دريافتي در افراد ديابتي گفت : اگر ميزان كالري مورد نياز فردي 2 هزار و 400 كيلو كالري بوده و چاق هم نباشد برای رسيدن به وزن مطلوب بايد ميزان كالري دريافتي بر پايه 2000 كيلوكالري محاسبه شود.

وي با اشاره به اينكه ميزان كاهش وزن بايد بر اساس وزن افراد باشد گفت: كاهش2 و نیم تا 3 كيلو گرم وزن در ماه مستلزم كاهش 600 كيلو كالري در ميزان انرژي دريافتي روزانه است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاكيد بر اينكه ميزان كالري دريافتي در افراد مختلف متفاوت است گفت: كالري مورد نياز زنان روزانه 1000 تا 1200 كيلو كالري و در مردان 1400تا 1800 کیلو كالري و در جوانان نيز 2000 كيلو كالري است.

دكتر كيمياگر با اشاره به اينكه مصرف روغن ها و چربي هاي جامد ارتباط مستقيم با دیابت دارند گفت: بر خلاف تصور عامه مردم مبني بر نقش مصرف مواد قندي در ابتلا به ديابت، اين بيماري در اثر مصرف نا متعادل چربي، قند ها و پروتئين ايجاد مي شود.

مصرف چربی جامد در افراد دیابتی ممنوع!

این متخصص تغذیه با تاكيد بر اهميت رعايت تعادل در مصرف روغن هاي گياهي گفت: روغن زيتون و گردو هم داراي كالري هستند و بايد به ميزان لازم مصرف شود.

دکتر كيمياگر ادامه داد: با توجه به اهمیت سبزیجات و غلات سبوس دارد و نقش آن در کنترل قند خون بیمارتن دیابتی باید از نان های سبوس دار استفاده و روزانه معادل 2 فنجان سبزی مصرف کنند.

وی در خصوص ميزان مصرف ميوه ها گفت: افراد ديابتي بايد روزانه معادل 3 تا 4 سهم از ميوه ها استفاده کنند ولي باید توجه داشت كه در هر وعه فقط يك سهم ميوه مصرف شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مصرف ميوه هايي همچون سيب، هلو، گلابي، ‌گيلاس، طالبي، پرتقال، نارنگي و خيار توصيه مي شود ولي اين ميوه ها نيز بايد بطور متناوب در روز استفاده شود.

مصرف روزانه 4 هویج خام مجاز ولی یک لیوان آب هویج ممنوع!

این متخصص تغذیه با اشاره به اينكه مقدار قند هويج كم و در حدود 7 درصد است گفت : افراد ديابتي مي توانند هويج را براحتي مصرف كنند  ولي ميزان مصرف بايد به اندازه 3تا4 هويج در روز باشد ولي نمي توانند از آب هويج استفاده كنند زيرا هر ليوان آب هويج معادل 10تا15 هويج است.

وي با بيان اينكه افراد ديابتي بايد از موادي استفاده كنند كه قند آنها كند تر جذب شود گفت: قند هويج پخته سريع ترجذب مي شود بنابر اين بهتر است هويج خام مصرف شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بهتر است ميوه هايي مانند هويج، گوجه فرنگي، بادمجان و كدو همواره در كنار غذا استفاده شود.

دکتر کیمیاگر با توصیه به مصرف کدو گفت: كدو علاوه بر ارزش غذايي زياد باعث احساس سيري مي شود ولي هضم كدوي خام در معده دشوار است  لذا بهتر است كدو به صورت پخته استفاده شود.

پست های اخیر از مگنولیا :
 خواص سبوس گندم
مگنولیا 1394.08.04
 پروفسور اعتمادی
مگنولیا 1394.07.27
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب