درمان خانگی برای کاهش درد معده

88

 



درد معده یا همان شکم‌ درد از دردهایی است که می‌تواند خفیف یا شدید باشد و حتی نوع خفیف آن هم می‌تواند تا حد زیادی مانع از انجام فعالیت‌های روزانه شما شود. دلیل درد معده هر چه که باشد، باید در وهله اول برای درمان آن به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با انجام آزمایش، به درمان آن پرداخته شود.


اما راه‌های خانگی و ساده‌ای نیز وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان تا حدودی این درد را قابل تحمل یا متوقف کرد. در ادامه با چند راه حل خانگی آشنا خواهید شد.


1. چای بابونه


بابونه اثر ضد التهابی دارد و التهابات ناشی از فعالیت باکتری‌ها را از بین می‌برد. همچنین می‌تواند عضلات صاف معده را شل کند و این کار سبب کاهش درد هنگام اسپاسم و گرفتگی معده می‌شود.


برای استفاده از خواص بابونه مقداری از آن را در یک لیوان آب داغ بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس این چای را میل کنید.


2. گرم کردن


استفاده از یک کیسه آب گرم، یک بطری پر از آب گرم و یا یک حوله گرم برای ناحیه درد می‌تواند به کاهش درد آن کمک کند. موضعی که درد در آن قسمت بیشتر است را با این وسایل گرم کنید تا باعث شود عضلات آن شل شود و درد کاهش یابد.


3. آب برنج


آب برنج یک تسکین دهنده طبیعی است که می‌تواند التهاب آستر و مخاط معده را آرام کند.


برای این منظور، هنگام پخت برنج کمی از آب آن را نگه دارید و یا وقتی که برنج را آبکش می‌کنید آب آن را دور نیاندازید و در یخچال نگهداری کنید. هنگام درد کمی از آن را با یک قاشق عسل مخلوط کنید و بنوشید. استفاده از آب برنج برای زیبایی پوست و مو نیز مرسوم است، پس حتما از آن استفاده کنید.


4. نعناع


نعناع برای کسانی که درد معده آن‌ها ناشی از سوءهاضمه است، بسیار مفید است. زیرا با بهبود جریان صفرا باعث بهبود وضعیت گوارشی و هضم می‌شود.


مقداری برگ نعناع را در یک لیوان آب داغ بریزید و بگذارید چند دقیقه دم بکشد، سپس آن را میل کنید. این چای برای شل کردن عضلات معده نیز مفید است. اگر توانستید یک عدد برگ نعناع تازه را برای چند دقیقه بجوید تا دردتان تسکین یابد. دمنوش‌های گیاهی برای لاغری هم مفیدند.


5. لیمو و آب گرم


اگر بعد از خوردن غذا، معده دچار ایست می‌شود و حرکتی در آن برای هضم غذا رخ نمی‌دهد، بهتر است چند برش لیمو را با آب گرم مخلوط کرده و میل کنید. لیمو با بالا بردن سطح اسیدیته معده، سبب شکسته شدن مولکول‌های غذایی می‌شود و در نتیجه در جریان هضم غذا هم بهبود ایجاد می‌کند.


6. زنجبیل


زنجبیل برای کمک به استراحت عضلات صاف معده مفید است. ریشه این ماده می‌تواند از درد کولیکی معده جلوگیری کند.


چند برش از ریشه زنجبیل را رنده کنید و به چای  سیاه که در حال دم کشیدن است، اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید کمی عسل هم به آن اضافه نمایید.


7. دانه رازیانه


جویدن دانه رازیانه می‌تواند به کاهش دردی که در اثر سوءهاضمه می‌باشد، منجر شود. این ماده با تحریک تولید آنزیم‌های گوارشی به هضم کمک می‌کند و از التهاب معده نیز جلوگیری می‌کند.


سعی کنید بعد از غذا، مقدار نصف یک قاسق غذاخوری دانه رازیانه بجوید.



 

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب