رژیم میوه خواری؛ خوب یا بد؟

113

در میان انواع رژیم های متفاوتی که وجود دارد، رژیم میوه خواری یکی از محدودکننده ترین ها محسوب می شود. چون احتمال سوءتغذیه در این رژیم بالاست، چندان توصیه نمی شود. اما اگر شما علاقه مندید که امتحانش کنید چیزهایی هست که باید بدانيد.


رژیم میوه خواری یعنی چه؟


میوه خوار بودن به این معنی نیست که شما فقط میوه می خورید. اصول این رژیم می گوید میوه خام نباید بیشتر از 75 درصد از غذای مصرفی تان را شامل شود. با این حال برخی کارشناسان عقیده دارند باید این میزان را به 50 درصد کاهش داد تا تعادل تغذیه ای حفظ شود.


شروع رژیم میوه خواری


اگر می خواهید رژیم میوه را شروع کنید، این پروسه باید به آرامی صورت بگیرد و طیف وسیعی از میوه ها را دربر داشته باشد. حتماً همراه هر وعده، مغزها، دانه ها و سبزیجات را هم فراموش نکنید چون این مواد، چربی و پروتئین مورد نیازتان را تأمین می کنند و همچنین مانع افزایش ناگهانی قندخون می شوند که معمولاً بعد از خوردن میوه خالی اتفاق می افتد.


یادتان باشد رژیم غذایی سالم شامل روزانه سه وعده میوه می شود. میوه های چرب مثل آووکادو، موز و نارگیل، منابع خوبی از چربی هستند.


مزایا


میوه ها سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها می باشند مانند ویتامین ث و بتاکاروتن. تحقیقات هم نشان می دهد میوه ها می توانند ریسک ابتلا به سرطان و سایر بیماری های مزمن را کاهش دهند. شما ممکن است در یک رژیم میوه خواری وزن کم کنید اما خیلی از کارشناسان این را یک امتیاز نمی دانند. اگر شما تغذیه محدود و ناکافی داشته باشید، هر نوع کمبودی می تواند روی دهد که آن وقت کاهش وزنتان ابداً یک دست آورد مثبت نیست.


معایب


رژیم هایی که بر اساس میوه هستند بسیار محدود کننده اند و می توانند منجر به بروز مشکلاتی شوند.


افزایش وزن: میوه ها قند طبیعی بسیار فراوانی دارند. هر چند هستند کسانی که می توانند با رژیم میوه خواری وزن کم کنند اما خوردن وعده های پر از میوه می تواند شما را در معرض افزایش وزن قرار دهد.


دیابت: برای بیماران دیابتی یا مستعد ابتلا به دیابت، رژیم میوه می تواند خطرناک باشد. میوه ها حاوی قند فراوان هستند که خوردن زیاد آن ها می تواند تأثیر منفی روی قندخون بگذارد. رژیمی که تنها میوه در آن مصرف می شود، برای افرادی که اختلالات کلیوی یا لوزالمعده ای دارند هم خطرناک است.


پوسیدگی دندان: قند زیاد میوه می تواند ریسک پوسیدگی دندان را بالا ببرد. مثلاً، سیب مانند نوشابه یا شکلات، پتانسیل فرسایش دندان ها را دارد. برخی میوه ها مثل پرتقال خاصیت اسیدی بسیار زیادی دارند و می توانند مینای دندان را فرسایش دهند.


کمبودهای تغذیه ای: میوه خوارها معمولاً میزان ویتامین ب 12، کلسیم، ویتامین د، ید و امگا 3 خونشان کم است که می تواند موجب کم خونی، خستگی، بی حالی و افسردگی و ضعف سیستم ایمنی شان گردد. کمبود کلسیم هم می تواند باعث پوکی استخوان شود.


مکمل های تغذیه ای که این کمبودها را جبران می کنند اغلب از منابع غذایی لبنی یا پروتئین سویا تهیه می گردند که در رژیم میوه خواری وجود ندارند.


ولع زیاد: محدود کردن تغذیه به میوه ها می تواند باعث ولع شدید یا وسواس غذایی شود.


گرسنگی: با تکیه بر تغذیه فقط با میوه و محروم کردن خودتان از ویتامین ها، چربی ها و پروتئین های ضروری این احتمال زیاد است که بدنتان را در حالت گرسنگی قرار دهید. اگر بدنتان احساس گرسنگی کند، متابولیسم تان را کم می کند تا انرژی لازم برای عملکردهای حیاتی اش را ذخیره نماید.


پیش از شروع رژیم میوه خواری با پزشک مشورت کنید


پیش از این که این رژیم را آغاز کنید، توصیه می کنیم با پزشکتان مشورت نمایید تا در صورت نیاز، مکمل های مناسب را برایتان تجویز کند و دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی نشوید.

پست های اخیر از رژیم غذایی و تناسب اندام :
 اصول صحیح سوزاندن چربی‌های بدن
رژیم غذایی و تناسب اندام 1398.10.24
 شاغل‌ها با این 9 روش لاغر شوید
رژیم غذایی و تناسب اندام 1398.10.11
 روزی چند قاشق برنج بخوریم چاق نمی شویم؟
رژیم غذایی و تناسب اندام 1398.08.21
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب