پوسیدگی دندان، دومین بیماری شایع عفونی

103

دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران، دکتر منصوره میرزایی افزود: هر ساله هزاران نفر از درد پوسیدگی دندان رنج می برند و در بسیاری موارد پوسیدگی های وسیع منجر به از دست دادن دندان های آنها می شود که علاوه بر صرف زمان زیاد برای درمان، هزینه زیادی نیز بر بیمار تحمیل می کند. از نظر اقتصادی 5 تا 10 درصد کل هزینه هایی که صرف بهداشت عمومی جامعه می شود، مربوط به هزینه های دندان پزشکی است که منشا آنها پوسیدگی های دندانی است.

 در اغلب کشورهای صنعتی جهان پوسیدگی دندان چهارمین بیماری پرهزینه به شمار می آید که بار مالی سنگینی را به جامعه و فرد بیمار تحمیل می کند.
میرزایی، یکی از شایع ترین علل پوسیدگی دندان ها را استفاده بیش از حد مواد قندی در طول شبانه روز دانست و افزود: اگر در کنار استفاده از مواد قندی، بهداشت دهان و دندان نیز به طور کامل رعایت نشود و میزان فسفر و کلسیم دندان ها نیز کم باشد، این مساله منجر به تشدید پوسیدگی ها می شود.
وی، بهترین راه پیشگیری از پوسیدگی دندان ها را استفاده از وعده های غذایی منظم و شستن دندان ها بعد از خوردن مواد قندی عنوان کرد و گفت: استفاده از مواد فیبردار مانند هویج، سیب، لبنیات شامل کشک، ماست، پنیر که ضدپوسیدگی هستند، به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها کمک می کند.



رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب