در مورد زایمان طبیعی چه می دانید؟

111

فواید پزشکی


 





پيشگيـري از خطـر مرگ : بزرگترين فايده‌ي زايمان طبيعي کاهش مرگ مـادر است. زيـرا جراحي سـزارين مانند تمام جراحي‌ها داراي خطر مرگ ناشي از عوامل بيهوشي گزارش شده است به طوری که نسبت مرگ و مير در سزارين 7 برابر زايمان طبیعی است .



پيشگيري از خطر عفونت : در واقع شايع‌ترين انواع عفونت پس از جراحي سزارين، عفونت رحم ، عفونت محل زخم جراحي و عفونت مثانه است ولي در زايمان طبيعي عفونت رحم به ندرت ديده مي شود .



پيشگيري از از دست دادن خون : به طور متوسط،‌ خوني که در زايمان طبيعي از دست مي‌رود حدود 700-500 ميلي‌ليتر است و در مقابل خوني که در سزارين انتخابي از دست مي‌رود حدود 1000 ميلي ليتر است.



پيشگيري از آسيب ديدن دستگاه ادراري : در زايمان طبيعي احتمال آسيب ديدن به مثانه بسيار کم است .



پيشگيــري از آسيب ديـدن روده : پارگی و انسـداد روده‌ ، عارضه جانبي شايع هر جراحي است که براي مجاري دستگاه گوارش مشکل ساز است زيرا در اين وضعيت حرکت روده‌ها کند و و يا در موارد نادر متوقف شده و محتويات روده داخل آن باقي مي‌ماند.



پيشگيري از لخته شدن خون در پاها : این حالتي است که در آن خون داخل سياهرگ لخته مي‌شود و معمول‌ترين محل تشکيل لخته‌ ، سياهرگهاي پا است . خطر ايجاد آن پس از جراحي سزارين ، ده برابر زايمان طبيعي است.

پيشگيري از هيسترکتومي ( برداشتن رحم ) : عمل سزارين به خصـوص اگر تکرار شود در برخي موارد موجب  چسبندگی جفت به عمـق ديـواره‌هاي رحـم می شود که در این  مـوارد مجبـور به درآوردن رحم مي شوند .


  فوايـد روانـي

* احساس خوشايند از توانايي در زايمان طبيعي
* احساس مشارکت در زايمان و درک نحوه تولد نوزاد
* احساس تسلط و حاکم بودن بر اتفاقات حين زايمان
* احساس برقراري ارتباط فوري و پيوند احساسي با نوزاد پس از وضع حمل
* احساس رضايت از پذيرفتن مسؤوليت هاي مادرانه و مراقبت از نوزاد


فوايـد زايمـان طبيعي بـراي نـوزاد



1. از آنجا که فوايد تغذيه طبيعي با شير مادر مورد توجه است سزارين براي مادراني که مايلند نوزادشان را با شير خود تغذيه کنند مشکل ساز خواهد شد. اغلب زناني که زايمان طبيعي مي‌کنند بلافاصله پس از تولد نوزاد ، تغذيه با شير خود را آغاز مي‌کنند و شيردهي در زناني که سزارين مي‌شوند با تاخير آغاز مي گردد.



2. یکی از  خطرناکترين عارضه جانبي جراحي سزارين براي نوزاد ‌، نارسي است.‌ اصطلاح نارسي عموما‌ براي شرح دادن وضعيت نوزادي به کار مي‌رود که به دليل انتخاب زمان نادرست زمان سزارين، نارس به دنيا آمده است .



3. هنـوز هم در اغلب بيمارستان ها براي جراحي سزارين بيهوشي عمومي صورت مي‌گيرد و متاسفانه داروي به کار رفته براي بيهوشي مادر از طريق جفت به بدن نوزاد مي‌رسد . در اين صورت گاهي نوزاد فاقد واکنش‌هاي لازم به دنيا مي‌آيد .



4. يکي ديگر از عوارضي که به نظر مي‌آيد بر اثر سزارين در نوزاد بروز کند فقدان ايجاد فشار بر روي دستگاه تنفسي است در اين حالت تخليه‌ي مايع از اعماق ريه نوزاد ،‌به طور کامل صورت نمي‌‌گيرد . به همين دليل بروز مشکلات تنفسي در نوزاداني که به روش سزارين به دنيا آمده اند در مقايسه با زايمان طبيعي بيشتر است .


آیا می دانید ...

آیا می دانید که این یک باور غلط است که اگر نوزاد به روش سزارین متولد شود باعث کاهش میزان آسیب های وارده بر او می شود. چون نتایج تحقیقات انجام شده در دنیا ، در میان دو گروه از نوزادانی که با روش های طبیعی و سزارین متولد شده اند ، نشان داده که با افزایش سزارین این آسیب ها نظیر میزان فلج ها به ویژه فلج مغزی کاهش نیافته است.



آیا می دانید که دانشمنـدان بر این باورنــد عمـل سزارین می تواند افسردگی بعد از زایمان را در مادران بیشتر کند.



آیا می دانیـد تاکنـون ثابت نشـده است که افـزايش هوش و سطح ايمني به نوع زايمان مرتبط است و این یک باور غلط است که کودکانی که به روش سزارین متولـد می شوند باهوش تر از متولدین زایمان طبیعی هستند.



آیا می دانید یکی از  عمده ترین دلیلی که باعث تشدید درد زایمان در مادران باردار می شود ترس و اضطراب مادر باردار از فرایند زایمان است. با روشهای مختلف می توان این درد را در مادران باردار کاهش داد از جمله : آموزشهای لازم وکافی در طـول دوران بارداری و آگاهی مـادر بـاردار از فرایند زایمـان ، انجام تمـرین های ورزشی مناسب در طول دوره بارداری،تمرینات تنفسی ؛ انجام زایمان بدون درد و...



آیا می دانید که این یک باور غلط است كه با انتخاب سزارين ، هيچ گونه درد و مشكلي را تحمل نخواهند كرد و اين در حالي است كه درد و عارضه پس از انجام سزارين ايجاد خواهد شد .



آیا می دانید که در کشور ما سزارین تبدیل به اقدامی تجملی و لوکس شده است و انجام زایمان به این روش برای مادران اعتبـار می آورد بدون آن که به عوارض آن فکـر کنند و این یک باور غلط است.



 آیا می دانید مدت بستری شدن و توانایی بازگشت به کارهای عادی و روزمره بعد از زایمان طبیعی خیلی کمتر از سزارین است و مادرانی که زایمان طبیعی داشته اند زودتر به خانواده خود ملحق می شوند.



آیا می دانید مـادرانی که زایمـان طبیعی داشتـه اند در دادن آغوز به نوزاد خود موفق تر هستند چرا که خوردن آغـوز یا کلستروم به عنوان اولین واکسن برای کودک منافع بسیاری دارد.



آیا می دانیـد که پس از زایمان طبیعی، مـادران با انجـام ورزش هـای منـاسب ، به مراتب سـریع تر از زمـانی که سـزارین می شوند ، می توانند تناسب اندام خود را بدست آورند.



آیا می دانید متولـدین با زایمان طبیعی زودتر آغوش گرم مـادرشان را احساس و یک رابطه قـوی عاطفی میان مـادر و نوزاد بر قرار می شود که در تکامل احساسی و رفتاری نوزاد در آینده بسیار مهم است.



توصیه های ما به مادران باردار

* ترس و هراس  بی مورد از زایمان طبیعی را از خود دور کنید .
* برای اطمینان از سیر طبیعی حاملگی و تامین سلامتی خود و نوزادتان و به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد حاملگی و زایمان وحل مشکلات خود به افراد مجرب و آموزش دیده در مراکز بهداشتی درمـانی مراجعه کنید. آنها قادر خواهند بود شما را راهنمايي کنند.


* استفـاده از تکنیـک های پیشـرفته ماننـد سونوگـرافی برای ارزیابی وضعیت جنین و مادر گاهی ضروری است لـذا طبق توصیـه پزشک حتما آن را انجام دهید.
* به پزشـک یا مامای خود اعتمـاد کنید و به او اجازه دهید در مورد نحوه زایمان شما تصمیم بگیرد. هرگز به دلیل ترس از درد زایمـان که یک امـر طبیعی است ؛ سزارین را به زایمان طبیعی ترجیح ندهید.


 


******************************


******************************


با متخصصین پزشکی در طب بوک همراه باشید.

پست های اخیر از کانال پزشکی :
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب