رشد مغزی بهتر نوزاد نارس با شیر مادر

37
محققان آمریکایی می گویند، داده های این مطالعه توصیه های موجود را مبنی بر استفاده از شیر مادر برای تغذیه نوزادان نارس در طول بستری بودن در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان، تایید می کند. 



'مندی بران بلفورت' محقق و پزشک بخش نوزادان و زنان در بیمارستان بریگهام، با اشاره به نتایج تحقیق تصریح کرد که بر این اساس ضرورت دارد بیمارستان ها، کارفرمایان و دوستان و اعضای خانواده مادران شیرده در دوره هایی که مادران تحت استرس قرار دارند ، حمایت ها و پشیبانی های لازم را به آنها ارائه دهند.
محققان در این مطالعه وضعیت نوزدانی را که قبل از هفته سی ام بارداری به دنیا آمده بودند و از سال 2001 تا 2003 در مطالعات کوهورت Victorian Infant Brain وارد شده بودند، بررسی کردند.
در این بررسی، شمار روزهایی که این نوزدان بیش از 50 درصد تغذیه خود را از بدو تولد خود تا بیست و هشت روزگی، از شیر مادر استفاده کرده بودند، مشخص کردند.
محققان همچنین داده های مرتبط با حجم های منطقه ای مغز را که توسط تصویربرداری ام.آر.آی در هر سن دوره ای نوزادی و در هفت سالگی اندازه گیری شده بود، بررسی کردند.
محققان مهارت های شناختی ( بهره هوشی، ریاضیات، توجه، حافظه کاری، زبان و ادراک بصری ) و آزمون حرکتی این نوزدان را نیز در هفت سالگی بررسی کردند.
یافته ها نشان دادند که در میان تمامی نوزدان، کودکانی که پس از تولد و در طول بستری بودن در بخش مراقبت های ویژه نوزادان در بیمارستان، روزهای بیشتری را عمدتا از شیر مادر تغذیه کرده بودند، از حجم ماده خاکستری بیشتری در مغز خود برخوردار بودند. ماده خاکستری یک بخش مهم برای پردازش و انتقال سیگنال های عصبی به سایر بخش های مغز است.
این یافته ها همچنین نشان دادند که این کودکان در آزمون های بهره هوشی، ریاضیات، حافظه کاری و عملکرد حرکتی بهتر بودند.
در مجموع، تغذیه بیشتر با شیر مادر با نتایج بهتری از جمله حجم بزرگتر منطقه ای مغز و عواقب شناختی بهتر در هفت سالگی ارتباط داشت.
در عین حال ذکر این نکته حائز اهمیت است که شر مادر تنها یکی از عوامل تاثیرگذار بر تکامل نوزاد است.
آنها خاطرنشان کردند که مطالعات آینده با استفاده از فناوری های ام.آر.آی می تواند اطلاعات بیشتری را در مورد روش های خاصی که در آنها تغذیه با شیر مادر، ساختار و عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهد، ارائه دهد.



پست های اخیر از گروه مامایی و بارداری :
 مزایای صحبت کردن با جنین در رحم
گروه مامایی و بارداری 1398.01.05
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب