106

 


آشنایی با گروه نان و غلات


مواد غذایی مثل انواع نان ، برنج ، ماکارونی، رشته ،گندم، جو و ذرت در این گروه قرار می گیرند. گروه نان و غلات منبع كربوهيدرات هاي پيچيده و فيبر هستند . موادغذایی این گروه بیشتر نقش تامین انرژی بدن را به عهده دارند . علاوه بر آن موادغذایی این گروه حاوی ویتامینهای گروه B ، آهن و پروتئین نیز هستند .


میزان توصیه شده روزانه از 6 تا 11 سهم از این گروه میباشد


 



 


هر واحد از موادغذایی این گروه برابر است با:


·         30 گرم نان يا يك كف دست بدون انگشت يا يك برش 10 در 10 سانتي متري از نان بربري، سنگك وتافتون و براي نان لواش 4 كف دست، يا


·         30 گرم يا سه چهارم ليوان غلات صبحانه ، يا


·         نصف ليوان برنج يا ماكاروني پخته، يا


·         يك چهارم ليوان غلات خام ( گندم ، جو)، يا


·         3 عدد بيسكويت ساده بخصوص نوع سبوس دار


موادغذایی این گروه بخشی از پروتئین دریافتی روزانه را تشکیل می دهند. البته نوع پروتئین موجود در برنج و گندم مانند پروتئین موجود در حبوبات، پروتئین گیاهی است و به همین دلیل توصیه می شود این دو نوع پروتئین بصورت مخلوط مصرف شوند مثلاً خوردن عدسی با نان و یا عدس پلو و لوبیا پلو.


چگونه باید از گروه نان و غلات استفاده کرد :


حتی الامکان برنج باید بصورت کته مصرف شود زیرا آبکش کردن برنج موجب می شود که ویتامین های گروه B که در برنج موجود است در آب حل شده و دور ریخته شود .


از نانهایی استفاده شود که در تهیه آنها جوش شیرین بکار نرفته است . نانی که با جوش شیرین تهیه می شود حاوی ماده ای بنام اسید فیتیک است که مانع از جذب آهن و سایر املاح دو ظرفیتی مثل روی و کلسیم می شود در نتیجه، کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن ، کمبود روی و کمبود کلسیم ایجاد می شود. اگر برای پخت نان از خمیر مایه یا خمیر ترش استفاده شود و خمیر نان کاملاً ور بیاید اسیدفیتیک آن مهار شده و مشکل کمبود ریزمغذیها بروز نمی کند .


ماکارونی هم مثل نان و برنج منبع تامین انرژی است. می توان ماکارونی را با پنیر تهیه کرد برای اینکار پس از اینکه ماکارونی پخته شد و در دیس یا بشقاب کشیده شد باید مقداری پنیر روی ان رنده کرد این غذا از ارزش پروتئین خوبی نیز برخوردار است(ترکیب پروتئین گیاهی و پروتئین حیوانی ) .


-         انواع غلات بو داده مثل برنجک، گندم برشته، ذرت بو داده تنقلات غذایی با ارزشی هستند و كودكان و دانش آموزان می توانند بعنوان میان وعده از آنها استفاده کنند.


-         انواع بیسکویت، ویفر، کیک و کلوچه نیز در گروه نان و غلات قرار دارند و اگر كودكان ودانش آموزان بصورت میان وعده مصرف نمايند بخشی از انرژی موردنیاز روزانه را تامین میكنند.البته چون در تهیه این دسته از خوراکیها از شکر و افزودنی ها استفاده میشود بهتر است در مقدار کمتر استفاده شود


 


 


 

پست های اخیر از مشاور تغذیه و رژیم درمانی مریم کلاهدوز :
 دمنوش های مناسب فصل سرد
مشاور تغذیه و رژیم درمانی مریم کلاهدوز 1399.07.13
 چای ترش
مشاور تغذیه و رژیم درمانی مریم کلاهدوز 1398.01.28
 ‼️مراقب روغن کنجد باشید‼️
مشاور تغذیه و رژیم درمانی مریم کلاهدوز 1396.07.27
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب