هرآنچه لازم است در مورد سیستوسکپی بدانید...

110

 



 


شما ممكن است جهت تشخيص يا درمان مشكلات ادراري خور به انجام سيستوسكوپي نياز داشته باشيد. اين خلاصه مطالب آموزشي به شما كمك خواهد كرد تا با منافع و خطرات آن آشنا شويد.



ساختمان دستگاه ادراري



كليه ها دو عضو لوبيا شكل هستند كه در ميان كمر ، در دو طرف ستون مهره ها قرار گيرند. كار اصلي آن ها ساختن ادرار از طريق صاف كردن خون از مواد شيميايي مضر به نام سم مي باشد.
ادرار ساخته شده در كليه توسط لوله هاي حالب به مثانه آورده شده و در آنجا انبار مي شود. وقتي مثانه پر شد، شما احساس دفع ادرار پيدا مي كنيد و ادرار از طريق مجراي ادراري تخليه مي شود.


 



سيستوسكوپي چيست؟



- سيستوسكوپي يك روش ساده جهت بررسي سيستم اداري است كه به پزشك شما اجازه مي دهد ،‌داخل مثانه را مشاهده نمايد. در طي سيستوسكوپي ،‌ پزشك مي تواند داخل مثانه را براي تشخيص توده ،‌ سنگ ، بي اختياري ادراري و ساير مشكلات ادراري ببيند.
- در مردان سيستوسكوپي مي تواند به پزشك كمك ند تا اندازه پروستات ( غده اي درمردان ) را تعيين كند و بفهمد كه آيا پروستات موجب مشكلات ادراري شده است يا خير.



- برخي سنگ هاي كليه را مي توان در هنگام سيستوسكوپي در آورد. سنگ هاي ساخته شده در كليه ، مي توانند از طريق حالب پايين بيايند و درون مثانه قرار بگيرند و در آنجا گير كنند و باعث درد شديد شوند.
- اگر يك سنگ يا توده جريان ادرار را از كليه به مثانه متوقف كند ، پزشك مي تواند اين مشكل را در طول سيستوسكوپي درمان نمايند و يك لوله به نام استنت در حالب قرار دهد تا حالب را باز نگه دارد و ادرار جريان يابد. اين كار از برگشت  ادرار به كليه ها جلوگيري مي كند.

چگونه سيستوسكوپي انجام مي شود؟



- به شما گفته مي شود كه تمام لباس ها و لباس  هاي زيرتان را خارج نماييد و لباس مخصوص اتاق عمل بپوشيد.
- روي تخت با پاهاي از هم باز در وضعيتي كه دسترسيبه مجراي ادراري راحت باشد ، قرار بگيريد.
- براي پيشگيري از درد سيستوسكوپي معمولا تحت بي حسي موضعي انجام مي شود. يك ژل مخصوص جهت بي حسي مجراي ادارري ( پيشابراه )‌ استفاده مي گردد. بيحسي عمومي و يا نخاعي به ندرت استفاده مي شود.
- بعد از به كار بردن بي حسي موضعي پزشك به وسيله مشاهده را از طريق مجراي ادراري (‌پيشابراه ) وارد مي كند و درون مجراي ادراري و مثانه را مشاهده مي نمايد.


- حين عمل او ممكن است مثانه را با سرم پر كند. سرم مثانه را گشاد مي كند ، اين عمل مشاهده ديواره مثانه را براي پزشك آسان تر مي نمايد.
- در صورتي  كه پزشك بخواهد بي اختياري ادراري را بررسي كند ، او ممكن است به شما ضمن عمل بگويد كه سرفه كنيد تا ببيند آيا ادرار به طور ناگهاني از مجراي ادراري ( پيشابراه ) خارج مي شود يا خير. بي اختياري ادراري وقتي است كه شما قادر نيستيد ادرارتان را كنترل كنيد.



- اگر توده اي ديده شود ، پزشك متخصص مي تواند به طور كامل يا يك قسمت كوچكي از آن را خارج كند ، به اين كار نمونه برداري يا بيوپسي مي گويند. لازم استنمونه جهت بررسي به مركز پاتولوژي ارسال شود. وقتي كار تمام شد ، وسيله مشاهده را خارج مي كنند.

بعد از سيستوسكوپي



سيستوسكوپي عموما يك روش سرپايي است و شما همان روز به خانه مي رويد.
اگر بعد از سيستوسكوپي كمي ناراحتي داشتيد، طبيعي است و ممكن است به شكل احساس پر بودن مثانه يا تند تند به دستشويي رفتن باشد.
بعد از سيستوسكوپي مقداري خون در ادرار طبيعي است ، مخصوصا اگر توده اي برداشته شده باشد.
داشتن مقداري سوزش در طول پيشابراه يا به هنگام دفع ادرار ، يك يا دو روز بعد از سيستوسكوپي عادي است.
اين علائم مي بايست در طي چند روز بهبود يابد . اگر در طي 2 الي 3 روز بهبود نيافت ، به پزشك متخصص اطلاع دهيد.

عوارض احتمالي



سيستوسكوپي روش ايمني است. ممكن است مشكلات يا عوارض بسيار نادري داشته  باشد. در صورتي كه آگاهي داشته باشيد؛ مي توانيد به پزشكتان در تشخيص زودرس كمك نماييد.
بعضي خطرات مثل عفونت و خونريزي در هر نوع جراحي ديده مي شود. در سيستوسكوپي اين خيلي كمتر رخ مي دهد.
احساس سوزش ادرار و تداوم آن در طول ادرار كردن ، ممكن است به دليل عفونت مثانه بعد از سيستوسكوپي باشد. چنين علائمي بايد هرجه سريع تر اطلاع داده شود.



ادامه يافتن خون در ادرار طبيعي نيست و  بايد هرچه سريع تر گزارش داده شود. لخته خون مي تواند مجراي ادراري را ببندد و از ادرار كردن جلوگيري كند. شما اگر بعد از سيستوسكوپي قادر به ادرار كردن نيستيد ، با پزشك خود تماس بگيريد زيراممكن است نياز به برطرف كردن گرفتگي باشد


 


**********************************


**********************************


 


با متخصصین پزشکی در طب بوک همراه باشید.

پست های اخیر از کانال پزشکی :
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب