نشانه‌های ابتلا به فیبروآدنوما در زنان/ توده هايي كه خود به خود بهبود می‌یابند

61

متخصص بیماری‌های غدد و داخلی با اشاره به بروز فیبروآدنوما در سینه زنان گفت: این توده‌ها اغلب بهبود می‌یابند و نیازی به درمان ندارند.


‎مهران زمان‌زاده در ارتباط با بیماری فیبروکیستیک سینه اظهار داشت: این بیماری در واقع حاصل تغییرات طبیعی سینه در پاسخ به هورمون‌ها است که موجب نگرانی بسیاری از بانوان به خصوص در سنین 35 تا 55 سالگی می‌شود.


‎وی با اشاره به اینکه این تغییرات طبیعی بوده و در واقع بیماری محسوب نمی‌شود، گفت: فیبروکیستیک سینه در 10 درصد بانوان دیده می‌شود و می‌تواند سابقه این بیماری در بستگان نزدیک وجود داشته باشد.


‎متخصص بیماری‌های غدد و داخلی ادامه داد: علائم فیبروکیستیک سینه به صورت دردهای دوره‌ای به خصوص نزدیک به شروع عادت ماهانه ایجاد می‌شود. البته این مشکل می‌تواند بدون درد بوده و تنها در معاینه با احساس توده‌های متعدد سینه تشخیص داده شود.


‎وی گفت: فیبروکیستیک سینه در سونوگرافی نیز به صورت کیست‌های متعدد در دو طرف سینه دیده می‌شود.


‎زمان‌زاده در مورد فیبروآدنوما نیز گفت: از دیگر بیماری‌های سینه فیبروآدنوما است که در سنین 15 تا 35 سالگی بیشتر در افراد ایجاد می‌شود.


‎متخصص بیماری‌های غدد و داخلی اضافه کرد: فیبروآدنوما اغلب به صورت یک توده نرم و متحرک لمس می‌شود اما می‌تواند متعدد هم باشد. این توده‌ها نیز دردناک نبوده و معمولا از 3 سانتیمتر بزرگتر نمی‌شود.


‎زمان‌زاده خاطرنشان کرد: اغلب فیبروآدنوما خود به خود بهبود می‌یابند و نیاز به درمان ندارند. البته تنها جهت تشخیص سرطان‌های احتمالی معاینه و سونوگرافی سالانه لازم است. در موارد خاص نیز نمونه‌برداری از این توده‌ها انجام می‌شود.


 

پست های اخیر از زنان و زایمان و نازایی :
 افسردگی پس از زایمان را جدی بگیرید
زنان و زایمان و نازایی 1398.11.16
 تست ضروری برای زنان بالای 30 سال
زنان و زایمان و نازایی 1398.06.12
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب