دیابت بی خبر می آید

68

دکتر کتایون پورولی در همایش تشخیص، کنترل و پبشگیری از عوارض دیابت با اشاره به شعار امسال روز جهانی دیابت با عنوان' نگاه ها به دیابت' افزود: نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود خبر ندارند و باید با اطلاع رسانی و غربالگری به این موضوع پرداخته شود.متخصص تغذیه با اشاره به ابتلای 400 میلیون نفر به بیماری دیابت درجهان تا سال گذشته میلادی، اظهارکرد: براساس پیش بینی سازمان بهداشت جهانی تا سال 2040 میلادی این آمار به 600 میلیون نفر خواهد رسید.
معاون فرهنگی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه 70 درصد از عوارض بیماری در صورت تشخیص به موقع قابل کنترل و پیشگیری است، بیان کرد:هدف شعارهمه نگاه ها به دیابت شناسایی به موقع دیابت وعوارش آن برای کنترل و پیشگیری است.
پور ولی بیماری های قلبی و عروقی، نابینایی و قطع عضو را از عوارض ابتلا به بیماری دیابت دانست و گفت: با مدیریت و کنترل قند و فشار خون می توان از آسیب های بزرگ این بیماری جلوگیری کرد.
معاون اداره کل سلامت شهرداری تهران نیزدر این مراسم با اشاره به متغییرهای مهم زندگی در ابتلا به انواع بیماری ها، گفت: هدف این اداره کل اصلاح سبک زندگی با محوریت سلامت شهروندان است واین موضوع در 354 سرای محله شهر تهران در حال اجراست.
عزت الله فاضلی با اشاره به فعالیت کانون های دیابت در همه محلات شهر تهران، افزود: دولت به تنهایی قادر به اجرای برنامه های سلامت محور نیست و بدون کمک مردم این برنامه به سرانجام نخواهد رسید.
در این همایش مدیر آموزش پلی کلینیک تابان نیز با تعریف بیماری دیابت، نحوه کنترل و پیشگیری از آن، گفت: آمار دقیقی از مبتلایان به بیماری دیابت در ایران وجود ندارد، اما درصد ابتلا در مردان بیشتر از زنان و در مدیریت و کنترل این بیماری مشارکت زنان بیشتر از مردان است.
دکتر داوود عباسی با بیان اینکه بی توجهی به انجام آزمایش های دوره ای سلامت تاسف بار است، افزود: افراد بالای 45 سال سالم باید هر سه سال میزان قند و فشار خون خود آزمایش کنند و در صورت ابتلا به بیماری قند دوره و نوع آزمایش متفاوت می شود.
در همایشی که به مناسبت روزجهانی دیابت(24آبان) و هفته ملی دیابت برگزار شد 900 تن از اعضای کانون های دیابت 31 سرای محله منطقه 2 شهرداری تهران شرکت داشتند. در این همایش علاوه بر معرفی و مدیریت و کنترل عوارض بیماری دیابت شرکت کنندگان با نحوه اندازه گیری دقیق قند خون آشنا شدند.
اختلال در متابولیسم بدن و برهم خوردن تعادل قند خون را بیماری دیابت می نامند، نوع اول آن مادرزادی است اما نوع دوم آن که عواملی همچون ژنتیک، بی تحرکی، آلودگی هوا و اضطراب در بروز آن دخیل هستند قابل کنترل بوده و بیماران به راحتی به زندگی عادی خود ادامه می دهند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب