انجام موفق‌آمیز‌ترین اعمال جراحی مغز در ایران/ علل اصلی تشنج

63

جراح اعصاب با اشاره به انجام نخستین نقشه‌برداری از مغز با استفاده از تعبیه الکترودها در این قسمت از بدن، گفت: تشنج جنینی در اکثر مواقع قابل تشخیص نیست.


رضا ملاحسینی در حاشیه نخستین نقشه برداری از مغز با استفاده از تعبیه الکترود در این قسمت از بدن اظهارداشت: درمان جراحی صرع مقاوم به درمان، یک درمان تیمی به شمار رفته که لازم است جراح اعصاب، نورولوژیست، روان‌پزشک، نورورادیولوژیست و پرستار در یک سیستم به درمان بیمار بپردازند.


وی افزود: جراح اعصاب در این تیم مسئول گذاشتن الکترودها در محل مناسب بوده و پس از عمل، مانیتورینگ بیمار توسط پرستار و نورولوژیست انجام می‌شود همچنین بعد از مشخص شدن محل ایجاد تشنج در مغز، جراح با برداشتن محل تشنج‌گاه کمک زیادی به کنترل تشنج بیمار می‌کند.


ملا حسینی با بیان اینکه موفق‌آمیز ترین اعمال جراحی مغز در ایران همچون سایر کشورهای پیشرفته انجام می‌گیرد، گفت: پس از اینکه امروز 2 بیمار منتخب شده الکترود بر روی مغز آنها تعبیه می‌شود جمجمه مجدداً پوشانده شده و پس از مشخص شدن محل‌های تشنج، هفته آینده مرحله دوم عمل صورت می‌گیرد.


وی با اشاره به اینکه نتیجه عمل تا بیش از 70 درصد به خوبی انجام خواهد شد، اضافه کرد: انجام عمل‌های مشابه امروز نیز لازم بوده در سایر مراکز مرجع محقق شود و این مسئله در کمک به بیماران بسیار حائز اهمیت به شمار می‌رود.


جراح اعصاب ادامه داد: در صورتی که 2 درصد جامعه دچار مشکلات تشنج باشند روش نقشه‌برداری از مغز توسط کارگذاشتن الکترود شاید برای حدود 10 درصد آنها نیاز باشد بنابراین حمایت سازمان‌های خیریه، مراکز دانشگاهی و هیأت امنای ارزی لازم است.


عضو تیم جراحی گذاشتن الکترودهای مغز اظهارداشت: تشنج در جنینی در اکثر مواقع قابل شناسایی نیست مگر اینکه اشکالی در ساختمان مغز باشد و بیشتر مواقع زمانی که جنین به دنیا می‌آید این اختلال در آن خود را نشان می‌دهد.


وی با بیان اینکه برخی از تشنج‌ها زمینه ارثی داشته، خاطرنشان کرد: ضایعات مادرزادی و حوادث می‌تواند سبب بروز تشنج در فرد شود که اصولاً جراحی در درمان ضایعه مادرزادی و اختلالات ناشی از حوادث موثر است.


ملاحسینی در پایان افزود: 99 درصد جراحی‌های مغز که در دنیا انجام می‌شود در کشورمان نیز محقق شده و تعداد کسانی که جهت جراحی مغز به خارج از کشور ارجاع داده می‌شوند بسیار اندک است.


تازه های پزشکی

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب