بهترین راهکار برای برخورد با کودکان پرخاشگر

92
یک کار‌شناس مشاوره و راهنمایی گفت: کودکان به خصوص پسر‌ها از طریق تماشای تلویزیون و فیلم‌های خشن، رفتارهای پرخاشگرانه را می‌آموزند.

بهترین راهکار برای برخورد با کودکان پرخاشگرمحمدحسین قلی‌زاده کار‌شناس مشاور و راهنمایی گفت‌: در رابطه با کودکان پرخاشگر اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین علل پرخاشگری در کودکان والدبن هستند، والدین کودکان پرخاشگر معمولا هنگام ابراز نکات تربیتی از خشونت استفاده می‌کنند. 

 وقتی رفتار همراه با خشونت از یک کودک سر می‌زند سایر اعضای خانواده به جای آرام کردن وی، کاری می‌کنند که باعث دامن زدن به رفتارهای پرخاشگرانه می‌شود. برای مثال، برادری موی سر خواهرش را می‌کِشد، خواهر نیز متقابلا همین کار را انجام داده و ناسزایی به او می‌گوید که در این زمان برادرش، وی را می‌زند و این ماجرا ادامه می‌یابد. 

 

این کار‌شناس مشاوره و راهنمایی تصریح کرد: تمام این‌ها نشان دهنده آن است که والدین می‌توانند در پاداش دادن و تنبیه کردن فرزندانشان رفتار با ثباتی داشته و با استفاده از راه‌های مؤثر بدون اینکه با تنبیه شدید همراه باشد، پرخاشگری کودک را کنترل نمایند. 

 

 تماشای فیلم‌های همراه با خشونت از تلویزیون و فیلم‌های کارتونی یکی دیگر از دلایل پرخاشگری در کودکان مستعد این رفتار و خصوصا پسر‌ها است. 

 

قلی‌زاده در رابطه با انواع رفتارهای پرخاشگری در کودکان بیان کرد: ‌به طور کلی پرخاشگری در کودکان به دو دسته خصمانه و وسیله‌ای دسته بندی‌ می شود که پرخاش در برخی کودکان خصمانه بوده و به‌ منظور صدمه‌ و آزار رساندن‌ به‌ دیگران انجام می‌شود و هدف‌ کودک صرفاً آزار رساندن‌ است، مثلاً کودکی‌ کودک‌ دیگر را می‌‌زند. 

 

در پرخاشگری‌های وسیله‌ای مهم‌ترین هدف کودک رسیدن به وسیله مورد نظر است‌ و ابداً قصد حمله‌ به‌ دیگران‌ یا اذیت‌ کردن‌ آن‌ها را ندارد، البته‌ در این‌ میان ممکن‌ است‌ لطمه‌ ای‌ نیز به‌ کسی‌ وارد شود، مثلاً کودکی‌ بزهکار کیف‌ خانمی‌ را می‌‌رباید تا به‌ این‌ وسیله‌ مورد تشویق‌ و تأیید گروه‌ همسالان‌ قرار گیرد. 

 

این کار‌شناس مشاوره و راهنمایی درباره راهکارهای درمانی اظهار داشت: برای‌ درمان‌ پرخاشگری‌ در کودکان‌ اولین‌ گام‌ این‌ است‌ که والدین با یک روان‌شناس یا مشاور‌ درباره نوع‌ پرخاشگری و علت‌ آن‌ مشورت و نسبت به رفع رفتار پرخاشگرانه در کودک به صورت موردی اقدام کنند. 

 

 در مورد کودک‌ پرخاشگری‌ که‌ الگو پذیری‌ عامل‌ این رفتار وی بوده، باید روی‌ الگوی‌ کودک‌ کار کرد و راه‌های‌ دیگری‌ جز پرخاشگری‌ را جایگزین آن الگو کرد. 

 

 اگر پرخاشگری‌ در یک کودک به دلیل ناکامی‌ به‌ وجود آمده‌ باشد والدین باید در رسیدن به هدف کودک به وی کمک کننند. 

 

وی در رابطه با پرخاشگری‌های کودک با علل اضطراب بیان کرد: در این موارد والدین و مشاور کودک، باید از نگرانی‌ درونی‌ و اضطراب‌ کودک‌ مطلع‌ شوند و بهترین راه برای درمان این نوع از پرخاشگری، ورزش ‌کردن‌ و تخلیه‌ هیجانات کودک است. 

 

 زمانی‌ که‌ کودک‌ قربانی‌ خشونت‌ در مدرسه‌ می شود بایستی‌ والدین با مسئولان‌ مدرسه‌ صحبت‌ کرده و با تعامل دو طرفه این مشکل را برطرف کنند.

 

به‌ طور کلی‌ خشونت‌ و پرخاشگری‌ بیشتر تحت تاثیر عوامل‌ بیرونی‌ بوده و والدین‌ در درجه‌ اول، بایستی‌ محرک‌های‌ محیطی‌ را که‌ باعث‌ تحریک‌ خشم‌ و ایجاد خشونت‌ در فرزندشان‌ می‌‌شود شناسایی‌ و سپس‌ برای‌ رفع‌ آن‌ به‌ کمک‌ روان شناسان‌ و متخصصان‌ اقدام‌ نمایند.
پست های اخیر از کودک - تربیت - رفتار :
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب