با مصرف این ویتامین ها دیابت را ضربه فنی کنید

75
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مبتلایان به دیابت باید از مواد غذایی حاوی ویتامین های گروه B و اسید فولیک در برنامه غذایی خود استفاده کنند.کوروش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: درباره دیابت گفت: دیابت یکی از بیماری های شایع در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه محسوب می شود.

حدود 7 تا 10 درصد از مردم کشورمان به این عارضه دچار هستند که نیمی از مبتلایان به آن از بیماری خود اطلاع ندارند.الگوی تغذیه ای صحیح نقش موثری در درمان بیماران دیابتی ایفا می کند.

وی با بیان اینکه دیابت نوع یک وابسته به انسولین است، افزود: بیماری دیابت نوع 2 بیشتر در بزرگسالان بالای 30 سال مشاهده می شود.

 مبتلایان به دیابت باید تعداد دفعات وعده غذایی خود را افزایش دهند و حجم هر نوبت را کاهش دهند و حدالامکان از مصرف نان سفید که سبب افزایش سریع قند خون می شود، خودداری کنند.

مبتلایان به دیابت می توانند بر حسب نوع داروی مصرفی و وزنشان در وعده ناهار شش تا هشت قاشق غذا خوری برنج مصرف کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه سیب و گلابی از میوه های مناسب در مبتلایان به دیابت به شمار می آید، تصریح کرد: این گروه از افراد باید از مصرف میوه هایی مانند انگور، خربزه و طالبی که سبب افزایش سریع قندخون می شوند، پرهیز کنند، استفاده از سبزیجات و لبنیات کم چرب نیز از دیگر گزینه های غذایی بوده که تاثیر مثبتی در کنترل علایم دیابت دارد.

مبتلایان به دیابت باید ویتامین های گروه B مانندb12 و b6 و اسید فولیک را به اندازه کافی دریافت کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: مقادیر بالای هموسیستئین در بدن احتمال ابتلا به ناراحتی های قلبی و عروقی را در افراد افزایش می دهد که استفاده از سبوس غلات و سبزی(که سرشار از ویتامین های b6 ،b12 و اسید فولیک است) کمک شایانی به جلوگیری از بروز این مشکلات می کند.

 از املاح دیگری که افراد مبتلا به دیابت با کمبود آن مواجه هستند، کروم است که این عنصر در موادی مانند کلم بروکلی، بادام، پسته، گوشت و انواع سبزیجات یافت می شود، همچنین این گروه از اشخاص باید از ویتامین E به عنوان یک منبع آنتی اکسیدانی استفاده کنند که این ویتامین موجود در مغز و روغن ها است.

صمدپور در خصوص بیماران دیابتی که قرص متفورمین مصرف می کنند، توصیه کرد: این قرص یک داروی رایج در درمان بیماران دیابتی محسوب می شود ولی از آن جایی که یکی از عوارض استفاده طولانی مدت از این قرص کمبود ویتامین b12 است، بنابراین این گروه از افراد باید تحت نظر پزشک معالج خود هر چند وقت یکبار از مکمل ویتامین b12  استفاده کنند.

از دیگر مشکلاتی که مبتلایان به دیابت به آن دچار می شود "نوروپاتی"(گزگز دست و پا) است که این عارضه نیز در صورت تشخیص پزشک با مصرف مکمل ویتامین b1 قابل رفع است

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب