وقتی زنگ خطر زندگی زناشویی به صدا در می‌آید/ این زوجین دچار مسمومیت عاطفی می‌شوند

44
وابستگی صرف زوجین به یکدیگر و نداشتن استقلال رأی در تصمیم‌گیری‌های شخصی سم مهلک زندگی مشترک محسوب می‌شود. بسیاری از زوجین با وجود عشق و علاقه فراوان به یکدیگر در برقراری رابطه عاطفی و صمیمی با مشکل مواجه می شوند و با انجام دادن برخی از اعمال محبوبیت خود را از سوی همسرشان از دست می دهند و سبب آزار جسمی و روحی وی می شوند. در اینجا به برخی از این رفتارهای سمی اشاره می کنیم.

درک متقابل اولین سنگ بنا برای رابطه‌ای گرم و صمیمی

میناپور فرخ دکتری روانشناسی در خصوص بحران در روابط زناشویی بیان کرد: عواملی سبب مسمومیت یا سردی این ارتباطات می شود که یکی از این موارد درک نکردن متقابل یکدیگر است.

زن و شوهرهای "سمی" به نظریه برد و باخت خیلی اهمیت می دهند بنابراین افرادی که چنین دیدگاهی دارند شنونده های خوبی نیستند.

 

چه زمانی مثلث هم‌جوشی تشکیل می شود؟

وی اظهار داشت: در خانواده هایی که دارای فرزند هستند، یک اتفاق ناخوشایند در خانواده درمانی به نام ایجاد مثلث هم جوشی رخ می دهد. در صورت تشکیل این مثلث یک فرزند با والد آسانگیر متحد می شود و علیه دیگری نقشه می چیند.

این دکتری روانشناسی با بیان اینکه زوج های سمی در زندگی هدف و برنامه مشخصی ندارند، عنوان کرد: بنابراین آن ها دچار سردرگمی و روزمرگی می شوند که این امر می تواند زمینه ابتلا به اختلالات روانشناختی مانند افسردگی را فراهم کند.

 

پورفرخ افزود: مسمومیت عاطفی وقتی رخ می دهد که زوجین به استقلال روانی نرسیده اند به عبارتی با وجود اینکه آن ها همدیگر را دوست دارند و به هم علاقه مند هستند ولی به تنهایی نمی توانند یک تصمیم مقتدرانه و مسئولانه برای زندگی اش بگیرد و تحت تاثیر نظر دیگران خیلی سریع تغییر عقیده می دهد.

 رابطه ای دچار مسمومیت عاطفی می شود که در آن خانواده هسته ای شکل نگرفته است و این زوجین هنوز متصل به خانواده خود هستند و به استقلال روانی و عاطفی نرسیده اند.

در صورتی هم که زوجینی که دچار مسمومیت عاطفی شده اند در جهت رفع مشکل خود اقدام نکنند و به مشاور خانواده مراجعه نکنند ممکن است گاه تا جایی پیش رود که به جدایی و طلاق منجر شود.

 

انتقاد کوبنده سم مهلک رابطه زناشویی

لاله شهیدی دکتری روانشناسی عمومی و مشاور نوجوان و خانواده بیان کرد: گاهی اوقات زوج ها به جای بیان مناسب احساس نارضایتی خود و شکایت از رفتارهای ناصحیح یکدیگر به انتقاد سرزنش آمیز از یکدیگر می پردازند.

 

آشنایی با برخی از رفتارهای سمی زوجین

وی اظهار داشت: از دیگر رفتارهای سمی زوجین تحقیر و تمسخر کردن  است که فرد تحقیر کننده به صورت عمدی به همسر خود آسیب و ضربه روحی و روانی وارد می کند.

 

این مشاور نوجوان و خانواده عنوان کرد: وقتی زن و شوهر نسبت به هم حالت تدافعی می گیرند نمی توانند به عنوان یک تیم با همدیگر همکاری کنند  و در این جاست که آن ها مسئولیت خود را نادیده می گیرند و خودشان را تبرئه می کنند.

 

شهیدی با بیان اینکه قهر کردن زوجین با یکدیگر نیز سبب مسمومیت رابطه عاطفی شان می شود، یادآور شد: در مواقعی که زن و شوهر نسبت به رفتار خود واقع بین نیستند و پیوسته در حال توجیه کارهای خود هستند در این صورت به نقاط ضعف خود پی نمی برند و اشتباهاتشان را رفع و اصلاح نمی کنند.

 

وی در خصوص نادیده گرفتن حق همسر بیان کرد: این رفتار بسیار مخرب است و در تصمیم گیری در موارد مهم باید با همسرمان مشورت کنیم و نظرش را جویا شویم.

 

این دکتری روانشناسی عمومی با بیان اینکه زوجین باید هنگام صحبت با یکدیگر از الگو و خط قرمز خاصی پیروی کنند، اظهار داشت:  تماشای بیش از حد تلویزیون، استفاده افراطی از تلفن همراه و مشغول شدن پیوسته به شبکه های اجتماعی و صفحات مجازی از سموم رابطه عاشقانه زوجین محسوب می شود.

 

 یکنواختی، فقدان نشاط و شادابی در زندگی مشترک نیز صدمات جبران ناپذیری را به رابطه مستحکم زوجین وارد می کند بنابراین آن ها باید سعی کنند هر چند وقت یکبار در چیدمان منزل، اتاق خواب، وضعیت ظاهری و نحوه لباس پوشیدنشان تغییر و تحول ایجاد کنند.

 

وی با اشاره به فقدان ارتباط و تعامل صمیمی زوجین با یکدیگر یادآور شد: بی توجهی به همسر و رفت و آمد افراطی و بیش از حد با دوستان دوران مجردی نیز از آفات زندگی مشترک به شمار می آید.

 

این دکتری روانشناسی با بیان اینکه حسادت بیش از حد به همسر نیز از رفتارهای سمی محسوب می شود، اظهار داشت: در برخی اوقات زن یا شوهر به خاطر موقعیتی که همسرشان در اجتماع دارد به آن ها حسادت می ورزند و به طور پیوسته رفتارشان را کنترل می کنند.

 

گاهی زوجین برای نشان دادن صمیمیت خود به همسرش آن از القاب و واژگان زشت استفاده می کنند که این موضوع تیشه به ریشه رابطه عاشقانه آن ها می زند.

 

وی با بیان اینکه رفتار و برخورد نامطلوب با خانواده همسر از دیگر رفتارهای مخرب زوجین به شمار می آید، اظهار داشت: بیان نقاط ضعف همسر به منظور تحقیرش نیز جز اعمال ناشایست در زندگی مشترک است.

 

عواقب پیاده کردن "حساب حساب است و کاکا برادر" در زندگی مشترک

این مشاور نوجوان و خانواده بیان کرد: برخی از زوجین نیز به نظریه جیب های جدا از هم باور دارند که این رفتار بیشتر در زنان مشاهده می شود به این صورت که درآمد حاصل از فعالیت های اقتصادی خود را به امور خانواده اختصاص نمی دهند.

 

احترام و محبت حلقه‌های گم شده در روابط عاطفی زوجین محسوب می شوند و حتی در صورت برخورد ناصحیح و نامطلوب خانواده همسر با ملایمت و نرمی و به اصطلاح با زبان نرم می توانیم سبب تغییر و تحول رفتار آنها شویم.
پست های اخیر از روابط زناشوئی و تحکیم خانواده :
 تقویت قوای جسمی مردان با 10 روش آسان
روابط زناشوئی و تحکیم خانواده 1398.10.25
 عواملی که باعث طلاق در اولین سال زندگی می شود
روابط زناشوئی و تحکیم خانواده 1398.02.30
 یک مرد از همسرش چه می خواهد
روابط زناشوئی و تحکیم خانواده 1397.06.18
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب