راه‌ حلی ساده برای حل مشکل بی‌خوابي

118
 خواب ناکافی و بدخوابی مشکلی جدی است که گریبان گیر میلیون‌ها نفر در سراسر جهان است. دلیل این اتفاق چه می‌تواند باشد؟

روز سختی را پشت سر گذاشته‌اید و حالا در رختخواب خود آرمیده‌اید اما به محض اینکه چراغ‌ها را خاموش می‌کنید فورا بی‌خوابی به سراغتان می‌آید. رشته در رفته افکار در ذهنتان حرکت دایره‌واری را طی می‌کنند و خواب به سان رویایی دست نیافتنی برایتان می‌ماند.



به گزارش دیلی میل، احتمالا به این فکر می‌کنید که در مواقع قبلی که بی‌خوابی به سراغتان آمده بود از چه روشی استفاده کردید. اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی می‌تواند تاثیرات بزرگی در کیفیت خواب افراد داشته باشد.


علم چگونه خوابیدن امروزه در تیم بسکتبال زنان پرث استفاده می‌شود. پژوهشگران دانشگاه وسترن استرالیا پس از پیاده کردن این طرح می‌گویند که نتایج تحقیقشان می‌تواند به درد افرادی بخورد که با مشکلات خواب مواجه هستند.


این دسته از محققان دست یافتند که خاموش کردن تمام وسایل الکترونیکی یک ساعت پیش از خواب، حفظ آرامش و انجام مدیتیشن علاوه بر خوابیدن در اتاقی خنک برای تحقق خواب با کیفیت لزومی هستند.


پژوهشگران دانشگاه وسترن استرالیا یافته‌های مطالعات خود پیرامون چگونه خوابیدن را بر روی تیم بسکتبال پرث لینکس در فصل 16-2015 پیاده کردند. آن‌ها دست یافتند که انجام روزمره برخی کارهای پیش از خواب تاثیرات شگرفی دارد. نکته مهم این است که می‌‎توان این تغییرات را در زندگی هر کسی پیاده کرد.


آیان دانیکن، عضو مرکز علوم خواب UWA، می‌گوید: «مربی‌ها در این سن و سطح از ورزش به دنبال یک فاکتور خاص در زندگی ورزشکاران هستند که بتواند بر روی عملکرد ورزشکاران در داخل و خارج زمین اثر مثبت بگذارد. وی می‌گوید: «ما فصل تیم لینکس را به دو نیم تقسیم کردیم. سپس الگوی خواب یا کرونوتایپ یا همان ساعت زیستی بدن، کارهای پیش از خواب و روش تمرینی ورزشکاران از جمله ورزشکاران آکادمی را بررسی کردیم.»


آقای دانیکن می‌گوید که اطلاعات ورزشکاران به کمک دستگاه‌های نظارتی و ثبت خاطرات روزانه جمع‌آوری و توسط مدل سازی زیست ریاضی تحلیل شدند. وی در ادامه گفت: «ما توانستیم به هر ورزشکار یک گزارش و راهنمایی اختصاصی بدهیم. غالب ورزشکاران خواب کافی و با کیفیت داشتند و برای افرادی که از خواب خوب محروم بودند، تغییر رفتارهای روزمره رمز کار بود.»


راه‌حلی فراگیر برای


منظور آقای دانیکن خاموش کردن وسایل الکترونیکی حداقل یک ساعت پیش از خواب، برقراری آرامش و خوابیدن در اتاقی خنک است که به گفته وی تاثیر باورنکردنی در بی‌خوابی دارد.


یکی از مهمترین نتایج مطالعه آن‌ها انجام تمرینات ورزشی در بعد از ظهرها بود چرا که بیشتر با ساعت زیستی بدن همخوانی دارد. جاش کاواناگ، یکی از مربیان تیم لینکس، می‌گوید که این پژوهش بر اهمیت الگوهای خواب تاکید می‌کند: «این پژوهش کمک کرد تا بیشتر به الگوی خواب اهمیت بدهیم.»


ناتالی برتن، از بازیکنان تیم لینکس، معتقد است که نتایج تحقیق کمک کرده تا اعضای تیم کمتر احساس خستگی داشته باشند. به اعتقاد وی، مدیران تیم باید به زمان پروازها، زمان برگزاری تمرین‌ها و زمان استراحت توجه کنند.


پروفسور پیتر ایست وود، رئیس مرکز علوم خواب UWA می‌گوید: «مشخص است که دو نفر از بازیکنان تیم از اختلال‌های رایج خواب رنج می‌برند. همچنین در 15 سال گذشته تحقیقات فراوانی در مورد خواب انجام شده که درک ما را نسبت به خواب افزایش داده است. ما یک سوم زندگی‌مان را خواب هستیم و می‌دانیم که شادابی روز بعدمان کاملا وابسته به خواب شب پیش از آن است. بنابراین این مطالعات از اهمیت بالایی برخوردارند.»



رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب