53

دندان درد وقتی اتفاق می افتد که حساس ترین بخش دندان که پالپ نام دارد ملتهب شود. به دلایل مختلف این اتفاق می تواند بیافتد : وجود حفره دندانی , ضربه به دندان , عفونت لثه. خواندن متن زیر به شما کمک خواهد کرد که چگونه درد دندان را بهبود دهید وزمان رفتن به دندانپزشک را تشخیص دهید .
متد آسان :
تسکین دادن سریع درد :

خوردن مسکن :


داروهای غیر استروییدی ضدالتهاب مثل آسپیرین و ایبوپروفن , که برای کوچکترین دندان دردها بسیار موثر هستند .درد دندان باعث مشکل در خوردن , صحبت کردن و خوابیدن میشود.همچنین هنگام داشتن درد ,درمان آن مشکل تر می باشد بنابراین خوردن مسکن از درد بیش از حد جلوگیری میکند.
اگر درد شدید است و یا احساس کشیده شدن درد به نواحی اطراف مثل گوش و سر و گلو دارید مراجعه هر چه سریع تر به دندانپزشک ضرورت دارد.
حتما به مقدار دوز مناسب مصرفی که روی بسته درج شده است دقت بفرمایید. و یا دوز مورد نیاز را از دندانپزشک خود مطلع شوید.
تایلنول هم از مسکن های موثر برای جلوگیری از درد شدید دندان می باشد.

۲.کمپرس سرد

یک پلاستیک را از یخ پر کنید . روی انرا با پارچه و یا دستمال بپوشانید. و آنرا مستقیم روی دندان یا در ناحیه گونه مقابل دندان قرار دهید . سرما به کم شدن درد کمک خواهد کرد . اگر ازپک های یخ استفاده کنید نیز همین اثر را خواهد داشت فقط به این نکته توجه کنید که با یک حوله دور آنرا بپوشانید.
در مواردی پالپ دندان دچار التهاب شده باشد درد با گرما آرامتر خواهد شد . پس اگر درد با پک یخ افزایش یافت از کمپرس گرم استفاده کنید.
یخ را بطور مستقیم روی دندان قرار ندهید. چون باعث افزایش درد خواهد شد مخصوصاکه زمان التهاب دندان بسیار حساس به سرما و گرما میشود.


۳.محل را بی حس کنید

ژل بی حسی خریداری کنید و بطور مستقیم در محل مورد نظر بمالید تا عرض چند ساعت درد آرام باشد .اما بزاق دهان اثر بی حسی ژل را کم میکند چون انرا به طرف گلو یا زبان پخش میکند بنابراین از قورت دادن ژل خودداری فرمایید.


۴. دهان خود را بطور کامل تمیز کنید

گاهی دندان دردها بعلت ذرات کوچک غذایی می باشند که در دندان قرار گرفته اند و درد حفره و التهاب لثه را تشدید میکنند. در اینصورت شستن کامل دهان سبب کاهش درد خواهد شد .
دور دندان را با نخ دندان تمیز کنید. مطمئن شوید که نخ دندان تا لثه ها بالا میرود , پشت و جلوی دندان را سراسر نخ بکشید تا تمام ذرات باقیمانده را بردارد.
محل را مسواک بزنید. اگر درد دندان شما بعلت التهاب لثه است این یکی از بهترین روشها برای کاهش درد است . برای چند دقیقه دندانهایتان را مسواک بزنید . روی محل دردناک تمرکز بیشتری داشته باشید.مسواک زدن را تا جایی ادامه دهید که محل دردناک دیگر حساس نباشد.
یک شست و شو دهنده استفاده کنید. تمیز کردن را با شستن دهان خاتمه دهید تا ذرات غذای موجود از دهان خارج شوند .یا چند قطره موم زنبور را داخل نصف لیوان آب بریزید و برای شستن دهان از آن استفاده کنید .
اینکار را ادامه دهید .روزی دوبار بطور مرتب انجام دهید حتی بعد از از بین رفتن درد .


۵.از نمک دریا برای شست و شو استفاده کنید

دندان دردی که توسط ضربه یا عفونت ملایم ایجاد شده است بخودی خود از بین میرود.برای کمک کردن به از بین بردن سریعتر درد یک محلول شست و شو با آب گرم و یک قاشق غذاخوری نمک دریا تهیه کنید. وقتی نمک حل شد در دهان محلول را قرقره کنید و مطمئن شوید محل دردناک را هم شست و شو داده اید.این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا درد از بین برود.


متد دوم :
درمان های پزشکی


۱.زمان لازم برای رفتن به دندانپزشک را بدانید

اگر درد دندان توسط عفونت شدید و یا پوسیدگی دندان ایجاد شده است به خودی خود بهبود نخواهد یافت .اگر علائم زیر را تجربه کردید باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید :
تب و لرز. میتواند علامت جدی بودن عفونت باشد و علائم بدتر خواهند شد.
ترشح.دوباره شما نمیخواهید ریسک کنید تا علائم بدتر شوند.
دردی که تشدید میشود حتی بعد از خوردن مسکن.دندان شما ممکن است حفره پوسیدگی دارد که بعد از خوردن هر وعده غذایی درد شدیدتر میشود.
درد دندان مربوط به دندان عقل است. بسیاری از مردم باید دندان عقل خود را بکشند اگر دندان در جهتی رشد میکند که به دندانهای دیگر فشار می آورد.
در قورت دادن یا تنفس مشکل دارید. که میتواند نشاندهنده وجود آبسه باشد.


۲.پرکردگی دندان.

اگر دندان شما دچار یک حفره پوسیدگی شده و اعصاب دندان که کف آن هستند باعث درد شده است , دندانپزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که در حفره مواد پخصوص پرکردن دندان قرار دهد تااعصاب پالپ را از تحریک شدن محافظت نماید.


۳.درمان ریشه.

اگر آبسه دندان دارید که وقتی اتفاق می افتد که پالپ عفونی شود , درمان ریشه انجام میشود . دندانپزشک داخل دندان را تمیز میکند تا از عفونت رهایی یابد .در حین پروسه از بی حسی موضعی استفاده خواهد شد, مخصوصا اگر احتیاج به عملیات جراحی درناژآبسه باشد .


۴. کشیدن دندان .


در بعضی موارد دندان قابل ترمیم نیست و باید کشیده شود .اگر بیمار کودک باشد کشیدن دندان انجام میشود چون بطور معمول دندان خواهد افتاد.
بزرگسالانی که دندان میکشند معمولا با گذاشتن بریج یا ایمپلنت آنرا جایگزین میکنند.
در مورد دندان عقل , عملیات کشیدن دندان بطور معمول انجام میشود چون فواید عملکردی بهترین نیست و محل قرارگیری دندان اجازه دسترسی مناسب برای درمان ریشه را نمیدهد .در شرایطی که بیمار میترسد و یا دندان عقل نهفته است , میتوان عملیات را تحت بیهوشی انجام داد .یک تا چند هفته بعد بهبود می یابد.


متد سوم:


روغن میخک
این یک درمان خانگی برای بهبود دندان درد میباشد. چند قطره را روی محل درد بمالید و این عمل را روزانه چندین بار تکرار کنید تا درد از بین برود . روغن میخک در بیشتر داروخانه ها یافت میشود.
۲.با آب اکسیژنه شست و شو دهید.

این پروسه هم محل را تمیز میکند هم درد را کاهش میدهد . بعد از آن حتما دهان خود را با آب شست و شو دهید و هیدروژن پراکسید را هرگز قورت ندهید.


۳.از تکنیک فشاری برای متوقف کردن درد استفاده کنید .

با انگشت شست پشت دست دیگر را در محلی که انتهای شست و انگشت اشاره با هم تقاطع دارند را فشار دهید .اینکار را حدود دو دقیقه انجام دهید . باعث آزاد شدن اندورفین میشود.


۴.یک قاشق چایخوری روغن نارگیل را حدود ۱۵-۲۰ دقیقه در دهان خود بچرخانید .

این کار باعث کاهش باکتری های مضر در دهان میشود .چون باکتریها در روغن گیر می افتند .سپس روغن را بیرون بریزید و قورت ندهید.روغن را در سطل اشغال بیندازید و در فاضلاب نریزید .

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب