120

لازک (LASEK مخفف Laser epithelial keratomileusis) ترکیبی از مزایای دو روش دیگر جراحی چشم یعنی لیزیک (LASIK) و پی آرکی (PRK) است. این روش برای درمان آستیگماتیسم، نزدیک بینی و دوربینی استفاده می‌شود. مهمترین تفاوت روش لیزیک و لازیک در محل اثر اشعه لیزر اگزایمر به قرنیه است. در لیزیک اشعه لیزر پس از لایه برداری از سطح قرنیه به سطح جدید اصابت می‌کند و عمل تراش صورت می‌گیرد؛ در حالی‌که در عمل لازک اشعه بدون لایه برداری از قرنیه و تنها پس از برداشتن اپیتلیوم سطح قرنیه (بافت پوششی قرنیه)، به سطح قرنیه اصابت می‌کند.
پی‌آر‌کی (PRK) روشی است که در آن با استفاده از اشعه لیزر اگزایمر نزدیک‌بینی بیمار از بین می‌رود. با استفاده از این روش، لایه بسیار نازکی از قرنیه در حد چند 10 میکرون برداشته شده و با تغییر ایجاد شده در انحنای قرنیه، از میزان عیوب انکساری چشم کاسته می‌شود.


***مهمترین مزایای جراحی لازک چیست
- خشکی چشم ناشی از جراحی لازک نسبت به روش‌های دیگر بسیار کمتر است.
- آسیب به قرنیه در این روش بسیار کمتر از روش‌های دیگر به ویژه لیزیک است.
-مدت زمان عمل در حدود چند دقیقه است.
-اعصاب قرنیه کمتر آسیب می‌بینند.


*** برخی از معایب جراحی لازک
- زمان لازم برای بازیابی دید پس از عمل جراحی لازک در بیشتر موارد بین یک تا دو هفته است که این زمان تقریبا مشابه عمل جراحی PRK است؛ ولی زمان لازم برای بازیابی بینایی در بیمارانی که تحت عمل لیزیک قرار گرفته‌اند کمتر است و این بیماران معمولا یک روز پس از جراحی، بینایی خود را به طور کامل بدست می‌آورند.
- درد جراحی لازک بیشتر از لیزیک و کمتر از PRK است.
- برای جلوگیری از آسیب احتمالی ناشی از پلک زدن به سطح چشم، در جراحی لازک از یک لایه محافظ به نام لنزهای تماسی بانداژ استفاده می‌شود؛ در صورتی‌که در جراحی لیزیک نیازی به این لایه محافظ نیست.
- استفاده از قطره‌های استروئیدی تا چند هفته پس از جراحی لازک لازم است.


*** عوارض جانبی احتمالی عمل لازک
- احساس وجود یک جسم خارجی در چشم به مدت یک تا چهار روز پس از عمل جراحی لازک
- احتمال کاهش دید بیمار در شرایط کم‌نوری حتی تا 12 ماه پس از عمل جراحی لازک
- خشکی چشم و نیاز به استفاده از قطره
- دید کدر و مبهم تا چند ماه اول پس از عمل جراحی
***عمل جراحی لازک برای چه بیمارانی گزینه مناسب است
-افرادی که قرنیه شیب‌دار یا بسیار باریک دارند، گزینه مناسبی برای عمل جراحی لازک هستند و عمل جراحی لیزیک در این افراد بسیار دشوار است.
- افرادی که در معرض شغل یا فعالیت‌های پر خطر قرار دارند، مانند ورزشکاران رشته بوکس
- افراد مبتلا به سندرم خشکی چشم


*** چگونه برای عمل جراحی لازک آماده شویم
معمولا پزشک با معاینه چشم و اندازه‌گیری ضخامت قرنیه، فشار چشم، اتساع مردمک و انکسار، و همچنین با بررسی سابقه پزشکی بیمار، نظر نهایی را در مورد عمل جراحی لیزیک یا منع آن اعلام می‌کند. در صورتی که بیمار برای عمل جراحی گزینه مناسبی باشد، توصیه می‌شود از سه هفته قبل از لنزهای تماسی گازی نفوذپذیر استفاده نکند و لنزهای تماسی معمولی معمولا تا سه روز قبل از عمل ممنون است. وعده غذای قبل از عمل باید کاملا سبک باشد و هرگونه آرایش چشم در روز عمل ممنوع است.
منابع: پایگاه خبری وب امی‌دی
پایگاه خبری ساینس دیلی
نشریه خبری دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد

پست های اخیر از چشم و مراقبت های بينايی :
 3 روش جراحی چشم
چشم و مراقبت های بينايی 1398.10.18
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب